سهم 5/6 تریلیون دلاری بازار توریسم از درآمد جهانی

صنعت سفر وگردشگری با درآمدی بالغ بر ۵/۶تریلیون دلار درسطح جهانی، اکنون بخشی کاملا توسعه یافته و جدی درمنابع درآمد مستقیم و غیرمستقیم اقتصادی کشورها است. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی به‌نقل از موسسه تحقیقات آماری استاتیست، صنعت گردشگری و سفر با الحاقات آن همانند هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و رستوران‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌ها و مراکز خدمات مسافرتی، کسب‌وکار، اوقات فراغت و سرگرمی و فعالیت‌های مرتبط با تعطیلات و کمپین و صنعت گشت دریایی سالانه منبع مهمی از درآمد برای کشورهای مختلف با منابع درآمدی بالا هستند.

میزان درآمد حاصل از این صنعت به قدری بالا است که حتی کشورهایی چون امارات، قطر ونیز عربستان سعودی با میلیاردها دلار درآمد حاصل از فروش نفت و نیز درآمد حاصل از حج، هم‌اکنون به فکر کسب درآمد بیشتر از این صنعت و ایجاد زیرساخت‌ها و تسهیلات مرتبط با آن برآمده و تلاش‌های گسترده‌ای را دراین زمینه طراحی و اجرا کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۲ تعداد گردشگران درسطح جهانی از مرزیک میلیارد نفر گذشت و این برای نخستین بار بود که درهمین سال جهان شاهد رشد ۵۰درصدی تعداد سفر و گردشگران در مقایسه با ۱۰ سال پیش از آن بود.

طبق آمار موجود گردشگران کشورهای چین، آلمان و آمریکا به‌عنوان ولخرج‌ترین گردشگران و مسافران جهان، تقریبا از بزرگ‌ترین منابع تولید درآمد در صنعت گردشگری هستند. از این‌رو صنعت گردشگری در سطح جهانی شاهد نوعی مسابقه و رقابت جهانی برای جذب گردشگر از این کشورها است.

در میان بخش‌های مختلف وابسته به صنعت گردشگری وسفر، صنعت جهانی هتلداری با تولید سالانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰میلیارد دلار آمریکا بیشترین سهم را دارد. ازاین میان یک سوم تمام این درآمد عاید کشور ایالات متحده آمریکا می‌شود.

برخی از بزرگ‌ترین هتل‌ها و شرکت‌های هتل‌های زنجیره‌ای و گروه‌های هتلداری مشهور همانند گروه هتلداری اینترکنتینانتال، ماریوت، هیلتون، آکور، استاروود و گروه هتلداری و اقامتگاهی ویندهم دارای بالاترین درآمد و عالی‌ترین عملکرد براساس میانگین نرخ روزانه و نیز براساس درآمد حاصله بابت هر اتاق قابل عرضه و نرخ اشغال و تعداد مشتریان هستند.

صنعت هتلداری و مهمان نوازی و صنایع غذا ورستوران‌ها اکنون به صنایعی به‌شدت رقابتی و متنوع مبدل شده‌اند. درمیان مهم‌ترین رقبای این میدان انواع فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای ارائه خدمات رستوران، کافی شاپ، پیتزا، ساندویچ و همچنین طیف وسیعی از رستوران‌های مجلل و لوکس برای ارائه غذاهای محلی و ملی کشورهای گوناگون منبع درآمد هنگفتی شده‌اند. به طوری که اکنون تنها در کشور ایالات متحده آمریکا درآمدحاصل از فروش مواد غذایی و نوشیدنی بیش از ۶۰۰ میلیون دلار آمریکا برآورد شده است.

مک دونالد، با بیش از ۳۴ هزار شعبه در سراسر جهان بزرگ‌ترین بازیگر این میدان به‌شدت رقابتی است. همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای قهوه‌خانه یا کافی‌شاپ استارباکس با بیش از ۱۹ هزار شعبه در سراسر جهان شاخص‌ترین بازیگر در میدان نوشیدنی‌ها است.

براین فهرست باید نام دومینوز پیتزا با شعبه‌های متعدد آن در کشورهای مختلف را نیز افزود که از بازیگران مهم دنیای خوراک و صنعت غذا برای گردشگران محسوب می‌شوند.

درآمد سالانه شعبه‌های مک دونالد تنها در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۱/۲۸ میلیارد دلار، دومینوز پیتزا با ۸/۱ میلیارد دلار درآمد و نیز درآمد هتل هیلتون درسطح جهانی در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۱/۱ میلیارد دلار آمریکا تا حد زیادی دلایل عطش روزافزون دیگر کشورها را به کسب درآمد گردشگری نشان می‌دهد.

براساس آمار سازمان جهانی گردشگری، به ازای ورود هر گردشگر دو تا ۶ شغل مستقیم و ۹ تا ۱۵ شغل با احتساب مشاغل بخش‌های تولیدی و خدماتی ایجاد می‌شود.

براساس پیش‌بینی این سازمان، ضعیف‌ترین کشورهای توریست‌پذیر در سال ۲۰۲۰ از طریق این صنعت، بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمد کسب خواهند کرد. این میزان درآمد معادل ۱۰درصد تولید ناخالص جهان، ۴/۱۱دهم درصد اشتغال و ۱۱درصد درآمد کل جهان است. در کنار آمارهای جهانی نگاهی به یک آمار داخلی نیز جلب نظر می‌کند که اخیرا نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی درآمد سالانه گردشگری ایران را یک میلیارد دلار عنوان کرده و گفته است: ایران در افق ۱۴۰۴ باید به درآمد ۲۰ میلیارد دلاری در صنعت گردشگری برسد.