سیستم‌عامل هر گوشی علاوه‌بر امکانات کلی که در اختیار کاربرانش می‌گذارد تا به کمک آن تجربه خوبی از استفاده گوشی‌خود داشته باشند میانبرهای پنهانی نیز دارد که کشف آن کارآیی هر گوشی همراهی را دوبرابر می‌کند. اگر از گوشی آی‌فون با سیستم‌عامل Ios‌ استفاده می‌کنید می‌توانید در ادامه با ما همراه باشید. در ادامه شما را با 20 ترفند پنهان و جالب سیستم‌عامل Ios‌ آشنا می‌کنیم که شاید آرزو داشتید از آنها با خبر باشید. 1- بستن سه اپلaیکیشن در یک حرکت
نیاز دارید تا چند اپلیکیشن را خیلی سریع ببندید؟ برای اینکار نیاز نیست دکمه home‌گوشی خود را دوبار فشار و بعد هم اپلیکیشن‌های مورد نظر را به بالا بکشید تا بسته شود، شما می‌توانید خیلی راحت با کشیدن سه انگشت خود روی صفحه به سمت بالا همزمان و در یک حرکت سه اپلیکیشن را با هم ببندید.pic۱


2- با سرعت چراغ قوه را خاموش کنید
در کنترل سنتر سیستم‌عامل iOS امکانی برای شما فراهم شده که به یک چراغ‌قوه دسترسی داشته‌ باشید و آن را روشن کنید. اما برای خاموش کردن آن نیاز نیست دوباره به این بخش برگردید چرا که تنها کافی ‌است، میانبر اپلیکیشن دوربین در صفحه قفل را فشار دهید تا چراغ قوه گوشی شما به سرعت خاموش شود.pic۲


3- حباب‌های پنهان
سرویس leveling به‌کار گرفته شده در سیستم‌عامل iOS از سنسور ژیروسکوپ دستگاه استفاده می‌کند تا به شما نشان دهد شئ مورد نظر شما تا چه میزان در حالت افقی و عمودی قرار دارد برای دسترسی به این سرویس باید وارد اپلیکیشن قطب‌نما یا compass گوشی خود شوید . چند لحظه صبر کنید تا قطب‌نما به صورت کامل بالا بیاید بعد دستتان را به سمت چپ روی صفحه نمایشگر بکشید. حالا شما وارد بخش leveling شده‌اید. pic۳


4- استفاده از ابزار متن
Blod ،italics ،underlining
در اپلیکیشن‌هایی مثل ایمیل شما می‌توانید از ابزار‌های نوشتاری همچون پر‌رنگ کردن یک متن(Blod)، کج کردن نوشته‌ها(italics) خط کشی زیر حروف (underlining)استفاده کنید. باید بدانید که دسترسی به این امکانات روی گوشی آی‌فون شما نیز وجود دارد. برای دسترسی به این ابزار باید مقداری از متن دلخواه خود را برجسته یا highlight کنید سپس در پنجره کوچکی که برای کپی/پیست ظاهر می‌شود علامت پیکان را انتخاب کنید، بعد از آن گزینه «B / U» را انتخاب تا بتوانید متن خود را آنطور که می‌خواهید تغییر دهید.pic4


۵- سریع به عقب برگردید
pic5
برخلاف آندروید، سیستم‌عامل iOS دکمه‌های اختصاصی برای بازگشتن به پنجره‌های قبلی ندارد اما در عوض برخی کارهای حرکتی با دست به شما کمک می‌کند که چنین اعمالی را خیلی سریع انجام دهید . در اپلیکیشن‌هایی مانند Messages ، Mail یا حتی مروگر Safari از لبه صفحه نمایش انگشتتان را به سمت راست صفحه نمایشگر بکشید تا به پنجره قبلی بازگردید. این عمل حرکتی، حتی در اپلیکیشن‌های طرف سوم شبیه به اینستاگرام نیز جواب می‌دهد.


6- ده راه برای کنترل هدفون earbud
pic۶
هدفون earbud آی‌فون پر از امکانات پنهان است. با کمک آنها شما می‌توانید عکس بگیرید، تماس‌ها را رد کنید و چندین امکان جالب دیگر. در ادامه می‌توانید 10 امکان کنترل کننده را که توسط هدفون‌های ایرباد‌ها قابل کنترل هستند
لیست ‌کنیم:
اگر در حال گوش دادن به موسیقی هستید، می‌توانید با فشار دادن یک بار دکمه میانی هدفون آهنگ را متوقف یا دوباره پخش کنید.
برای اینکه آهنگی را به جلو ببرید، دکمه میانی آن را دوبار فشار دهید و در دومین بار دست خود را نگه دارید.
برای باز پخش یک آهنگ، دکمه میانی را سه بار فشار دهید و در دفعه سوم دست خود را نگه دارید.
برای رد کردن یک آهنگ دوبار سریع دکمه میانی را فشار دهید.
برای رفتن به آهنگ قبل، سه بار پشت سر‌هم و سریع دکمه میانی را فشار دهید.
زمانی که تماسی را دریافت می‌کنید، اگر یک بار دکمه میانی را فشار دهید به معنی جواب به آن تماس خواهد بود و اگر دوبار فشار دهید تماس رد خواهد شد.
برای نادیده گرفتن یک تماس، در زمان دریافت تماس دکمه میانی را برای مدتی نگه دارید تا دو بوق را بشنوید پس از آن تماس به سمت پست صوتی هدایت خواهد شد.
اگر در حال جواب دادن به یک تماس هستید و یک تماس جدید دریافت کردید، برای تغییر تماس‌ها باید یک بار دکمه میانی را فشار دهید و برای خاتمه دادن به تماس جدید نیز باید دکمه میانی هدفون را برای مدت دو ثانیه نگه دارید.
شما می‌توانید هدفون خود را به یک شاتر عکس گیرنده تبدیل کنید، برای انجام اینکار دکمه صدای بالا را فشار دهید تا عکس گرفته شود.
دارندگان آی‌فون ۴s می‌توانند با فشار دادن زیاد دکمه میانی دستیار صوتی سیری را فرابخوانند.


7- ایجاد هشداردهنده ویبره سفارشی
pic۷
دوست دارید بدانید کدام یک از دوستانتان با شما تماس گرفته بدون اینکه حتی به گوشی نگاه کنید؟ در بخش مخاطبان گوشی، گزینه‌ای جالبی وجود دارد که به شما اجازه ساخت هشداردهنده سفارشی ویبره برای هر کدام از مخاطبان را می‌دهد.
برای انجام این کار به Contacts بروید و بعد یک مخاطب را انتخاب کنید و روی گزینه Edit در گوشه سمت راست و بالای صفحه نمایش کلیک کنید. سپس به پایین صفحه بیایید و مسیر Vibration > Create New Vibration را دنبال کنید. در صفحه‌ای که با آن رو به رو می‌شوید با فشار دادن و رها کردن انگشتتان روی صفحه، ویبره اختصاصی و دلخواهتان را بسازید.


8- قفل کردن فوکوس و نوردهی دوربین
pic۸
زمانی که دوربین فعال است با یک اشاره روی صفحه نمایش شما می‌توانید میزان فوکوس و نوردهی را برای یک شیء تنظیم کنید. اما همین‌که دوربین تکان بخورد این تنظیمات نیز از بین خواهند رفت.
برای قفل کردن فوکوس تصویر و میزان نوردهی، انگشت را در بخش دلخواه چند لحظه نگاه دارید تا مربع زرد رنگ در بالای صفحه ظاهر شود، حالا اگر موقعیت عکس را نیز عوض کنید فوکوس و نوردهی بدون تغییر به همان صورت قبل
باقی می‌ماند.


۹- در مصرف دیتا صرفه‌جو باشید
pic9
اگر در حال تماشای بخش data usage یا میزان استفاده از دیتای دستگاه خود هستید، فکر خوبی است که از ویژگی جدید cellular data management که در iOS ۷ معرفی شده نیز استفاده کنید.
با استفاده از آن شما می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام اپلیکیشن از دیتای اینترنت سیم‌کارت شما استفاده کند و کدام‌یک تنها در ارتباط با شبکه وای‌فای با اینترنت ارتباط برقرار کند و اطلاعات خود را لود کند. برای اینکار بخش Settings > Cellular بروید تا با استفاده اپلیکیشن‌های نصب شده از دیتای اینترنت سیم‌کارت را تعیین کنید.


۱۰. پیدا کردن اپلیکیشن‌های محلی
pic10
زمانی که شما در حال مسافرت هستید ایده خوبی است که متوجه شوید در آن محدوده از چه اپلیکیشن‌هایی بیشترین استفاده می‌شود، مخصوصا اپلیکیشن‌هایی که در بخش حمل و نقل عمومی می‌توانند به شما کمک کنند. برای دیدن هر کدام از اپلیکیشن‌های محلی و دانلود آنها به اپ استور بروید و بخش Near Me در قسمت پایین صفحه را انتخاب کنید.


11- جست‌وجو در پیام‌های متنی
این ترفند برای پیدا کردن یک پیام متنی خاص بسیار کاربردی است . از نوار جست‌وجو در پیام‌ها استفاده کنید تا پیام خاص خود را بیابید. اگر در صفحه آن را مشاهده نمی‌کنید از بالا به پایین دست خود را بکشید یا اینکه روی نوار بالای صفحه ضربه بزنید تا این پیام‌ها ظاهر شود.


12. اگر شارژ ندارید با iMessage پیام دهید
pic۱۱
وقتی شما در حال پرواز به یک کشور هستید و به سیم‌کارت آن کشور نیز دسترسی ندارید بهترین گزینه استفاده از اپلیکیشن پیام رسان ios‌یعنی iMessage است با این اپ شما می‌توانید به دوستانی که از آی‌فون استفاده می‌کنند پیام بفرستید.به Settings > Messages بروید و مطمئن شوید Send as SMS غیر فعال باشد و سپس iMessage فعال خواهد بود.


۱۳- کیبورد جادویی
pic12
در زیر حروف معمولی کیبورد آی‌فون چندین کاراکتر پر استفاده وجود دارد که تنها با فشار بیشتر بر روی هر یک از کارکتر‌ها ظاهر می‌شوند. برای مثال فشار زیاد روی دکمه خط فاصله شما را با انواع مختلف خط فاصله رو‌به‌رو می‌کند و در هر کدام از کلید‌های دیگر کیبورد نیز علامت‌ها و کاراکتر‌های بیشتری وجود دارد.یکی دیگر از ویژگی‌ها کیبورد آی‌فون وقتی به کمک شما می‌آید که جمله‌ای را نوشته‌اید و به صورت ناگهانی پاک شود . با لرزاندن گوشی می‌توانید گزینه Undo را فعال کنید و با انتخاب Undo جمله قبل را بازگردانید.


14- آشکار شدن زمان ارسال
برای مشاهده دقیق زمان ارسال هر کدام از پیام‌‌ها، با بردن هر پیام به سمت چپ می‌توانید زمان ارسال آن را مشاهده کنید.


15- ویژگی‌های پنهان سیری
سیری می‌تواند کارهای بسیار پیچیده‌ای را مدیریت کند. این دستیار صوتی می‌تواند ساعت هشدار برای زنگ خوردن در زمان دلخواه تنظیم کند و حتی یاد بگیرد که چگونه اسم‌ شما را تلفظ کند. برای اطلاع از کار‌هایی که سیری قادر به انجام آن است از آن بپرسید «?‌What can you do» تا لیستی از دستورات مفید و کاربردی در مورد خودش را به شما نشان دهد.
16- گوشی‌خود را سریع شارژ کنید
گاهی اوقات نیاز دارید که گوشی شما خیلی سریع‌تر از حالت معمول شارژ شود، برای رسیدن به این هدف ما به شما حالت Airplane را توصیه می‌کنیم. با فعال کردن حالت پرواز در آی‌فون در واقع رد و بدل شدن اطلاعات ارتباطی مسدود می‌شود و بدون برقراری ارتباط گوشی شما بسیار سریع‌تر از حالت معمول شارژ می‌شود.


17- در حالت burst عکس بگیرید
به کمک پردازنده بسیار سریع آی‌فون ۵s دوربین توانایی عکس‌برداری در حالت burst را دارد و می‌تواند چندین عکس‌ را تنها طی چند ثانیه بگیرد. این حالت برای گرفتن تصاویری از ورزشکاران، بچه‌ها و لحظه‌های مهم دیگری که نیاز دارید عکس گرفته شود بسیار مناسب است.


18- افزایش عمر باتری
Spotlight یک ویژگی عالی گشت و گذار سریع در اینترنت است، اما این ابزار برای به روز بودن نیاز دارد تا هر لحظه اطلاعات جدید را از گوشی شما، اینباکس ایمیل شما و اینترنت شما دریافت کند. برای اینکه عمر باتری دستگاه خود را افزایش دهید به تنظیمات دستگاه مراجعه کنید، به قسمت General رفته و در بخش Spotlight بخش‌هایی که نیاز ندارید هر لحظه و به صورت مداوم اطلاعات را بررسی کنند را غیر‌فعال کنید.


19- محافظت از حریم خصوصی
pic۱۳
این راهنمایی و ترفند هم در کاهش مصرف باتری و هم در افزایش امنیت حریم خصوصی به شما کمک می‌کند. در بخش تنظیمات حریم خصوصی iOS گزینه‌ای وجود دارد که با استفاده از آن و در زمان فعال بودن، اطلاعات محل قرار گیری شما به اپل ارسال می‌شود. برخی افراد به آن اهمیت نمی‌دهند، اما اگر برای شما این موضوع حائز اهمیت است پس باید این ویژگی را غیر‌فعال کنید تا از باتری و حریم خصوصی خود محافظت کنید. برای انجام این ترفند به بخش Settings > Privacy > System Services بروید و هر کدام از گزینه‌ها که علاقه ندارید اطلاعات بفرستد را غیر‌فعال کنید.


۲۰- ارائه سرعت بیشتر به تاچ آیدی
تاچ آیدی برای شناسایی اثر انگشت دست شما نیاز دارد تا چند بار اطلاعات سر‌انگشت شما را با حافظه داخلی گوشی مطابقت دهد. اما اگر این زمان شناسایی انگشت قبل از باز کردن صفحه قفل برای شما زیاد وقت‌گیر است به مسیر
Settings > Touch ID & Passcode بروید و در اینجا با انتخاب گزینه Add a fingerprint از یک انگشت خود برای چند بار شناسایی و ثبت نام استفاده کنید.با انجام این کار در واقع شما به تاچ آیدی آی‌فون ۵s خود اطلاعاتی دقیق‌تر در مورد شکل قرارگیری اثر انگشت خود می‌دهید و نتیجه آن اسکن شدن سریع‌تر انگشت دست شما
خواهد بود.