دنیای اقتصاد، همدان، شهناز محمدی: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی ‌همدان از پرداخت یارانه شیرخام به دامداران این استان ‌خبر داد. محمد نظرپور اظهار کرد: به واسطه مصوبه هیات دولت، کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی از ابتدای تیرماه شیر خام را با قیمت ۱۴۴۰ تومان از دامداران خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شیر خام با این قیمت باید دارای بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار و چربی ۲/۳ درصد باشد، افزود: کارخانه‎های فرآورده‎های لبنی افزایش قیمت ۱۵ درصدی را انجام دادند، ولی شیر خام را به قیمت مصوب دولت خریداری نکردند. نظرپور تصریح کرد: کارخانه‎های تولید فرآورده‎های لبنی هیچ یک شیرخام را به قیمت مصوب ۱۴۴۰ تومان نخریدند و بیشترین بهایی که صنایع لبنی در همدان به دامداران برای شیرخام پرداختند ۱۲۰۰ تومان بود. وی افزود: وقتی این مساله توسط کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی اجرایی نشد دولت خود در زمینه حمایت از دامداران در زمینه خرید شیر خام وارد شد. معاون سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به آغاز خرید تضمینی شیرخام توسط سازمان تعاون روستایی بیان کرد: براساس مصوبه وزارت جهاد کشاورزی خرید تضمینی شیرخام در استان‎های قزوین، اردبیل، قم، تهران، خراسان رضوی و جنوبی آغاز شده است. وی با اشاره به اینکه استان همدان از جمله استان‎هایی نیست که خرید تضمینی شیرخام را انجام می‎دهند، گفت: دارا بودن کارخانه تولید شیر خشک یکی از شرایط لازم برای خرید تضمینی شیرخام است.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه از ابتدای آذرماه خرید تضمینی شیر خام در استان‎های مشخص شده آغاز شده است، عنوان کرد: این امر می‎تواند تاثیر خود را در بازار شیرخام داشته باشد.

نظرپور با اشاره به اینکه ۲۲۵ میلیارد تومان یارانه برای دامداران در کشور در نظر گرفته شده است، گفت: قرار نیست این اعتبار به صورت استانی توزیع شود و پس از تشکیل پرونده در استان‎ها و ارسال آن به تهران این یارانه پرداخت می‌‎شود.

وی سرانه مصرف شیرخام در کشورهای صنعتی را ۳۰۰کیلوگرم و متوسط جهانی را ۱۵۰ کیلوگرم دانست و گفت: در حال حاضر سرانه مصرف در استان همدان و کشور ۱۰۲ کیلوگرم است، ضمن اینکه سالانه ۳۷۴ هزار تن شیرخام در استان همدان تولید می‌شود و باید تلاش کنیم تا این وضعیت را بهبود بخشیم. نظرپور با اشاره به اینکه ۳/۴ درصد از شیرخام کشور در استان همدان تولید می‎شود، تصریح کرد: ۳۳۵ واحد پرورش گاو شیری صنعتی با ۴۴ هزار راس دام در استان فعالیت می‎کنند. معاون سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: قیمت تمام شده شیرخام در واحدهای صنعتی هزار و ۵۲۰تومان است و این قیمت برای خرید تضمینی به سازمان حمایت پیشنهاد شد که با قیمت ۱۴۴۰ تومان موافقت شد.