«حجم تجارت خارجی کشورهای عضو با اتحاد و هم‌افزایی تا سال ۲۰۱۸ تا ۵۰۰ تریلیون دلار افزایش خواهد یافت.» در چهارمین نشست اجلاس دی هشت در حالی رسیدن به حجم تجارت ۵۰۰ تریلیون دلاری پیش‌بینی شده که حاضران در این اجلاس معتقدند تحقق این امر به مشارکت بخش خصوصی در تجارت گره خورده است. در چهارمین اجلاس دی هشت «راه‌ها و روش‌های افزایش همکاری مشترک در خودروسازی، الکترونیک، فناوری اطلاعات، آهن و فولاد، ماشین‌آلات، پتروشیمی، سیمان، انرژی، صنایع غذایی، استانداردسازی و مطابقت، همکاری‌های تکنولوژیکی، بنگاه‌های کوچک و متوسط و منسوجات (پارچه و لباس)» از سوی وزرا و معاونان عضو گروه دی هشت بررسی شد. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تلاش داریم نتایج تصمیمات اتخاذ شده در نشست وزرای صنعت کشورهای عضو دی هشت را عملیاتی کنیم گفت: این امر موجب تقویت و توسعه کشورهای عضو می شود. محسن صالحی‌نیا، ‌در افتتاحیه این مراسم افزود: تقویت موقعیت کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی، ایجاد تنوع و کسب موقعیت‌های جدید در روابط بازرگانی، تقویت حضور و تصمیم‌سازی در سطح بین‌المللی و ارتقای توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشورها از اهداف اصلی دی هشت است. وی با اشاره به پایه‌ریزی ۱۲ کارگروه تخصصی اظهار کرد: این ۱۲ گروه در زمینه خودرو، پتروشیمی، فولاد، سیمان، صنایع کوچک و متوسط، الکترونیک و ITC،استاندارد، نساجی، انرژی، صنایع غذایی، فناوری، ماشین‌سازی تشکیل شده است که سیاست‌‌های خود را در هر بخش تدوین کرده و طی نشست‌های مشترک با نمایندگان کشورهای عضو به تبادل‌نظر پیرامون آن خواهند پرداخت.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: در سومین اجلاس وزرای دی هشت در بنگلادش، تعداد ۷۸ پروژه ‌برای همکاری تصویب شد، که در صنایع خودرو ۹ موضوع برای همکاری، در صنایع ماشین‌سازی

۶ موضوع برای همکاری، در صنایع ماشین‌سازی و پتروشیمی پنج موضوع، در صنایع فولاد دو موضوع، در صنایع سیمان ۱۰ موضوع، در صنایع کوچک و متوسط چهار موضوع، در صنایع فناوری ۶ موضوع، در صنایع استاندارد ۹ موضوع، در صنایع نساجی ۱۴ موضوع، در صنایع انرژی پنج موضوع، در صنایع غذایی پنج موضوع و در صنایع الکترونیک ۳ موضوع بوده است. به گفته دبیرکل اجلاس دی هشت، با اتحاد و هم‌افزایی بخش خصوصی و دولتی کشورهای عضو دی هشت، حجم تجارت خارجی این کشورها تا سال ۲۰۱۸ تا ۵۰۰ تریلیون دلار افزایش خواهد یافت.

سیدعلی محمد موسوی، دبیرکل سازمان دی‌ هشت، ضمن ابراز امیدواری از نتایج این دیدار گفت: بی‌شک برگزاری این نشست کمک می‌کند تا کشورهای عضو دی‌ هشت زمینه‌های مناسبی را برای ارتقای اقتصاد و صنعت خود ایجاد کنند. وی ادامه داد: ما می‌توانیم با کمک همه جانبه اقتصاد و صنعت خود را چه در بخش خصوصی و چه دولتی به جایگاه مهم و سازنده‌ای برسانیم. دبیر کل فدراسیون دی هشت در اتاق بازرگانی و صنعت نیز با بیان اینکه هر سازمانی به ویژه سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهند در جذب مشارکت بخش خصوصی موفق باشند گفت: آنچه که در سطح دولت مطرح می‌شود تصمیمات دولتی است. همه موافق هستید که نتایج این جلسات باید در میان آحاد مردم و توسط بخش خصوصی و تجار دیده شود. من به عنوان نماینده بخش خصوصی باید مطمئن باشم که درهای دی هشت به روی کشورها باز است و کشورهای عضو زمینه‌ای را برای فعالیت بخش خصوصی آماده کرده‌اند. فرزاد مهرانی با بیان اینکه بخش خصوصی می‌تواند وارد بحث‌ کارگروه‌ها شود، اظهار کرد: مشارکت بخش خصوصی در جلسات دولتی مانند این نشست خبر خوبی است، چرا که کشورها متوجه می‌شوند که مشکلات پیش رو چیست و موانع را از سر راه بخش خصوصی برمی‌دارند. دستیار وزیر صنعت بنگلادش نیز در ادامه با تاکید بر نقش تحول‌ساز بخش خصوصی در همکاری بین کشورهای عضو گفت: آنچه در این برهه مهم به نظر می‌رسد، توجه به اهمیت و نقش بخش خصوصی است. با کمک بخش خصوصی می‌توانیم زمینه‌های همکاری‌های بیشتری را در کشورهای عضو به وجود بیاوریم. فرهاد اودین با اشاره به اجلاس ۲۰۱۲ داکا اظهار کرد: در اجلاس داکا توافقات خوبی در زمینه‌های صنعتی، الکترونیک، ماشین‌آلات و پتروشیمی حاصل شد.