رمزگشایی بشاراسد از حامیان تروریست‌ها

گروه بین‌الملل: بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه برای اولین دوره ریاست‌جمهوری در سایه قانون‌اساسی جدید سوریه و پس از یک ماه از برنده شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سوگند یاد کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه سوگند ریاست‌جمهوری خود را در کاخ الشعب یاد کرد و سکان هدایت کشور را برای یک دوره هفت ساله بر عهده گرفت.

سوگند وی براساس ماده هفت قانون‌اساسی سوریه به این شکل است: «به خداوند بزرگ سوگند می‌خورم که به قانون‌اساسی کشور و قوانین و نظام جمهوری آن احترام بگذارم.حامی منافع ملت و آزادی آن باشم از حاکمیت، استقلال، آزادی و تمامیت ارضی کشور حفاظت کنم و در راستای برقراری عدالت اجتماعی و وحدت امت عربی حرکت کنم.»

دیروز بشار اسد پس از ادای سوگند سخنانی ایراد کرد که در آن برنامه‌های دوره هفت ساله‌اش را تشریح کرد.

دیروز پایگاه ریاست‌جمهوری عربی سوریه در صفحه شبکه اجتماعی فیس‌بوک به نقل از یک منبع وابسته به ریاست‌جمهوری اعلام کرد: سخنرانی بشار اسد خطوط هفت سال آینده را مشخص و برنامه‌های سیاسی و اقتصادی را تشریح می‌کند. دوره قبلی ریاست‌جمهوری بشار اسد امروز پنج‌شنبه ۱۷ جولای جاری به پایان می‌رسد تا دوره جدید آغاز شود و این پس از پیروزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری است که ماه گذشته برگزار شد و بشار اسد موفق به کسب ۷/۸۸ درصد آرا در رقابت با حسان‌النوری و ماهر الحجار شد. رئیس‌جمهوری سوریه پس از ادای سوگند ریاست‌جمهوری طی سخنانی ملت سوریه را پیروز میدان جنگ علیه دشمنان دانست و با اشاره به انتخابات این کشور گفت: ملت سوریه همه معادلات را تغییر داد. وی طی سخنانی پس از ادای سوگند ریاست‌جمهوری خطاب به ملت این کشور گفت: دموکراسی را به بهترین صورت اجرا کردیم انتخاب، انتخاب شما بود و دموکراسی را شما ساختید. در مقابل فتنه ایستادگی کردید و اجازه ندادید که توفان فتنه به دل‌ها و عقل‌های شما صدمه‌ای وارد کند و فقط در برابر خدا سجده کردید و مقاومت کرده‌اید و به وطن خود چنگ زده‌اید.

بشار اسد افزود: چندین سال گذشت و صحبت از آنان بود و انجام دادن از شما.آنان (تروریست‌ها) خواستار انقلاب بودند و شما انقلابیون حقیقی هستید. رئیس‌جمهوری سوریه به ملت این کشور درخصوص برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تبریک گفت و افزود: مبارک باد بر ملت سوریه که همه اشکال تجاوزگری و دشمنی را با دست خود برای هر کسی که سلاح حمل کرد و با زبان خود به وسیله گفتن کلام حق به چالش طلبیده است.

وی همچنین با اشاره به دشمنی‌ها علیه این کشور خطاب به ملت سوریه افزود: ملت سوریه با ایستادگی خود همه داده‌ها و معادلات را تغییر داد. بشار اسد گفت: انتخابات برای دشمنان وطن، تنها راه از بین بردن مشروعیت نظام بود، ولی برای هموطنان میدانی برای دفاع از حاکمیت، مشروعیت و کرامت ملت بود و مشارکت بالای مردم همه پرسی برای مشروعیت مبارزه با تروریسم بود. مهم کسانی بودند که سقوط کردند، نه کسانی که پیروز شدند. وی افزود: هرکسی که می‌خواهد رفتارهای یک ملت کهن را درک کند، باید خود به همان میزان تمدن داشته باشد، امروز شما می‌توانید به خیانتکاران در کشورهای عربی مفاهیم کرامت و درس‌های دموکراسی بیاموزید و آنان را با اموری از قبیل انتخابات، قانون‌اساسی و کرامت که پیش از این در مورد آن نشنیده‌ بودند آشنا کنید. بشار اسد تاکید کرد، انتخابات مانند گلوله‌‌ای بود که به سوی تروریست‌ها شلیک شد. میلیون‌ها گلوله(رای مردم) ثابت کرد که تمام امپراتوری‌های نفتی و رسانه‌ای در برابر یک موضع ملی‌گرایانه پایدار ناچیز هستند و هردوی آنان تنها چند ساعت می‌توانند در برابر یک ملت آزاد دوام داشته باشند. وی همچنین به رقبای انتخاباتی خود نیز تبریک گفت و افزود: به حسان النوری و ماهر حجار که با ورودشان به رقابت انتخاباتی اصالت سوری‌ها و اجرای قانون‌اساسی را که برای حمایت از کشور و استقرار آن است نشان دادند تبریک می‌گویم. درود می‌فرستم به هر شهروندی که برای اعلام رای خود خمپاره‌ها و آتش را به چالش کشید.‎ اسد گفت: جنگی که علیه ما به راه افتاده است ناپاک است و با وجود تمام ظلم و خونریزی‌ها و کشتارها این ملت تصمیم به تسلیم شدن نگرفت. هدف حمله به سوریه از همان روزهای اول برای ما واضح بود و از همان ابتدا بسیاری کلمه حمله را قبول نکردند و بعد از حمله به عراق مساله روشن‌تر شد. ما هشدار دادیم که این نقشه تنها به مرزهای سوریه ختم نمی‌شود، در آن زمان برخی گفتند که رئیس‌جمهور سوریه جهان را تهدید می‌کند، آیا آنچه که امروز در عراق، لبنان و همه کشورهایی که به مرض بهار جعلی گرفتار شده‌اند دلیلی برای آنچه که به آن هشدار داده بودیم نیست؟ به‌زودی خواهیم دید، کشورهایی که از تروریسم پشتیبانی کردند بهای گزافی پرداخت خواهند کرد و درک خواهند کرد که جنگ ما برای دفاع از بسیاری از ملت‌هایی است که در مورد سیاسیون خود قصور کردند. آیا باید ۱۲ سال صبر می‌کردیم تا متوجه شویم، اشغال عراق برای منطقه ما تروریسم و چند پاره شدن را به ارمغان می‌آورد؟ آیا باید چندین سال صبر می‌کردیم تا متوجه شویم که سوء استفاده از دین و تروریسم دو روی یک سکه هستند؟

اسد افزود: از مبارزه با تروریسم دست برنمی‌داریم تا زمانی که امنیت را به همه بخش‌های سوریه بازگردانیم. رئیس‌جمهور منتخب سوریه در ادامه تاکید کرد: اگر آن گونه که برخی مدعی هستند این یک بهار عربی است باید از کشورهای عقب‌مانده آغاز می‌شد، اگر هم انقلاب بوده باید از دیکتاتوری‌ترین کشورها و استبدادی ترین نظام‌های کشورهای عربی آغاز می‌شد،‌ کشورهایی که خود عامل عقب‌ماندگی امت هستند و وجود آنها تنها به سود غرب و اسرائیل بوده است، حمایت‌هایی که دم از آن می‌زدند کجا است چرا از غزه با سلاح خود حمایت نکردند،‌ مجاهدان آنها کجایند، چرا آنها را به غزه اعزام نکردند تا از غزه دفاع کنند.

وی گفت: آنچه امروز در غزه روی می‌دهد، عبارت است از یکسری اقدامات پیوسته که برنامه‌ریز آن غرب است و مجریان آن هم کشورهای عقب‌مانده هستند، آیا جز عبد العزیز بن فیصل بود که تقدیم فلسطین به یهودی‌ها را مورد موافقت قرار داد ، آیا همان کشورها نبودند که خواستار نابودی جمال عبد الناصر بودند. بشار اسد افزود: این همان کشورهایی هستند که طرح سازش عربی را تقدیم فلسطینیان کردند،‌ این کشورها به فلسطینیان گفتند اگر موافقت نکنید خونتان بر زمین جاری خواهد شد، زمانی که مخالفت کردند حمله به لبنان را آغاز کردند.‎ رئیس‌جمهوری منتخب سوریه در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: همین کشورها بعدها با طرح سازش دیگری آمدند و شارون هم وارد این موضوع شد و در آن زمان وی در توصیف این طرح گفت حتی ارزش جوهری که با آن نوشته شده است را ندارد، همین کشورها زمانی که در سال ۲۰۰۶ اسرائیل به لبنان حمله کرد و حزب الله از این کشور حمایت کرد آن کسی سعود [سعودالفیصل] نامیده می‌شود رزمندگان مقاومت را گروهی از افراد مقاومت جسور چالش طلب توصیف کرد. بشار اسد در ادامه سخنرانی مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری سوریه گفت: این کشورها به این دلیل که تا آن دوره موفق شده بودند وظایف‌شان را به درستی انجام دهند، از سوی سرکرده‌هایشان ماموریت برهم ریختن اوضاع کشورهای عرب منطقه را دریافت کردند. رئیس‌جمهوری سوریه در ادامه سخنانش گفت البته در این بین وفادارانی را که در مقاومت لبنان هستند هم فراموش نمی‌کنیم آنهایی که در راه محور مقاومت شهید دادند آنها همان‌هایی هستند که دوشادوش ملت و ارتش از سوریه دفاع و پشتیبانی کردند،‌ درود و سلام بر تمام خانواده‌های این شهدا این رزمندگان مقاومت به ما ثابت کردند که از نظر آنها دفاع از سوریه همچون دفاع از جنوب لبنان است و برای آنها دفاع از سوریه همسنگ دفاع از لبنان است، البته لازم می‌دانم از ایران و روسیه و چین هم تشکر کنم این کشورها اراده ملت سوریه را محترم دانستند. وی در پایان گفت:‌ با شما دست به دست هم سوریه استوار و پایدار باقی خواهد ماند و اجازه نخواهد داد غریبه‌ها به اهداف خود برسند و ما دژ مستحکمی برای سوریه خواهیم ماند.