همه چیز درباره کامپوزیت
استفاده از فناوری‌های نوین ساختمانی در ساخت ساختمان‌ها و واحدهای مسکونی موضوعی است که در ساخت‌و‌سازهای امروزه نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای به لحاظ افزایش زیبایی، ایمنی، مقاومت و عمر ساختمان‌ها و همچنین کاهش هزینه‌های ساخت نسبت به روش‌های سنتی دارد.در این میان، استفاده از مواد و مصالح نوین در نما و سایر اجزای ساختمان‌ها از رواج و اهمیت قابل توجهی برخوردار شده است. به‌عنوان نمونه، اگر طی سال‌های اخیر برای خرید واحدهای مسکونی یا هر ساختمان دیگری به بازار املاک مراجعه کرده باشید یا قصد ساخت و ساز منزل دلخواهتان را کرده باشید، حتما نام نمای کامپوزیت را شنیده‌اید. کامپوزیت این روزها نقش و جایگاه بسیار زیادی در ساخت و سازها پیدا کرده، اما عموم مردم ممکن است کوچک‌ترین آشنایی با آن و مزایا و معایبش را نداشته باشند. کامپوزیت علاوه بر کاربرد در نمای ساختمان کاربردهای دیگری نیز در اجزای دیگر واحدهای مسکونی و سایر سازه‌ها دارد. در این شماره قصد داریم به معرفی کامپوزیت و خصوصیات آن بپردازیم.

کامپوزیت چیست؟
پانل‌های آلومینیوم کامپوزیت موادی پایدار و با انعطاف بالا برای پوشش سطوح هستند که با ترکیب خصوصیات سودمند آلومینیوم و پلاستیک خود را به‌عنوان یکی از اقتصادی‌ترین و مدرن‌ترین المان‌های معماری نوین معرفی کرده‌اند. فراهم کردن امکان ایده‌های نو در طراحی، وزن کم و مقاومت در برابر شرایط جوی سخت باعث افزایش تقاضای روز‌افزون آن در صنعت ساختمان شده است.
مزایای کامپوزیت
اقتصادی بودن: وزن کم این پانل‌ها باعث کاهش وزن سربار روی ساختمان و در نتیجه مقاومت بیشتر سازه در برابر زلزله می‌شود، به علاوه وزن کم باعث کاهش هزینه‌های نصب و ملزومات نگهدارنده می‌شود و همچنین سرعت اجرای نماسازی را افزایش می‌دهد.
انعطاف‌پذیری: پانل‌های آلومینیوم کامپوزیت به سهولت برش، خم و شکل داده می‌شود که همه این موارد با ماشین‌آلات و ابزار متداول انجام‌پذیر است.
پایداری: اغلب پانل‌های آلومینیوم کامپوزیت دارای پوشش خارجی با یک لایه محافظ در برابر اشعه فرابنفش هستند که باعث ایجاد مقاومت در برابر تغییر رنگ ناشی از نور خورشید، شرایط سخت آب و هوایی و سایر عوامل مخرب از قبیل خوردگی و ساییدگی می‌شود.
طراحی: پانل‌های آلومینیوم کامپوزیت به سهولت قابل تطبیق با انواع سطوح و شکستگی‌های نما و نیازهای مختلف معماری هستند که می‌توان آن را در ترکیب با چند رنگ این ورق‌ها همراه با دیگر المان‌های نما مانند سنگ و شیشه، به کار گرفت.
تاریخچه ساخت کامپوزیت
در منابعی که درخصوص تاریخچه ساخت کامپوزیت وجود دارد آمده است: می‌توان گفت قدیمی ترین مثال از کامپوزیت‌ها مربوط به افزودن کاه به گل جهت تقویت گل و ساخت آجری مقاوم جهت استفاده در بناها بوده است. می‌گویند قدمت این کار به 4000 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد در این مورد کاه نقش تقویت‌کننده و گل نقش زمینه یا ماتریکس را دارد.ارگ بم که شاهکار معماری ایرانیان بوده است نمونه بارزی از استفاده از تکنولوژی کامپوزیت‌ها در قرون گذشته بوده است، شاید هم اولین کامپوزیت را مصری‌ها ساخته باشند که در قایق هایشان از چوب و پارچه استفاده می‌کردند تا در اثر خیس شدن چوب باد نکند. اما کامپوزیت‌ها (مواد چند سازه ای) یا کاهگل‌های عصر جدید رده‌ای از مواد پیشرفته هستند که در آنها از ترکیب مواد ساده به منظور ایجاد موادی جدید با خواص مکانیکی و فیزیکی برتر استفاده شده است. اجزای تشکیل‌دهنده ویژگی خود را حفظ کرده در یکدیگر حل نشده و با هم ممزوج نمی‌شوند. استفاده از این مواد در طول تاریخ نیز مرسوم بوده است. همانگونه که اشاره شد از اولین کامپوزیت‌های ساخت بشر می‌توان به کاه گل و آجرهای گلی که در ساخت آنها از تقویت‌کننده کاره استفاده می‌شده است اشاره کرد هنگامی که این دو با هم مخلوط شوند در نهایت آجر پخته به‌دست می‌آید که بسیار ماندگارتر و مقاوم‌تر از هر دو ماده اولیه یعنی گل و کاه است. کامپوزیت (compose) در لغت یعنی چیزی که از ترکیب چند چیز مختلف به دست آمده است پس مواد کامپوزیتی به موادی گفته می‌شوند که از ترکیب چند نوع ماده به وجود آمده‌اند وقتی می‌گوییم از ترکیب چند ماده، منظور این است که هر کدام از این مواد ترکیب شده قابلیت استفاده به‌صورت یک ماده مستقل را دارند.
سایر موارد استفاده در ساختمان‌ها
مواد کامپوزیت عمدتا در ساختمان کاربرد وسیعی دارند. این مواد به‌صورت لوازم بهداشتی داخل ساختمان مثل وان، دستشویی، در و پنجره و... برای جلوگیری از انتقال حرارت کار گذاشته می‌شوند. مواد کامپوزیت ترک نمی‌خورند و در مقابل ضربه و خوردگی و خمش مقاومند. در حالت دیگر این مواد در سازه ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به‌طوری‌که می‌توان از آنها به جای تیرآهن یا میلگرد داخل بتن استفاده کرد. تقویت خارجی و داخلی سازه‌های بتنی هم‌اکنون یک تجارت بسیار مهم در جهان امروز است یکی از مزایای استفاده از کامپوزیت عدم دور‌ریز آن است، به‌طوری‌که به‌عنوان مثال قطعات دور ریز مواد کامپوزیتی در یک کارخانه خودروسازی را می‌توان آسیاب کرده و به‌عنوان پرکننده و تقویت‌کننده بتن استفاده کرد. این مواد حتی در ساخت خانه‌های تمام کامپوزیتی نیز کاربرد دارند. در اروپا خانه‌های کامپوزیتی در چند طبقه ساخته می‌شود که به راحتی با جرثقیل قابل حمل و جابه‌جایی هستند. همچنین مواد کامپوزیتی به‌طور اخص در ساخت پل‌ها و بل‌های عابر پیاده به کار می‌روند. هم‌اکنون نمونه‌های زیادی از پل‌های تمام کامپوزیتی در سرا‌سر جهان موجود است. مواد کامپوزیتی در ابر سازه‌ها نیز کاربردهای متنوعی دارند. در ساخت برج‌های مسکونی و تجاری مقادیر بالایی از این مواد استفاده می‌شود و این کاربرد بدون کاهش مقاومت سازه، وزن آن را بسیار کاهش می‌دهد.