گروه ورزش: کی‌روش در آخرین مصاحبه‌اش رسما اعلام کرد با تغییر مشکلی ندارد و به آن تن می‌دهد. حذف از مسابقات جام ملت‌ها درمرحله یک‌چهارم نهایی با هر سر و شکلی که باشد برای خود کی‌روش هم منطقی و پذیرفتنی نیست و نقطه مثبتی درکارنامه او محسوب نمی‌شودو شاید هم ترجیحش خروج ازجو سنگین و پرتنشی باشد که همکاران ایرانی‌اش بعد از این باخت برای او به‌وجود آوردند.اما آیا تغییر درنیمکت تیم ملی بهایی ارزان برای فوتبال ایران خواهد داشت؟ آنها که اخبار فوتبال ایران را به دقت رصد می‌کنند، حتما به‌خاطر دارند که همین چند ماه پیش و بعد از بازگشت از جام جهانی بود که تمدید قرارداد کی‌روش به بحث روز و داغ فوتبال ایران تبدیل شد و تا چند هفته تمام اخبار را تحت‌الشعاع قرار داد. کفاشیان درهمان دوره رسما اعلام کرد دلش با تمدید قرارداد کی‌روش نیست و فشار وزارت ورزش هم سبب شد تا او قراردادی را به رشته تحریر درآورد که مطابق ادعای خودش ابتکار عمل درآن اینبار با فدراسیون ایران است و نه کارلوس کی‌روش. در آن دوره خاص انتقادها از پرداخت سنگین به کی‌روش بسیار بود، به همین دلیل فدراسیون مدعی شد در قراردادی که مفاد و جزئیات آن هرگز فاش نشد پول زیادی روی قرارداداو نگذاشته است و درصورت برکناری کی‌روش دراین قرارداد سه‌مرحله‌ای تاوان سنگینی نخواهد پرداخت. مصاحبه علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال در تاریخ ۲۵ شهریور با خبرگزاری‌های رسمی کشور را درتوضیح شرایط قرارداد جدید بخوانید: «قرارداد جدید سه مرحله دارد. مرحله اول پس از جام ملت‌های آسیا است که در آن مقطع عملکرد کی‌روش را ارزیابی می‌کنیم. اگر از او راضی بودیم به کارش ادامه می‌دهد وگرنه قرارداد را فسخ می‌کنیم. مرحله دوم پس از صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ است که در صورتی که این اتفاق بیفتد، کی‌روش تا پایان جام جهانی به کارش ادامه می‌دهد.» وی درباره رقم قرارداد جدید کی‌روش نیز گفت: «تفاهم کرده‌ایم که همان رقم قبلی که درباره‌اش صحبت کرده بودیم با کمی تغییرات اعمال شود.» او درهمین مصاحبه از الزام کی‌روش به کمک به تیم زیر۱۹سال و تیم امید و البته استفاده از دستیار ایرانی هم خبر داده بود که این موارد هم به شکل صددرصدی آن هرگز اتفاق نیفتاد.

اما حالا و بعد از ناکامی ایران درجام ملت‌ها تصوربراین است که رئیس فدراسیون دستش برای عبور از نام کی‌روش باز است و می‌تواند با استناد به همین قرارداد مرحله‌بندی شده با حداقل هزینه او را کنار بگذارد اما کفاشیان درآخرین مصاحبه‌اش چیز دیگری می‌گوید. او دیروز به فارس از وجود قراردادی چهارساله با کی‌روش گفت؛ قراردادی که هزینه فسخ آن هم بسیار بالا است. ادعایی برخلاف حرف‌های روزبعد از تمدید قرارداد کی‌روش: «بله ما قرارداد ۴ ساله امضا کردیم و این قرارداد تا پایان جام جهانی ۲۰۱۸ است و اگر بخواهیم فسخ قرارداد کنیم، هزینه بالایی باید پرداخت شود.» وی در رابطه با اینکه گفته می‌شود در صورت فسخ قرارداد باید نزدیک به ۵ میلیارد تومان هزینه بدهیم، باتایید این رقم گفت: «بله باید یک سال حقوق و مزایای کی‌روش را به او پرداخت کنیم.» جالب اینکه او با استناد به عدم توانایی پرداخت چنین تاوانی صلاح را درادامه کار با کی‌روش اعلام می‌کند: «کی‌روش ایران را شناخته، اگر بخواهیم او را عوض کنیم یا باید مربی داخلی بیاوریم یا اینکه با جذب یک مربی خارجی به او برای شناخت فوتبال ایران یکی، دو سال فرصت بدهیم. با توجه به اینکه از یکی، دو ماه دیگر باید برای مسابقات مقدماتی جام جهانی هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم، بهتر است همین قرارداد را ادامه دهیم. »

قرارداد۲۰ میلیاردی

غیراز تناقض آشکار درمورد مدت قرارداد ونحوه پرداخت تاوان آن، عدداعلام شده درمصاحبه کفاشیان یک نکته دیگرهم دارد. اگر تاوان یک‌سال از قرارداد کی‌روش همین عدد ۵میلیارد باشد که رئیس فدراسیون فوتبال تایید کرده است عدد کل قراردادچهار سال به راحتی قابل محاسبه است ،۲۰ میلیارد تومان. چیزی حدود ۵میلیون یورو اما جالب است بدانید درهمان روزهای تمدید قرارداد هم این عدد شایع شده بود. او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درتاریخ ۲۰ مرداد ۹۳ شایعه عدد ۲۴ میلیارد را این‌گونه رد کرد: «رقم قرارداد کی‌روش ۲۴ میلیارد تومان نیست؛ رقمی که کی‌روش می‌گیرد، رقم ارزی بوده و این مبلغ، همان مبلغ گذشته بوده و چیز زیادی به آن اضافه نشده است.»