مشکلات اینترنتی در اولین روز سرشماری

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- اولین مرحله سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ درحالی از روز شنبه، سوم مهرماه، همزمان با سراسر کشور در خراسان رضوی آغاز شد که به گفته معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان در دو روز اول ثبت‎نام اینترنتی، مشکلاتی به‌لحاظ سرعت پایین اینترنت و کم بودن پهنای باند وجود داشت.

سرشماری به 3 روش

مدیر اجرایی سرشماری عمومی نفوس و مسکن خراسان رضوی در نشستی خبری با بیان اینکه سرشماری امسال به سه روش اینترنتی، حضوری و تلفنی انجام می‏شود، اظهار کرد: مردم شهرهای مختلف استان فرصت دارند در مرحله اول به مدت ۲۲ روز از تاریخ سوم تا ۲۴ مهرماه با مراجعه به سایت www.sarshomari۹۵.ir به صورت اینترنتی در سرشماری مشارکت و اطلاعات خود را ثبت کنند. رضا جمشیدی با بیان اینکه در روش اینترنتی ۵۲ قلم اطلاعاتی شامل اطلاعات مکانی، خانوار، هویتی، تحصیلی، زناشویی، باروری، مسکن و مهاجرتی از خانوار اخذ می‎شود، خاطرنشان کرد: در پایان هم کد رهگیری و کد آماری از طریق سیستم به متقاضی اعلام می‏شود؛ با کد رهگیری هر خانوار فقط یکبار می‎تواند ویرایش اطلاعات را انجام دهد؛ کد آماری ۱۲ رقمی ارائه شده نیز باید هنگام مراجعه حضوری مأمور آمارگیر به وی اعلام شود و پس از تأیید این کد، نیازی به پاسخگویی به سؤالات مأموران آمارگیر نیست.

آغاز سرشماری حضوری از 25 مهر

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی با اشاره به اینکه سرشماری حضوری از 25 مهرماه آغاز می‎شود، تصریح کرد: این مرحله تا 25 آبان‌ماه و به مدت 31 روز انجام خواهد شد؛ در مراجعه حضوری 67 قلم اطلاعاتی موردسؤال قرار می‎گیرد که 15 قلم اطلاعات مکانی، 14 قلم اطلاعات خانوار، 15 قلم اطلاعات هویتی، هفت قلم اطلاعات مهاجرت، سه قلم اطلاعات سواد و تحصیل، یک قلم اطلاعات وضع فعالیت، هفت قلم اطلاعات زناشویی و باروری و پنج قلم اطلاعات مسکن را شامل می‎شود. جمشیدی با بیان اینکه زمان موردنیاز برای دریافت اطلاعات خانوار در مراجعه حضور مأموران آمارگیر 11 دقیقه تعیین شده است، افزود: به‌کارگیری تبلت به‌جای پرسشنامه‎های کاغذی از ویژگی‎های سرشماری نفوس و مسکن در این دوره است. وی از شهروندان خواست هنگام مراجعه مأموران آمارگیر کارت ملی اعضای خانواده و کدپستی محل سکونت را در دست داشته باشند تا روند دریافت اطلاعات توسط مأمور آمارگیر تسهیل شود و افزود: مأموران آمارگیر با کارت شناسایی که دارای هولوگرام مرکز آمار ایران است، به درب منازل مراجعه می‎کنند و اطلاعات مورد نیاز هم همان موارد مطرح شده فوق است و اطلاعات خاص و محرمانه‎ای نیاز نیست.

سرشماری تلفنی از ۲۷ مهر

مدیر اجرایی سرشماری نفوس و مسکن در خراسان رضوی به این نکته نیز اشاره کرد که درصورتی‌که هنگام مراجعه مأموران سرشماری، خانوار غایب باشد، برگه‎ای در منزل این خانوار قرار می‎گیرد که کد خانوار غایب روی آن درج شده و این خانوار می‎تواند با در اختیار داشتن این کد اطلاعات خود را از تاریخ 27 مهر تا 28 آبان به صورت اینترنتی ثبت یا از طریق تماس با شماره تلفن درج شده بر روی این برگه، اطلاعات خانوار را اعلام کند. وی درخصوص احتمال تمدید زمان سرشماری نیز تصریح کرد: زمان درنظرگرفته شده قطعا تمدید نخواهد شد. جمشیدی با اشاره به ثبت‎نام 1000 نفر برای همکاری در مراحل اجرایی سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال جاری، گفت: 2500 عامل اجرایی در این دوره برای انجام سرشمای همکاری می‎کنند و خراسان رضوی بیشترین رده اجرایی را در کشور دارد که از این تعداد 1934 نفر مأموران آمارگیر هستند که 1757 نفر مأمور اصلی، 137 نفر ذخیره و 40 مأمور تلفنی را شامل می‎شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی درخصوص وضعیت اشتغال متقاضیان همکاری برای اجرای سرشماری، یادآور شد: 64 درصد ثبت‏نام‏کنندگان بیکار، 22 درصد دانشجو و 14 درصد نیز شاغل بودند و تنها 22 درصد متقاضیان در گذشته در اجرای سرشماری مشارکت داشتند.

۱۵۰۰ جایزه یک‌میلیونی برای مشارکت اینترنتی

مدیر اجرایی سرشماری نفوس و مسکن در خراسان رضوی به این نکته نیز اشاره کرد که 1500 جایزه یک‌میلیون تومانی برای افرادی که اطلاعات خود را از طریق سامانه اینترنتی ثبت کنند، درنظرگرفته شده است. جمشیدی در بخشی از این نشست با اشاره به نتایج آخرین سرشماری خراسان رضوی در سال 90، عنوان کرد: براساس نتایج این سرشماری جمعیت استان پنج‌میلیون و 991 هزار و 667 نفر در قالب یک‌میلیون و 717 هزار و 362 خانوار بود؛ همچنین در آن زمان جمعیت غیرشاغل استان چهارمیلیون و 264 هزار و 735 نفر و جمعیت شاغل نیز یک‌میلیون و 729 هزار و 667 نفر بود. معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان در گفت‏وگو با «دنیای اقتصاد» دراین‌باره اظهار کرد: به‌دلیل اینکه انجام سرشماری به‌صورت اینترنتی برای اولین بار در کشور انجام می‏شود، طبیعی است که مشکلاتی ایجاد شود و به‌دلیل فشار خط همه نتوانند ثبت‎نام کنند اما طی یکی روز آینده با قولی که وزارت ارتباطات و اداره کل مخابرات استان داده‎اند، این مشکل برطرف خواهد شد. مجید نعیمی به این نکته نیز اشاره کرد که بروز این مشکلات مشارکت شهروندان در مرحله اول سرشماری را که به‌صورت اینترنتی انجام می‎شود، کاهش خواهد داد و افزود: با این حال اگر در هنگام ثبت‏نام اینترنتی به‌دلیل سرعت پایین مشکلی ایجاد شود، شهروندان می‏توانند در مراجعات بعدی اطلاعات خود را دوباره بارگذاری کنند و مشکلی ایجاد نخواهد شد.