فینال شانزدهمین دوره پیکارهای جام ملت‌های آسیا امروز در ورزشگاه سیدنی برگزار می‌شود و جدال استرالیا و کره‌جنوبی در نهایت قهرمان این رقابت‌ها را مشخص خواهد کرد.این بازی اما یک بازی تکراری درجام است، دو تیم پیش از این در مرحله گروهی هم به مصاف هم رفته بودند و این کره‌ای‌ها با هدایت اشتیلیکه آلمانی بودند که موفق شدند با یک گل به پیروزی برسند.تیم میزبان بسیار امیدوار است که انتقام آن شکست را در فینال بگیرد و برای اولین بار طعم قهرمانی در قاره کهن را بچشد. استرالیایی‌ها در دوره قبلی این مسابقات هم به فینال رسیدند؛ اما چشم‌بادامی‌های ژاپنی در آن زمان در وقت‌های اضافه اجازه قهرمانی به این تیم را ندادند. دو تیم در شرایطی فینالیست جام شانزدهم شده‌اند که در طول مسابقات عملکرد متفاوتی از خود به نمایش گذاشتند. کره‌جنوبی با تکیه بر خط دفاعی خود تا این مرحله پیش رفته است در حالی‌که استرالیایی‌ها از سلاح حمله استفاده کرده‌اند. تاکنون ۱۰ نفر از بازیکنان استرالیا در این مسابقات موفق به زدن گل شده‌اند در حالی‌که تیم‌های دیگر بیشتر از شش گلزن متفاوت ندارند. استرالیا با ۱۲ گل، بیشترین گل‌های این تورنمنت را به ثمر رسانده است.

دو تیم مسیری متفاوت را برای رسیدن به فینال طی کرده‌اند. کره‌جنوبی در مرحله گروهی موفق شد سه پیروزی یک بر صفر به ترتیب مقابل عمان، کویت و استرالیا به‌دست آورد و در مرحله یک‌چهارم نهایی با دو گل ازبکستان را مغلوب کرد.

شاگردان اشتیلیکه در نیمه نهایی تیم عراق را که با حرف و حدیث‌های فراوان به این مرحله رسیده بود به آسانی با دو گل مغلوب کردند تا بدون گل خورده گام به فینال بگذارند. استرالیا هم در مرحله گروهی موفق شد کویت و عمان را با ۴ گل درهم بکوبد و در دیدار مقابل کره‌جنوبی با یک گل مغلوب شد تا به‌عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی شود.زردها در این مرحله چین را با دو گل مغلوب کردند و در نیمه نهایی هم با دو گل امارات را شکست دادند تا حریف چشم‌بادامی‌ها در فینال شوند. دراین بازی ایران هم نماینده دارد. علیرضا فغانی داور شایسته کشورمان این دیدار را قضاوت خواهد کرد تا برای اولین بار یک داور ایرانی فینال جام ملت‌های آسیا را سوت بزند.