بازگشت طلا به سطح ضعف

گروه بازار پول: اونس طلا که در نخستین روز هفته کاری با سقوط شدید به قیمت ۱۳۰۶ دلار رسیده بود، روز سه‌شنبه با افت بیشتر، حتی از سطح ۱۳۰۰ دلار نیز پایین‌تر آمد. فلز زرد در ساعات اولیه فعالیت در روز سه‌شنبه با رشد اندکی روبه‌رو شد، اما در نهایت نتوانست بالای مرز ۱۳۰۰ دلار بماند تا به کمترین ارزش در سه هفته گذشته برسد. تقویت شاخص دلار و همچنین افت قیمت نفت آتی به پایین‌ترین سطح در دو ماه گذشته، «عوامل خارجی» موثر بر بازار طلا بودند که سه‌شنبه اثری کاهشی بر این فلز گرانبها داشتند. فروش فنی نیز به این عوامل افزوده شد تا قیمت طلا کاهش بیشتری را تجربه کند. در حالی که روز دوشنبه سودگیری معامله‌گران به دلیل افزایش قیمت‌های هفته گذشته عامل اصلی افت قیمت بود، سه‌شنبه کاهش قیمت‌ها موجب تغییر تحلیل‌های فنی کوتاه‌مدت شد. چهارشنبه طلا تا لحظه تنظیم این خبر به قیمت ۱۲۹۷ دلار رسید، اما هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت‌های متفاوتی ثبت شده باشد.

ولی خبری که از روزهای قبل، مهم‌ترین خبر اقتصادی سه‌شنبه در نظر گرفته شده بود، تاثیری کمتر از انتظار بر بازار داشت. سه‌شنبه عصر به وقت تهران جنت یلن، رئیس فدرال رزرو در کنگره ایالات‌متحده درباره سیاست‌های پولی آینده این نهاد سخنرانی کرد، ‌اما تحلیلگران تاکنون به این نتیجه نرسیده‌اند که مواضع او باعث افزایش فشار فروش در بازار طلا شده است. او در واقع هیچ جزئیات تازه‌ای که باعث شگفتی فعالان بازار و اقتصاددانان شود، ارائه نداد. با این حال، برخی ناظران بازار معتقدند که نظر یلن در مورد جدی نبودن تهدید تورم ممکن است به فشار فروش طلا کمک کرده باشد. در هر حال اکنون فلز زرد پایین‌تر از مرز روانی ۱۳۰۰ دلار نوسان دارد، که به باور برخی تحلیلگران بهای چندان قوی برای این فلز گرانبها نیست، گرچه بعضی استراتژیست‌ها، برای دوره درازمدت افت بیشتر طلا را پیش‌بینی کرده‌اند.

رسیدن طلا به سطح زیر ۱۳۰۰ دلار در روز سه‌شنبه و چهارشنبه (تا لحظه تنظیم این خبر) از آن رو اهمیت دارد که روند این دو روز پس از سقوط روز دوشنبه، نماد جهت‌گیری بازار در نظر گرفته شده بود. حالا شاید بتوان تثبیت سطوح فعلی یا تشدید افت قیمت‌ها را بیشتر محتمل دانست. با این وجود، بحران‌های ژئوپلیتیک اوکراین، عراق و سرزمین‌های اشغالی همچنان قدرت اثرگذاری بر بازار کوتاه‌مدت را دارند که این هم منوط به رسیدن اخبار مهم است.

آخر وقت سه‌شنبه اخباری نیز از اقتصاد اروپا رسید. سه‌شنبه شاخص انتظارات اقتصادی ZEW آلمان برای ماه جولای اعلام شد که برابر با ۱/۲۷ بود. این رقم برای ماه ژوئن ۸/۲۹ اعلام شده بود و این کاهش، خبر خوبی برای اقتصاد قاره سبز نیست. دوشنبه صندوق بین‌المللی پول، بانک مرکزی اروپا را تشویق کرد که سیاست تسهیل کمی را در پیش بگیرد تا بتواند باعث رشد اقتصادی در منطقه یورو شود و تورم منفی را از بین ببرد. باید اشاره کرد که جنت یلن چهارشنبه عصر نیز در کمیته مالی سخنرانی کرد که پوشش جزئیات آن در این گزارش ممکن نبود، اما به نظر نمی‌رسید که این گزارش دارای اهمیت خاصی باشد. جنت یلن در سخنرانی سه‌شنبه خود تاکید کرده بود که اگر وضعیت بازار کار و اشتغال آمریکا بهبود یابد، احتمال افزایش زودتر نرخ بهره بانکی این کشور وجود خواهد داشت اما او همچنین تصریح کرد که بروز نشانه‌های اولیه از افزایش نرخ تورم برای افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو کافی نیست و فدرال رزرو در شرایط کنونی تصمیمی برای افزایش نرخ بهره ندارد. یلن گفت: «در شرایط کنونی اقتصاد آمریکا به روند رشد و رونق ادامه می‌دهد، ولی این روند هنوز کامل نشده است. هنوز تعداد زیادی از مردم آمریکا بیکار هستند. بازار مسکن آمریکا نیز هنوز ضعیف است و سرمایه‌گذاری در بخش تجاری هم کمتر از انتظارات است.»

با این همه واکنش دلار به این مواضع مثبت بود. شاخص اسکناس سبز آمریکایی سه‌شنبه در برابر ارزهای عمده با افزایش روبه‌رو شد و چهارشنبه نیز با هیچ افتی روبه‌رو نشد. اما دلارهای استرالیا و نیوزیلند، با انتشار داده‌های مبهم از رشد چین با افت مواجه شدند. چین در سه ماه دوم ۲۰۱۴ به رشد هدف رسیده، اما واقعیت‌های اقتصادی ثبات این رشد را قطعی نمی‌کند.