گروه بنگاه‌های اقتصادی، زهرا مجتهد: مدیرعامل شرکت حفاری شمال خواستار توجه کارفرمایان ایرانی به توانمندی‌های داخل کشور شد. هدایت خادمی، مدیرعامل شرکت حفاری شمال در نشستی با اصحاب رسانه ضمن گلایه‌مندی از حضور دکل‌های خارجی در پروژه‌های خلیج‌فارس گفت: در حال حاضر ۱۶ دکل خارجی از جمله هندی، چینی و ژاپنی در پروژه‌های حفاری مشغول به کار هستند، این در حالی است که انتظار می‌رود در شرایط مشابه با قیمت‌های یکسان برای حفاری در این پروژه‌ها از دکل‌های ایرانی بهره برده شود. وی خاطرنشان کرد: دکل هندی آبان (که از دو نام آبراهام و لنا که ملیتی انگلیسی - آمریکایی دارند تلخیص شده) در حالی فعال است که دکل سحر۱ متعلق به حفاری شمال با نبود کار و فعالیت مواجه است. این در حالی است که حفاری شمال به عنوان بزرگ‌ترین دارنده دکل ایرانی که از حیث فنی از قابلیت بالایی برخوردار است در بسیاری از پروژه‌های حفاری کنار گذاشته می‌شود و در مقابل دکل‌های خارجی مشغول به کار می‌شوند.

وی با تاکید بر این امر که با تعطیل شدن دکل سحر۱ بیش از ۵۰۰نفر بیکار می‌شوند، افزود: با بروز چنین رویدادی طبیعی است افراد متخصص که در این شرکت سال‌ها فعالیت داشته و تجربه کسب کرده‌اند به سوی شرکت‌های بزرگ حفاری در سایر نقاط دنیا جذب شوند. وی اضافه کرد: نزدیک به ۱۰۰ نفر نیروی متخصص تاکنون از شرکت حفاری شمال رفته‌اند که همین امر باعث تضعیف صنعت حفاری ایران می‌شود. وی با اشاره به این مطلب که حفاری شمال دارای ۴ دکل دریایی و ۹ دکل خشکی و ۳ شناور است، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از شناورهای شرکت در کشور ترکمنستان در حال فعالیت حفاری است و کارشناسان ما در شرایط بسیار دشوار به همراه مقررات سخت‌گیرانه آن کشور در حال انجام کار هستند.

خادمی درباره مطالبات شرکت نیز خاطرنشان کرد: بالغ بر ۷۰۰میلیارد تومان از کارفرمایان متعدد طلب داریم.

وی با اشاره به این مطلب که صنعت حفاری ایران بعد از آمریکا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، افزود: با وجود فضای کار بسیار در خلیج‌فارس اقدام به ساخت دکل در داخل کشور نکردیم و همین امر نقطه ضعف‌ ما در این صنعت شده است. خادمی یادآور شد: در شرایطی که حفاری شمال دوبار با تحریم اتحادیه اروپا مواجه شد و در دفعه نخست با تلاش بسیار و گرفتن وکیل توانستیم از این شرایط خارج شویم و برای بار دوم در تلاش هستیم تا این تحریم را لغو کنیم، انتظار داریم که در پروژه‌های داخل کشور با توجه به توانمندی شرکت‌های ایرانی، از همین شرکت‌ها برای حفاری استفاده شود.

وی پس از ترسیم شرایط کلی شرکت به بیشترین توسعه و فعالیت شرکت در زمان تحریم اشاره کرد و گفت: برای سال ۹۳ انتظار می‌رود که تغییری در پیش‌بینی درآمد سهم نداشته باشیم و رقم اعلام شده را به طور حتم محقق خواهیم کرد. وی ادامه داد: اما برای سال آینده از آنجا که شرایط پیچیده‌ای پیش‌رو است، چشم انتظار نتیجه مذاکرات باید بود.