انتقاد هاشمی‌رفسنجانی از رسانه ملی

گروه خبر: انتقاد از برخوردهای دوگانه رسانه ملی دیگر مختص به دولتی‌ها نیست. اگر تا دیروز مردان دولت از نحوه عملکرد صدا‌وسیما در قبال دولت یازدهم گلایه می‌کردند، حالا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به جمع منتقدان پیوسته است. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی روز پنج‌شنبه در همایش«پیامبر رحمت و مدارا» که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن انتقاد از صدا‌وسیما با بیان اینکه ما در انقلاب اسلامی متحد آمدیم و حال چرا باید تفرقه داشته باشیم، گفت: این روزها چقدر از صدا‌و‌سیما علائم تفرقه پخش می‌شود و چیزهایی را به خورد مردم می‌دهیم که نبوده و این تفرقه‌ها خدمت به کشور و انقلاب نیست. انتقاد هاشمی از صدا‌و‌سیما در شرایطی صورت گرفته است که مدت‌ها پیش دولت و درراس آن حسن روحانی رئیس‌جمهوری بارها از نحوه عملکرد رسانه ملی در پوشش کارهای دولت گلایه کرده‌اند؛ البته اختلاف دولت یازدهم و صدا‌وسیما تنها به این موضوع خلاصه نمی‌شود. سال گذشته حتی نحوه انتخاب مجری گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری به یک دعوای جدی بین دولت و صدا‌وسیما تبدیل شد. هرچند دولت و رسانه ملی از این ماجرا عبور کردند؛ اما هیچ گاه اختلاف به‌طور کامل حل نشد. از یکسو دولت بر این نظر است که صدا‌وسیما در پوشش اخبار مربوط به دستاوردهای دولت یازدهم کوتاهی می‌کند و از آن سو مسوولان صدا‌و‌سیما این انتقاد را موجه نمی‌دانند و معتقدند صدا‌و‌سیما بیشترین اخبار را از دولت پخش می‌کند. با این همه بسیاری امیدوار بودند که تغییر مدیریت رسانه ملی و تغییر سیاست‌ها بتواند به تعامل بیشتر دولت و صدا‌وسیما بینجامد. امیدی که با گذشت بیش از دوماه از روی کار آمدن سرافراز به‌عنوان رئیس جدید صدا‌وسیما رفته رفته رنگ می‌بازد. این را می‌شود از انتقادهای مکرر چند روز گذشته مردان دولت از صدا‌وسیما برداشت کرد. در جدیدترین این گلایه‌ها حسن روحانی روز هفتم دی ماه در بیست و نهمین دوره تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی با بیان اینکه رسانه‌ها در زمینه انعکاس خدمات دولت به ما کمک نمی‌کنند، گفت: «صداوسیما در انتقاد صددرصد از این فرصت علیه دولت استفاده کرده که البته ما انتقاد را خوب می‌دانیم؛ اما در بیان خدمات دولت گاهی مشکل پیش می‌آید و شاید این مشکل در دوربین‌ها و فرستنده‌های صداوسیما وجود دارد.» روحانی پیش از این هم در اواخر مرداد ماه سال جاری، با انتقاد از صدا و سیما گفته بود: «ر‌سانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست تنها است.» پس از او محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت، چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت خواستار تجدید نظر صدا‌وسیما در عملکردش شد. نوبخت همچنین ضمن تجلیل از سرافراز از او خواست تا مسائلی را که در برخی از بخش‌ها اتفاق می‌افتد مورد توجه قرار دهد. او در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: اینکه برخی بخش‌ها بخواهند مطالب غیرواقعی و غیراخلاقی نشان دهند درست نیست.

هاشمی: شرایط اتحاد را از دست داده‌ایم

در کنار این انتقادها، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز روز پنج‌شنبه به منتقدان رسانه ملی پیوست و با تاکید بر اینکه این روزها از صدا‌و‌سیما تفرقه پخش می‌شود، گفت: در دوران جنگ تحمیلی تمامی مردم اعم از اهل سنت، شیعیان، مسیحی و ارمنی با وحدت حضور داشتند و شهید دادند، افزود: شرایط اتحاد را از دست داده‌ایم و نباید این‌طور باشد چرا که ضداسلام و دین است.

به گزارش «ایرنا»، وی ادامه داد: اصل وحدت و اتحاد چیز آسانی نیست که ما ۳۰ سال حرف وحدت را می‌زنیم اما وارد عمل نشده‌ایم؛ قطعا باید وارد عمل شویم. عضو مجلس خبرگان رهبری دروغ، ظلم و زندان بی‌جهت را از عوامل تفرقه عنوان کرد و گفت: اختلاف نظر اگر در بحث بماند مفید است اما وقتی به عمل و کار فیزیکی منجر شود و از حدی تجاوز کند به تهمت، دروغ و درگیری تبدیل می‌شود. هاشمی‌رفسنجانی تاکید کرد: ما باید در عین اختلاف‌نظر با یکدیگر برادرانه رفتار کنیم و نباید فقط به زبان اکتفا کنیم، در هفته وحدت افراد یا نهادهای خاص نباید به دیگران زور بگویند اما متاسفانه اینجوری نیستیم.

انتقاد جهانگیری از صدا‌و‌سیما

روز پنج‌شنبه نیز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری به نوعی دیگر از صدا‌وسیما انتقاد کرد. به گزارش خبرآنلاین او که در جلسه شورای اداری استانداری خوزستان شرکت کرده بود با اشاره به تولید کالاهای داخلی گفت: دردآور است که در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پراید صادراتی به عراق نشان داده می‌شود و گفته می‌شود که مردم عراق باید از داعش بترسند یا از پراید؟

انتظار روحانی از صدا‌و‌سیما

محمدرضا خباز معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری نیز در گفت‌وگو با «ایلنا»، با بیان اینکه صداوسیما باید بیانگر همه نظرات و سلائق جامعه باشد، گفت: صداوسیما فقط برای انتقاد از دولت نیست، هرچند دولت پذیرای انتقاد است و از آن استقبال می‌کند ولی صداوسیما برای بیان حسن‌های دولت هم است نه آنکه در بخش‌های مختلف خبری و غیرخبری صداوسیما کندوکاو شود که نقطه و مساله‌ای را پیدا کنند و از کاه، کوهی بسازنند. خباز با اشاره به نوع رفتار صداوسیما در قبال دولت قبلی یادآور شد: تا همین چند سال قبل، رئیس‌جمهور قبلی تا آب می‌خورد، صداوسیما آن را نشان می‌داد و آن را به رخ ملت می‌کشید، ولی اکنون دولت نجیب و تنهاست و حتی اقدامات بی‌نظیرش نیز از سوی صداوسیما بیان نمی‌شود.

پاسخ صدا‌و‌سیما به منتقدان

البته صداو سیما نیز منتقدان به عملکردش را بی جواب نگذاشت. سیدتقی سهرابی مدیرکل روابط عمومی صداوسیما در واکنش به این انتقادها گفت: بر اساس آمار و مستندات موجود از آغاز فعالیت دولت یازدهم تاکنون بخش عمده‌ای از برنامه‌های صداوسیما در شبکه‌های مختلف ملی، استانی و حتی بین‌المللی به اهداف، برنامه‌ها، اقدامات و عملکرد دولت یازدهم اختصاص داشته و دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی آمار حضور مسوولان دولت یازدهم در برنامه‌های رسانه‌ ملی را خیره‌کننده توصیف کرد و گفت: در یک جمع‌بندی اولیه، فقط در دوره زمانی اول مرداد ۱۳۹۲ تا اول خرداد ۱۳۹۳، مسوولان قوه‌ مجریه ۲۰۰هزار و ۹۸۹ دقیقه تنها از ظرفیت مراکز استان‌های صداوسیما برای بیان عملکرد خود استفاده کرده‌اند؛ در همین مقطع آنتن رادیو به مدت ۷ هزار و ۵۴۲ دقیقه در اختیار مدیران دولت یازدهم بوده است. از سوی دیگر، ۷۵ برنامه گفت‌وگومحور در بخش گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲سیما تمام و کمال در اختیار اعضای دولت بوده است و در مجموع طی مدت یادشده بیش از ۴ هزار ساعت از وقت صداوسیما به عملکرد دولت اختصاص داشته است.

سهرابی گفت: اگر حضور مستمر مسوولان دولتی در برنامه‌های صداوسیما در ۷ ماه پس از خرداد تا پایان آذر ۱۳۹۳ را به این آمار اضافه کنیم، می‌توان آمار حدود ۶ هزار ساعت حضور را برای مسوولان دولتی بیان کرد که بسیار قابل توجه و تأمل بوده و ادعای محکمی است بر اینکه صداوسیما در قرق مدیران دولتی بوده است.

او در پایان گفت: همین مقدار پوشش فعالیت‌های دولت بیش از عرف رسانه است و انتظار بیش از این یک خواسته غیرملی و با اهداف سیاسی ارزیابی می‌شود.