سحر نمایشی: روز گذشته معاملات فلزات پایه در بازارهای جهانی با صعود قیمت‌ها همراه شد. این در حالی است که در بازار داخل قیمت این فلزات هنوز به‌طور کامل نسبت به نرخ‌های جهانی تعدیل نشده‌اند و هنوز شکاف قیمتی دیده می‌شود. به گفته یکی از کارشناسان، فلزی همچون قلع که بعد از مدت‌ها روند صعودی در بازار داخل، اندکی با کاهش نرخ مواجه شده اما همچنان ۱۰ هزار تومان بیشتر از نرخ واقعی در بازار آزاد به فروش می‌رسد.

به گفته فعالان بازار با اینکه قلع روز به روز با کاهش قیمت بیشتری رو‌به‌رو می‌شود، اما همچنان در بازار خریداری ندارد. حتی شایعات هم نتوانسته بازار این فلز را گرم کند و معامله‌گران همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت این فلز و نزدیک شدن آن به قیمت واقعی‌اش هستند.

البته این در شرایطی است که به عقیده کارشناسان این حوزه رکود فعلی برای فلزی همچون قلع لازم است، چرا که با وجود این ریزش‌ها این فلز همچنان با قیمت واقعی‌اش فاصله زیادی دارد، اما پیش‌بینی کارشناسان بر این است که با توجه به کاهش موجودی انبارهای قلع، این فلز در ماه آینده مجددا افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد و به بیش از ۸۰ هزار تومان در هر کیلو خواهد رسید. از طرفی فعالان بازار معتقدند، همچنان دلالان بازار قلع به رانت‌خواری‌های کلان خود ادامه می‌دهند و برای سامان دادن به این شرایط پیگیری خاصی از سوی مسوولان دیده نمی‌شود.

به گفته فعالان بازار از آنجا که کنترلی در بازار قلع صورت نمی‌گیرد، حتی اگر به همه واردکنندگان این فلز ارز مبادله‌ای نیز تخصیص داده شود، بازهم فاصله زیادی بین قیمت واقعی قلع و نرخ فعلی آن وجود دارد.

بنابراین تحت این شرایط برخی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند تا بازار قلع واقعی نشده خریدهایشان را انجام ندهند. هم‌اکنون مشخص نیست این فاصله قیمتی ۱۰ هزار تومانی در هر کیلو بر چه اساس و معیاری گذاشته شده است، چرا که اگر قیمت فعلی قلع در بورس لندن را در نظر بگیریم و در دلار آزاد ضرب کنیم این شکاف قیمتی بزرگ به خوبی قابل پیگیری و تشخیص است.

به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه، سایر فلزات داخلی نیز در دوره‌هایی کم و بیش این تفاوت نرخ با فلزات جهانی را تجربه می‌کنند، اما این تفاوت نرخ در قلع بیشتر از سایر فلزات خود‌نمایی می‌کند. پیش از این نوسانات ارزی نیز در تغییرات قیمت قلع و سایر فلزات پایه نقش بسزایی داشته است؛ در حالی که منطق کنونی حاکم بر این نوسانات روشن نیست.

به عقیده این کارشناس، تغییرات قیمت جهانی این محصول نیز تا حدی می‌تواند توجیه کننده این نوسانات باشد؛ اما تغییرات تقاضای بازار بر قیمت‌ها اثر زیادی گذاشته و به کاهش یا افزایش آن دامن زده است.

برخی کارشناسان نیز در ارتباط با سستی معاملات معتقدند: رکود بازار در این روزها طبیعی است؛ چرا که در شرایط کنونی مسائل روانی بر ترجیحات خرید و فروش سایه افکنده است؛ به طوری که در نتیجه نوسانات قیمت‌ها سیگنال‌هایی به خریداران منتقل می‌شود که به افزایش یا بعضا کاهش تقاضای کاذب در بازار منجر می‌شود. این در حالی است که فروشندگان هم در این شرایط حاضر به فروش نیستند.

در حال حاضر اطمینان تجار از کاهش بیشتر قیمت‌ها و کاهش سود فروش این افراد باعث شده است فروش‌ها راکد بماند و در نتیجه در حالی که متقاضیان معتقدند قیمت‌ها به زودی بیشتر کاهش خواهند یافت از خرید امتناع می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود در نتیجه این عامل قیمت‌ها با شدت بیشتری در روزهای آتی افت کند.