گروه مسکن: برخی از فعالان بازار مسکن معتقدند از بهمن ماه بازار مسکن خانه‌های زیر ۷۰ متر رونق بیشتری می‌گیرد. یکی از دلایل رونق خرید مسکن در ماه‌های پایانی سال پیش‌بینی افزایش تورم قیمت مسکن از سوی خریداران در سال آینده است اما رونق معاملات تاثیری بر افزایش قیمت مسکن ندارد. دلالان بازار مسکن معتقدند قیمت مسکن در سال آینده نیز جهشی نخواهد داشت و قیمت مسکن به تبع افزایش نرخ تورم تغییر خواهد کرد.

یک مشاور املاک مسکن در مرکز تهران در این رابطه می‌گوید: افزایش نرخ تورم منجر به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و دستمزد می‌شود که همین امر منجر به افزایش عمومی سطح قیمت‌ها در سال آینده می‌شود. این اتفاق در بازار اجاره هم خواهد افتاد و نرخ اجاره همگام با نرخ تورم پیش می‌رود و افزایش میزان تورم، افزایش میزان اجاره‌ را به دنبال دارد.

او ادامه می‌دهد: در بخش اجاره زمانی که مالکان با مستاجر توافق می‌کنند و تغییر مکانی صورت نمی‌گیرد یا بسیاری از افراد به هر دلیلی توانایی به‌دست آوردن ملک اجاره‌ای مورد نظرشان را ندارند این اتفاقات باعث مواجهه بازار با پدیده رکود، می‌شود.

به عقیده بسیاری از کارشناسان در زمان رکود و ثبات نسبی قیمت‌ها باید آرام آرام به خرید واحدهای مورد نظر پرداخت و انتظار کاهش بیش از این در قیمت‌ها و تداوم رکود خواسته‌ای غیرمعقول است. به نظر می‌رسد خریداران فعلی مسکن قدرت مالی خرید خانه‌های زیر ۷۰ متر را داشته و سهم خرید و فروش در بازار را بیشتر آپارتمان‌های کوچک متراژ برعهده دارند.

براساس مشاهدات میدانی «دنیای اقتصاد»، واحدی ۵۶ متری و یکخوابه، طبقه ۳ با آسانسور، پارکینگ، انباری و عمر ۲ ساله (کلید نخورده) در گلبرگ غربی به قیمت ۲۱۸ میلیون تومان فروخته می‌شود و در سهروردی شمالی واحدی ۶۰ متری و دوخوابه با عمر ۱۰ساله، ۳۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

واحدی ۶۰ متری در نارمک - گلستان یک خوابه بدون پارکینگ با قیمت ۲۳۸ میلیون تومان فروخته می‌شود و در بلوار فردوس - ورزی، واحدی ۵۹ متری و یکخوابه، سوپرلوکس، طبقه پنجم ۲۶۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

همچنین در شمال چهارراه وحدت اسلامی واحدی ۵۷ متری با انباری و بالکن، متری ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و در خواجه عبدالله واحدی نوساز با مساحت ۶۰ متر، یکخوابه متری ۷ میلیون تومان فروخته می‌شود.

در تهرانپارس واحدی ۵۶ متری و یکخوابه با پارکینگ ۲۱۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است و در فردوس غرب واحدی ۵۶ متری دوخوابه و نوساز، ۳۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. براساس این گزارش آپارتمانی ۵۶ متری و دوخوابه با عمر ۱۴ ساله با ۱۰ متر حیاط خلوت مسقف، فاقد پارکینگ در جنت‌آباد - لاله، ۲۰۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است و در سهروردی شمالی، بالاتر از پالیزی واحدی ۶۰ متری و دوخوابه با پارکینگ و انباری ۳۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در فردوس غرب - بهار شمالی هم واحدی ۵۸ متری و یکخوابه ۲۳۷ میلیون تومان فروخته می‌شود و در اشرفی ۲۲ بهمن آپارتمانی ۶۰ متری ۲۸۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

سهم آپارتمان‌های کوچک در رونق بازار