بی‌ثباتی سیاسی در بعضی کشورهای منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس سبب شده است تا هند به دنبال کاهش تدریجی واردات گاز از این کشورها و افزایش خرید از ایران و روسیه باشد. به گزارش روزنامه اکونومیک تایمز وزارت نفت هند به دنبال کاهش تدریجی واردات گاز از کشورهای بی‌ثبات از لحاظ سیاسی در منطقه خلیج‌فارس و افزایش واردات از روسیه، ایران و کشورهای مستقل است.

بر‌اساس راهبرد جدید وزارت نفت هند، این کشور برای افزایش امنیت انرژی خود باید مانع از وابستگی شدید به نفت شود و به دنبال فرصت‌هایی برای واردات گاز طبیعی از همه منابع ممکن باشد. یک منبع دولت هند نیز با اشاره به اینکه پس از دیدار ماه گذشته دارمندرا پرادان، وزیر نفت هند از روسیه، این وزارتخانه سند راهبردی تازه‌ای را تدوین کرده است، گفت: روسیه یک تامین‌کننده بالقوه مناسب است و ما می‌توانیم گاز طبیعی را هم به شکل مایع و هم از طریق خط لوله از این کشور وارد کنیم.

به گفته این مقام دولتی، این کشور همچنین انتظار دارد طرح خط لوله ایران - پاکستان - هند نیز بعد از کاهش تحریم‌های غرب علیه ایران، به‌طور جدی پیگیری شود، زیرا ایران خواهان اجرایی کردن این خط لوله و هند نیز نیازمند انرژی آن است. از سوی دیگر، بعد از ناآرامی‌های سیاسی در عراق که دومین تامین‌کننده نفت خام هند پس از عربستان سعودی به شمار می‌رود، وزارت نفت این کشور به دنبال متنوع سازی منابع تامین نفت مورد نیاز خود است. هند متعهد به واردات حدود ١٩ میلیون تن نفت خام از عراق است و اوضاع فعلی این کشور نگرانی‌هایی را در این خصوص به‌وجود آورده است. از این رو، هند در حال برنامه‌ریزی برای واردات نفت از کانادا و همچنین ونزوئلا است.

این مقام دولتی هند در ادامه با اشاره به واردات ٨٠ درصد نفت خام مورد نیاز هند از خاورمیانه و افزایش ناآرامی‌های این منطقه افزود: نمی‌توانیم همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بگذاریم. تولیدکنندگان آفریقایی نفت علاقه دارند تا بر اساس قراردادهای دراز‌مدت صادرات داشته باشند و پالایشگران هندی نیز هم‌اکنون مشغول گفت‌وگو با آنها هستند. پالایشگاه‌های هند در سال ٢٠١٣ بیش از ٢٢٢ میلیون تن نفت خام را پالایش کردند.