افتتاح 809 طرح عمرانی در آذربایجان شرقی

دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد: در دهه فجر سال‌جاری تعداد ۸۰۹ طرح عمرانی با هزینه چهار هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال در بخش‌های مختلف آب‌رسانی، برق‌رسانی، تولیدی، صنعتی و خدماتی و عمران شهری افتتاح و راه‌اندازی می‌شوند. اسماعیل جبارزاده گفت: بیشترین این طرح‌ها مربوط به پروژه‌های شهرداری‌های استان است که در بخش خدماتی و عمران شهری افتتاح شده و در اختیار مردم استان قرار خواهند گرفت. جبارزاده با اشاره به محدودیت‌های مالی دولت در تامین منابع برای اجرای طرح‌های عمرانی خاطرنشان کرد: باید برای ورود سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و همچنین تقویت شهرداری‌ها از اجرای این نوع طرح‌ها حمایت شود. وی با اشاره به وجود حجم بزرگ طرح‌های نیمه‌تمام در آذربایجان شرقی، ارزش این طرح‌ها را ۳۰۰ هزار میلیارد ریال بیان کرد که برای اتمام آنها منابع بسیار محدود دولتی کفاف نخواهد کرد و بر این اساس باید نسبت به جذب و جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و خصوصی و تقویت شهرداری‌ها اقدام کرد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه از انعقاد نهایی ساخت آزاد راه تبریز - مرز بازرگان در هفته آینده خبر داد و گفت: این پروژه عظیم ملی با مشارکت بخش خصوصی اجرا می‌شود.

جبارزاده با بیان اینکه متاسفانه درآمدهای کشور هنوز هم وابسته به نفت است، گفت: امروز به خاطر مشکلاتی که درزمینه فروش نفت پیش آمده شاهد فشارهای مضاعف اقتصادی بر کشور هستیم و دولت مصمم است این شرایط را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند.

وی با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته در حوزه تولید نفت و گاز متاسفانه سرمایه‌گذاری نشده است، افزود: دولت یازدهم ۱۵ درصد از درآمد فروش نفت را به این امر اختصاص داده، ضمن اینکه ۳۰ درصد این درآمد را نیز برای حمایت از بخش خصوصی به صندوق توسعه ملی واریز می‌کند. وی گفت: با وجود کمبود منابع و بودجه عمرانی، متاسفانه در سال‌های گذشته حجم زیادی از پروژه‌های عمرانی شروع شده و تنها در استان آذربایجان شرقی با ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام مواجه هستیم که با وضعیت فعلی بودجه، اتمام آنها ده‌ها سال زمان می‌برد. استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه انتظارات مردم از دولت باید محدود شود، گفت: در ۳۶ سال گذشته این تصور به وجود آمده است که همه کارها را باید دولت انجام دهد که شاید در زمان بالا بودن درآمدهای نفتی این کار امکان‌پذیر بود، اما در شرایط فعلی شدنی نیست. جبارزاده با اشاره به اینکه دولت یازدهم مدیریت دو مقوله را برای خود واجب می‌داند، گفت: یکی از این مقوله‌ها، حوزه امنیت است که در سایه تلاش‌های صورت گرفته امروز شاهد امنیت کامل در داخل مرزهای کشور هستیم و ایران به عنوان امن‌ترین کشور دنیا شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی از نظر حمایت از سرمایه‌گذاران استان برتر کشور است، افزود: درهای این استان برای سرمایه‌گذاران باز است و هیچ سرمایه‌گذاری به خاطر عدم امنیت استان را ترک نکرده است.

استاندار در ادامه مبارزه جدی با بحث قاچاق و مواد مخدر را از جمله برنامه‌های اولویت دار استان اعلام کرد و گفت: امروز تمام ظرفیت استان معطوف به این موضوع شده و امیدواریم با اتمام عملیات اجرایی ماده ۱۶ تا پایان سال‌جاری بتوانیم سطح شهرها را از وجود پدیده اعتیاد و معتادان پاک کنیم.