تبرئه با جملات ممنوعه عادل!

گروه ورزش: سرانجام انتظارها به پایان رسید و پنج‌شنبه شب گذشته برنامه ۹۰ بعد از تعطیلات یک ماهه، دوباره روی آنتن رفت. این برنامه که تنها یک هفته بعد از حذف تیم ملی کشورمان از جام ملت‌های آسیا پخش می‌شد، به بررسی عملکرد کارلوس کی‌روش روی نیمکت ایران اختصاص یافته بود.

روند برنامه یکطرفه بود

پنج‌شنبه شب عادل فردوسی‌پور در بخش ابتدایی برنامه‌اش مناظره‌ای بین بیژن ذوالفقارنسب به‌عنوان مخالف و علیرضا منصوریان به‌عنوان موافق مربی پرتغالی برگزار کرد. بعد از پایان این قسمت، بسیاری از مخاطبان برنامه که در فضای مجازی حضور داشتند حکم به پیروزی مربی نفت تهران دادند؛ چه اینکه ذوالفقارنسب عمدتا از وقتش برای انتقاد از تشکیلات فدراسیون فوتبال استفاده کرد، اما در مقابل منصوریان با ستایش از کی‌روش، روی توانایی‌های فنی این مربی مانور داد. در این میان نوع نریشن‌های تهیه شده برای برنامه به خصوص روی آیتم ورودی هم طوری بود که کار را برای فرد مخالف کی‌روش سخت می‌کرد. این نکته را خود ذوالفقارنسب هم دیروز در گفت‌وگو با سایت کاپ تایید کرد: «در برنامه‌ای که سال ۲۰۰۷ با حضور امیر قلعه‌نویی برگزار شد مناظره شکل گرفت، اما این بار کی‌روش را با ما رودررو نکردند. پنج‌شنبه شب همه موافق کی‌روش صحبت کردند و اصلا روند برنامه حمایتی بود.»

کی‌روش به دنبال استعفا؟

بعد از پایان بخش مناظره، کارلوس کی‌روش روی صندلی مهمان برنامه ۹۰ نشست. او حرف‌هایش را با انتقاد دوباره از بنجامین ویلیامز شروع کرد و در حالی که صورتش کاملا سرخ شده بود، گفت که این داور استرالیایی حق نداشته انتقام شخصی‌اش از او را از کل فوتبال ایران بگیرد. کی‌روش سپس به مراحل آماده‌سازی تیم ملی کشورمان پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا حمله کرد و گفت که اگر قرار باشد همین رویه ادامه پیدا کند، او و فدراسیون فوتبال باید به دنبال راهی برای فسخ قرارداد بگردند، چرا که دیگر نمی‌شود بدون بازی تدارکاتی به حضور در تورنمنت‌های رسمی فکر کرد. دقایقی بعد اما کی‌روش مطلبی را عنوان کرد که می‌تواند نشان‌دهنده تمایل او برای حضور در ایران باشد. سرمربی پرتغالی ضمن تایید بازی دوستانه تیم ملی کشورمان مقابل سوئد در نوروز ۹۴، مدعی شد او و مدیران فدراسیون در جست‌وجوی راهی هستند تا در همین برهه زمانی در کشور سوئد دیداری دیگر با تیم ملی شیلی برگزار شود. بعد از پایان برنامه ۹۰ اما، علی کفاشیان در مصاحبه با خبرگزاری فارس از دشواری‌های کار با کی‌روش حرف زد: «ما پس از جام جهانی مذاکرات مفصلی با کی‌روش انجام دادیم و قرارداد او را تا جام جهانی بعدی تمدید کردیم. در همان زمان از من پرسیدند ته دلت موافق تمدید قرارداد کی‌روش هستی که من در پاسخ گفتم خیر. دلیل آن هم این نبود که کی‌روش توانایی اداره تیم ملی را ندارد و بد است. بلکه او هم توانایی دارد، هم سرمربی خوبی است اما فراهم کردن امکاناتی که او می‌خواهد، سخت است.» در این شرایط باید دید آیا طرفین می‌توانند به یک راه مطمئن برای ادامه همکاری برسند یا نه.

جهش آرای موافقان

سوال نظرسنجی برنامه ۹۰ در مورد رضایت یا عدم رضایت بینندگان از عملکرد چهار ساله کی‌روش در فوتبال ایران بود که در نهایت ۸۷ درصد از ۲ میلیون نفری که در این مسابقه شرکت کردند به سود مربی پرتغالی رای دادند؛ آنچه باعث شد کی‌روش در لحظات پایانی برنامه رو به ال‌سی‌دی داخل استودیو تعظیم کند! این در حالی است که درست پنج ماه پیش وقتی کشمکش‌ها در مورد ادامه همکاری فدراسیون فوتبال با کی‌روش به اوج رسیده بود، در نظرسنجی همین برنامه تنها ۷۲ درصد از مردم به تمدید قرارداد مربی پرتغالی رای داده بودند. این جهش ۱۵ درصدی موافقان، شاید نشان می‌دهد عملکرد تیم ملی در استرالیا بیش از حد تصور مورد قبول هواداران بوده است.

تبرئه کی‌روش با جملات ممنوعه!

در شرایطی که تبلیغ خودروی خارجی در تلویزیون کشورمان ممنوع است، برنامه پنج‌شنبه شب ۹۰ به یک پارکینگ بزرگ برای این قبیل اتومبیل‌ها تبدیل شد؛ چنانکه علیرضا منصوریان و عادل فردوسی‌پور بارها کی‌روش را به راننده لامبورگینی و فراری تشبیه کردند و در نهایت مجری ۹۰ خطاب به مربی پرتغالی گفت: «امیدوارم مثل بنز بمانید و کارتان را دنبال کنید!» این «مثل بنز» کلا تکیه‌کلام عادل است که در طول اجراها و گزارش‌هایش بارها آن را تکرار می‌کند. عادل اما در حال حاضر بیشتر از آنکه نگران واحد بازرگانی صداوسیما باشد، باید از امیر قلعه‌نویی و محمد مایلی‌کهن بترسد؛‌ منتقدان دانه درشت او و کی‌روش که در برنامه ۹۰ مورد طعنه آقای مجری هم قرار گرفتند و ممکن است به ادامه حمایت وی از مربی پرتغالی واکنش نشان بدهند.