بانک ملت به ازای هر سهم  330 ریال سود تقسیم کرد

گروه بنگاه‌ها: مجمع عمومی عادی سالانه بانک ملت برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۲با حضور بیش از ۹۵درصد صاحبان سهام روز گذشته برگزار شد. در این مجمع که به ریاست علیرضا لگزایی رئیس هیات‌مدیره این بانک برگزار شد، صورت‌های مالی بانک مربوط به سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال گذشته با رای قاطع سهامداران به تصویب رسید. همچنین از ۴۲۰ ریال سود محقق شده به ازای هر سهم در سال مالی ۱۳۹۲، با رای مجمع، تقسیم۳۳۰ ریال سود به ازای هر سهم مورد تصویب قرار گرفت. به گفته محمدرضا ساروخانی، مدیرعامل بانک ملت، سود سهامداران حقیقی دارای کمتر از یک میلیون سهم بلافاصله پس از پایان مجمع، به حساب آنان در بانک ملت واریز می‌شود. سود سهام بقیه سهامداران نیز در مهلت قانونی به حساب آنها واریز خواهد شد. به گفته وی، در مجمع عمومی عادی سالانه بانک ملت، سازمان حسابرسی مجددا به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی و روزنامه‌های اطلاعات و «دنیای اقتصاد» هم به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار برای درج آگهی‌های مجمع برگزیده شدند.

گزارش عملکرد هیات‌مدیره

مدیرعامل بانک ملت در این مجمع گزارش عملکرد هیات‌مدیره بانک را قرائت کرد. بنا بر این گزارش، ارزش بازار سهام بانک ملت در چهار سال گذشته هفت و نیم برابر شده است. به گزارش پایگاه خبری اعتبار، محمد‌رضا ساروخانی افزود: بازده سهام بانک ملت در سال گذشته ۲/۱۷۰درصد بوده درحالی‌که بورس در این سال ۱۰۸ درصد بازدهی داشته است. به گفته وی، ارزش بازار سهام بانک ملت از ۱۳ هزار و ۷۵۵ میلیارد ریال در سال نخست خصوصی شدن به ۱۰۱ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۲ افزایش یافته است.

ساروخانی با قدردانی ویژه از زحمات و تلاش‌های کارکنان در طول سال ۹۲ تاکید کرد: موفقیت‌های بانک ملت در سال‌های گذشته مرهون تلاش‌های کارکنان متعصب، تلاشگر و دلسوز این بانک همچنین حمایت سهامداران و اعتماد مشتریان و استقبال آنان از خدمات و محصولات است.

بیشترین سهام شناور

وی با اشاره به این نکته که بانک ملت در بین بانک‌های بورسی بیشترین سهام شناور را دارد، تصریح کرد: با وجود ۲۰ درصد سهام شناور، به‌دلیل حمایت سهامداران، دامنه نوسان قیمت سهم بانک ملت محدود بوده است. مدیرعامل بانک ملت با اشاره به این نکته که سال ۹۲، سال پرفراز و نشیبی برای نظام بانکی کشورمان بود، اظهار داشت: بانک ملت تلاش کرد که کمتر در مسابقه نرخ سود بانکی شرکت کند که دلیل اصلی آن اعتماد و حمایت مشتریان بود که ترجیح دادند پول خود را با سود کمتر به‌دلیل زیرساخت‌ها و استحکام خوب بانک ملت در این بانک سپرده گذاری کنند.

وضعیت نقدینگی

وی شرایط بانک ملت را از لحاظ نقدینگی در سال گذشته بسیار مطلوب خواند و یادآور شد: این بانک با داشتن بیش از ۹۱۹ هزار میلیارد ریال منابع، از لحاظ کل منابع رتبه نخست را در نظام بانکی کشور به خود اختصاص داد. ساروخانی مانده تسهیلات و مطالبات بانک ملت را نیز در سال گذشته حدود ۸۵۹ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: کل درآمد بانک در سال مالی یادشده ۱۲۶ هزار و ۲۱۸ میلیارد ریال و سود خالص آن ۱۶ هزار و ۷۹۲ میلیارد ریال بوده که سود خالصی معادل ۴۲۰ ریال را برای هر سهم محقق کرده است. وی بانک ملت را به لحاظ ارزش بازار سهام، نخستین بانک بورسی کشور خواند و گفت: متوسط رشد درآمدهای بانک در سه سال گذشته ۲۹ درصد و افزایش سهم درآمد غیرمشاع آن با متوسط رشد سه ساله ۶/۴۷درصد بوده است. ساروخانی گفت: متوسط رشد بدهی‌های بانک ملت ۲۶ درصد، رشد حقوق صاحبان سهام ۷/۱۵درصد و رشد دارایی‌های آن ۴/۲۵درصد اعلام شده است. به گفته مدیرعامل بانک ملت، حجم سپرده‌های ریالی این بانک با ۲۰ درصد رشد به حدود ۶۹۳هزار میلیارد ریال و کل منابع ارز و ریال آن با ۲/۲۱درصد رشد به حدود ۹۲۰ هزار میلیارد ریال رسیده است. ضمن اینکه مانده تعهدات ضمانت‌نامه‌های آن بیش از ۱۴۲ هزار میلیارد ریال شده که ۱۴‌درصد رشد را نشان می‌دهد. وی حجم تسهیلات اعطایی بانک ملت را در سال گذشته ۵۳۴ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت که این رقم با ۱۲ درصد رشد متوسط سه ساله رو‌به‌رو بوده است. ساروخانی رشد اقلام مطالبات غیرجاری بانک ملت را ۶/۱درصد عنوان و اظهار کرد: نسبت اقلام مطالبات به تسهیلات این بانک نیز به ۶/۸درصد رسیده است که ۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. وی سهم بانک را از کل منابع نظام بانکی ۷/۱۸درصد و سهم آن را از کل مصارف ۹/۱۶درصد خواند و یادآور شد: این در حالی است که بانک ملت ۴/۱۱درصد شعب و ۴/۱۳درصد کارکنان شبکه بانکی کشور را در اختیار دارد.