بندر ترکمن؛ ساحل قلعه‌ها و قایق‌ها

بندر ترکمن در سال ۱۳۰۶ درپی سرکوب عشایر توسط پهلوی اول و با اهداف نظامی تاسیس شد و نخستین شهر کشور است که توسط مهندسان و معماران ایرانی و بلژیکی مطابق اصول شهرسازی ساخته شده و نقشه آن تار عنکبوتی و بسیار منظم است. این در کنار جاذبه‌های طبیعی و بکر این منطقه، آن را به مقصدی دلپذیر برای طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به قلعه‌های تاریخی تبدیل کرده است. زیباترین نقطه شهر اسکله آن است. دریای مازندران و اسکله توریستی بندرترکمن در غرب شهر واقع شده؛ جایی که می‏توان سوار قایق‏های پدالی یا موتوری شد یا از بازارهای ساحلی و رنگارنگ صنایع دستی که در آن قرار دارند، دیدن کرد. «دوشنبه بازار» بندر ترکمن بهشت مسافران عاشق صنایع‌دستی است. در بندرترکمن به جز آشوراده و میانکاله که مقاصد گردشگری شناخته‌شده‌تری هستند، زیبایی‌های فراوان دیگری نیز می‌توان یافت؛ برج‌های میل رادکان، با حدود ۳۵ کیلومتر فاصله از بندرترکمن، در یک ناحیه جنگلی کوهستانی واقع است. این برج، یکی از مجموعه برج‌هایی است که در مسیر لاجیم ورسک به بندر ترکمن، برای راهنمایی و اسکان مسافران ساخته شده است و بعدا مقبره‌ بانی‌اش شد. آق‌قلا نیز شهری است در ۳۶ کیلومتری شمال شرق بندرترکمن که از معروف‌ترین آثار آن، می‌توان به پل خشتی اشاره کرد که در زمان صفوی، روی رود گرگان و بر پایه‌های دوره ساسانی ساخته شده است.

سد وشمگیر دوره، در پنج کیلومتری شمال شرق آق قلا نیز یکی از دیدنی‌های شهر است که برای گذراندن یک روز در دل طبیعت انتخاب خوبی است. بندر «جر کلباد» در غرب روستای کهنه کلباد، آتشکده قدیمی مخروبه، قلعه‌های باستانی مثل مار قلعه، قدیم قلعه و عروس قلعه هم از دیگر آثار قدیمی دیدنی بندرگز در ۱۲ کیلومتری بندر ترکمن هستند.

برای دسترسی به این بندر از شهرهای مرکزی، جنوبی و غربی ایران، بهترین مسیر، مسیری است که از تهران شروع می‌شود و با امتداد در جاده فیروزکوه و رسیدن به ساری به سمت شمال شرق ادامه می‌یابد. از آنجا مسیر را به سمت نکا، بهشهر، گلوگاه، نوکنده ادامه داده و از آنجا وارد بندر گز شوید و با یک گشت نیم یا یک روزه در این بندر، با طی مسیری ۱۵ دقیقه‌ای به بندرترکمن می‌رسید. برای همین مسیر راه آهن تهران- گرگان هم در دسترس است.

مسیر دیگر را می‌توانید با گذر از نیشابور و سبزوار و میامی به سمت شاهرود ادامه دهید و از آنجا به آزادشهر و گرگان و بعد از یک ساعت به بندر ترکمن برسید.