گلستان؛ مقصد جدید در شمال کشور

گروه گردشگری، فاطمه باباخانی: دریا و جنگل‌های شمال به عنوان یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر برای ایرانیان شناخته می‌شوند. هر چقدر برای گردشگران خارجی کویر و نواحی مرکزی و جنوبی ایران جذابیت دارد، به همان نسبت شهروندان ایرانی ترجیح می‌دهند تعطیلات خود را در مناطق سرسبز در حاشیه جنگل، کوه و دریا بگذرانند. با این حال نسبت توزیع گردشگران در همین مناطق ساحلی نیز یکسان نیست؛ تنها بخش‌هایی از استان‌های مازندران و گیلان بیشترین سهم گردشگری شمالی را به خود اختصاص داده‌اند. رشت، چالوس، ساری، بابلسر، رامسر، ماسوله و چند شهر دیگر به‌عنوان شهرهای گردشگرپذیر شناخته می‌شوند و تالش، هشتپر، رضوان‌شهر یا حتی ماسال همچنان نام‌هایی ناآشنا در اذهان گردشگران شمال و استان گیلان است. زمانی که نوبت به استان گلستان برسد این توزیع نامناسب با شدت بیشتری روی خود را نشان می‌دهد؛ بندر ترکمن، میانکاله، گنبد، زیارتگاه خالد نبی، آشوراده و سایر مناطق دیدنی استان گلستان اغلب گردشگران کمتری را جذب می‌کند و نتوانسته‌اند مانند همتایان خود در استان‌های گیلان و مازندران از مزایای اقتصادی این نمونه از گردشگری بهره‌مند شوند؛ این در حالی است که یکی از زیباترین و پرطرفدارترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران- بوم‌کلبه ترکمن- در این شهر واقع شده و حجم بالای پذیرش آن نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالای این منطقه در جذب گردشگر است.

گلستان مغفول مانده

حمید دامغانی، رئیس اتاق بازرگانی استان گلستان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره جاذبه‌های این استان گفت: استان گلستان دارای چهار اقلیم دریا، جنگل، دشت و کوهستان است. ما در این استان پارک ملی گلستان را داریم که هشتمین رویشگاه کره زمین است و در فاصله نه‌چندان زیادی از آن مناطق کویری در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان به چشم می‌خورد. وی بافت جمعیتی این استان را از دیگر مزیت‌های گردشگری آن برشمرد و اظهار کرد: در استان گلستان ۱۴ قومیت نظیر قزاق‌ها یا ترکمن‌ها در کنار هم زندگی می‌کنند که نشان‌دهنده همزیستی اقوام و مذاهب در کنار یکدیگر است. از این رو است که ما مهر هر سال شاهد برگزاری همایش اقوام در استان گلستان هستیم و در آن علاوه‌بر اقوام ایرانی، میهمانانی از کشورهای ترکمنستان و... نیز شرکت می‌کنند. در این همایش ما شاهد برگزاری مراسم‌های مختلف اعم ازموسیقی‌ و جشن‌های محلی هستیم. دامغانی همچنین از وجود بزرگ‌ترین آبشار خزه‌‌ای جهان در استان گلستان خبر داد و افزود: آبشار کبودوال در یک منطقه سرسبز واقع شده که قدم زدن در اطراف آن می‌تواند یکی از بخش‌های جذاب در سفر هر گردشگری باشد.

وی درباره بناهای تاریخی این استان نیز گفت: گنبد قابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان یکی از این آثار محسوب می‌شود که در کنار دیوار بلند دشت گرگان می‌تواند مجموعه‌ای بی‌نظیر از آثار تاریخی گلستان باشد.

رئیس اتاق بازرگانی استان گلستان در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود چنین مواهبی استان گلستان تاکنون در جذب گردشگر موفق عمل نکرده‌ است، عنوان کرد: اغلب کسانی که شمال را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند دریا را به عنوان اولویت‌هایشان در نظر می‌گیرند که متاسفانه مناطق دریایی این استان تاکنون به خوبی مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و کمتر توسعه یافته است. وی افزود: این بی‌توجهی در حالی صورت می‌گیرد که ما در این استان خلیج گرگان را به عنوان آرام‌ترین منطقه دریای خزر در اختیار داریم؛ منطقه‌ای که با سرمایه‌گذاری، توان تبدیل شدن به یک دهکده ورزش‌های آبی را دارد.

دامغانی ابراز امیدواری کرد که با سرمایه‌گذاری‌ در بخش گردشگری این استان، گلستان به مقصد سفر گردشگران تبدیل شود و افزود: تاکنون این استان به عنوان یک شهر گذری برای مسافران مناطق مرکزی به استان خراسان و بالعکس مطرح بوده است؛‌ اما ما در تلاش هستیم با ذکر جاذبه‌های این استان گردشگران را به اقامت و اسکان چند روزه در گلستان ترغیب کنیم. وی در همین رابطه از ورود کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی گلستان در حوزه گردشگری خبر داد و گفت: ما در تماس با شرکت‌های تورگردان هستیم و همچنین چند پروژه در حال انجام در این استان داریم.

هتل‌سازی در گلستان

راه‌اندازی یک هتل پنج ستاره در ماه آینده از جمله پروژه‌هایی بود که رئیس اتاق بازرگانی استان گلستان به آن اشاره و اضافه کرد: ما همچنین درصدد هستیم برای رفع مشکل اقامت یک هتل پنج ستاره دیگر را نیز سال دیگر راه‌اندازی کرده و در کنار آن تعداد پروازهای انجام شده به این استان را نیز گسترش دهیم.

وی در ادامه پیشنهادهایی را برای گردشگران این استان مطرح کرد و گفت: چنانچه افرادی به گلستان سفر کرده و زمان‌بندی محدودی دارند، می‌توانند برای طبیعت‌گردی به منطقه ناهارخوران و‌ برای مشاهده آبشارهای استان به آبشار لوه مینو دشت بروند.

دامغانی بازارچه‌های مرزی استان گلستان را یکی از مناطق مهم برای خرید عنوان و تصریح کرد: اینچه برون و بندرترکمن دو بازارچه مرزی استان هستند که گردشگران می‌توانند از ‌آنها اجناس مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی همچنین با ذکر فرش و پشتی ترکمن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع‌دستی این استان گفت: کسانی که علاقه‌مند به خرید این بافته‌ها باشند می‌‌توانند آنها را از فروشگاه‌هایی که در جاده منتهی به ناهارخوران هستند و همچنین در بخش‌های مختلف شهرهای آق قلا، بندر ترکمن و گنبد تهیه کنند.

زیارتگاه خالد نبی را از دست ندهید

سفر به زیارتگاه خالد نبی از دیگر پیشنهادهای رئیس اتاق بازرگانی گلستان برای گردشگران بود که با ذکر آن خاطرنشان کرد: این مکان علاوه‌بر مناظر بدیع طبیعی دومین گورستان جهان به لحاظ شکل خاص آن است.

وی درباره بی‌مهری‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته نسبت به آن،‌که موجب شکستن بسیاری از قبرهای این منطقه نیز شده است، گفت: وظیفه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که حفاظت و حراست از این گورستان را عهده بگیرد، هر چند که متاسفانه تاکنون این امر به نحو احسن انجام

نشده است.

گفته‌های رئیس اتاق بازرگانی استان گلستان در کنار جاذبه‌های بالای طبیعی و مردمی این استان نشان‌دهنده قابلیت بالای آن در جذب گردشگران است؛ امتیاز حمل ونقل ریلی و هوایی در کنار ساخت مراکز اقامتی جدید از دیگر ویژگی‌های مثبتی است که می‌تواند گلستان را در راه رسیدن به مقصد جدید گردشگران ساحلی یاری دهد؛ بی‌تردید جنگل‌های جهان‌نما برای طبیعت‌گردان، خالد نبی و گنبد قابوس برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی، آبشار کبودوال و جنگل‌ ناهارخوران و زیارت برای خانواده‌ها، بازار مرزی اینچه برون و بندرترکمن برای علاقه‌مندان به خرید بسته‌ای است که می‌تواند هر سلیقه‌ای را راضی کند و تجربه‌ای خوشایند از انتخاب مقاصد جدید برای گردشگران باشد.