محمدحسین بابالو: در بازار داخلی به‌صورت روزشمار افزایش قیمت برخی انواع پلیمرها تجربه شده ولی برخی انواع دیگر با کاهش قیمت‌ها رو‌به‌رو شده‌اند. با آغاز ماه محرم شاهد افزایش تقاضای ظروف یکبار مصرف هستیم ولی قیمت‌های عمده‌فروشی توسط تولیدکنندگان بزرگ افزایش محسوسی نداشته است. در تهران مناطق راه‌آهن، شوش و مولوی به‌عنوان بازارهای فروش اصلی این قبیل کالاها با ثبات نسبی قیمت‌ها رو به رو هستند و هیات‌ها می‌توانند با مراجعه به این مناطق نسبت به خرید ظروف یکبار مصرف مورد نیاز اقدام کنند. هر چه می‌گذرد و با نزدیک‌تر شدن به روزهای سرد سال به نظر می‌رسد جذابیت تولید افزایش یابد. ایام عزاداری ماه محرم و نیز بهبود نسبی سایر صنایع در کنار کاهش تورم تولیدکننده در آمارهای بانک مرکزی نیز مواردی است که از بهبود شرایط تولید حکایت می‌کند. با توجه به افزایش محدود قیمت‌ها در بازار و افزایش تقاضای موثر مواد اولیه این صنعت، افزایش حجم عرضه‌ها در بورس کالا مخصوصا برای هفته جاری به شدت توصیه می‌شود زیرا تعطیلات هفته آینده و برخی ویژگی‌های تولید و رفتار بازار فرصتی برای حمایت نهادهای اصلی همچون بورس کالای ایران از این بازار را باقی نمی‌گذارد.

هم‌اکنون به‌صورت شتابان حجم تقاضای ظروف یکبارمصرف در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان دهه محرم این روند صعودی باز هم افزایش یافته تا به یک رکورد معنی‌دار برسد. با توجه به برخی ویژگی‌ها از جمله گمانه‌زنی افزایش تعداد هیات‌های مذهبی در سال جاری، کاهش تورم و بهبود شرایط اقتصادی احتمال افزایش تقاضا وجود دارد که در هفته آینده به اوج خود خواهد رسید. این افزایش تقاضا که از هم‌اکنون نیز در حال خودنمایی است شرایط مساعدی برای افزایش حجم سفته بازی و واسطه‌گری در این بازار را پدید آورده است. این افزایش قیمت‌ها که از هم‌اکنون کلید خورده است بیشتر به نقاطی که از بازارهای فروش اصلی فاصله دارند باز می‌گردد لذا توصیه می‌شود خریداران به جای توجه به برخی از فروشندگان محلی به بازار‌های اصلی این کالا مراجعه کرده و از هم‌اکنون نسبت به خرید اقلام مورد نیاز خود برای این ایام اقدام کنند. هم‌اکنون مهم‌ترین خبرها پیرامون ظروف یکبارمصرف مخابره می‌شود. صمدی نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبارمصرف به «دنیای اقتصاد» گفت: تولیدکنندگان اصلی این کالا اقدامی برای افزایش قیمت‌ها نداشته و در صورت این اتفاق واسطه‌ها را باید مسوول آن دانست. او افزود: هیات‌های مذهبی می‌توانند حجم‌های بالا را از طریق اتحادیه تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف تهیه کنند یا با مراجعه به بازارهای اصلی این کالا از جمله منطقه راه آهن و خیابان‌های شوش و مولوی اقدام به خرید کنند زیرا در این مناطق با توجه به تجمع فروشندگان و حجم عرضه مطلوب پتانسیل نوسان قیمت‌ها محدود است. صمدی با اشاره به شرایط مختلف و انواع متنوع ظروف یکبار مصرف اعلام کرد که با توجه به وزن حجمی، شرایط تولید و کیفیت متفاوت شاهد قیمت‌های متنوع در بازار هستیم. به‌عنوان مثال درخصوص قاشق یکبار مصرف و با توجه به تنوع کیفیت از ۱۵ تا ۱۰۰ تومان تفاوت قیمت وجود دارد. نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف قیمت ۷۰تومان را برای ظرف غذای تک پرسی به‌عنوان یکی از قیمت‌های مطلوب در بازار برشمرد. با توجه به این موارد تهیه ظروف یکبارمصرف مورد نیاز از بازارهای اصلی هم می‌تواند با قیمت‌های پایین‌تری صورت پذیرد و از سویی التهاب احتمالی در این بازار را کاهش خواهد داد. تنوع خرید، انتخاب کیفیت مطلوب، قیمت پایین‌تر و بهبود فرآیند فروش مواردی است که می‌تواند در کنار خرید از بازارهای اصلی فراهم شود.

اعلام قیمت‌های پایه جدید محصولات پتروشیمی در بورس کالا

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که قیمت‌های پایه جدید آبان ماه روز گذشته اعلام شده که از افزایش نسبی برخی از گریدهای خاص حکایت دارد. با توجه به نوسان قیمت‌های جهانی نفت این انتظار وجود داشت که قیمت‌های کمتری اعلام شود ولی به نظر می‌رسد چنین رخدادی ثبت نشده است. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که با اعلام قیمت‌های جدید یک جو تردید بر بازار مستولی شده که کاهش شدید حجم مبادلات را در پی داشته تا جایی که فروشندگان مواد اولیه از پیشنهاد قیمت خودداری می‌کنند. به نظر می‌رسد تا اجرایی شدن این قیمت‌ها و پیشنهاد عرضه در بورس کالا همچنین آغاز معاملات رسمی باید منتظر ماند تا شاهد تأثیر واقعی این قیمت‌ها در بازار باشیم. این در حالی است که برخی شنیده‌ها از احتمال کاهش قیمت محصولات پالایشی به تبعیت از کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی حکایت دارد. قیمت‌های اعلامی محصولات پتروشیمی و پتروشیمیایی جدید در سایت دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی قابل مشاهده است.