آرامش پیش از توفان در بازار

منیره نظامیوند: بازار جهانی سنگ‌آهن طی سال ۲۰۱۳ به‌رغم افزایش مازاد ذخایر این کالا با رشد قیمت همراه شد؛ درحالی‌که اصولا این اتفاق در شرایط کسری موجودی رخ می‌دهد. با آغاز دهه جدید، بازارهای جهانی سنگ‌آهن نیز دچار تحول شدند؛ از جمله بزرگ‌ترین و مهم‌ترین این وقایع، ورود قدرتمند چین به بازار سنگ‌آهن و تصاحب سهم عمده‌ای از میزان مصرف جهانی این ماده برای خود بود. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از رویترز، در حال حاضر چین ۱۵ درصد از عرضه و ۶۵ درصد از میزان کل تقاضا برای سنگ‌آهن در جهان را به خود اختصاص داده است.

برخی تحلیلگران بر این باورند که چین با حجم بالای مصرف سنگ‌آهن، یکی از عمده دلایل رشد قیمت این محصول بوده است. هرچند در مدت اخیر قدری از میزان تقاضا در بازار چین برای سنگ‌آهن کاسته شده که این موضوع نگرانی را برای سرمایه‌گذاران و فعالان این بازار در پی داشته است.

بر اساس گزارش‌ها و آمارهای موجود، میزان مصرف سنگ‌آهن در چین در سال ۲۰۱۲ میلادی به حدود ۱۲۰ کیلوگرم به ازای هر هزار دلار تولید ناخالص داخلی رسید، درحالی‌که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۰۵ (با رقم ۲۳۶ کیلوگرم) کاهش چشمگیری داشته است. کارشناسان بر این باورند در صورتی که رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۴ در مقایسه با سال گذشته میلادی کاهش داشته باشد و به میزان حدود ۵/۷درصد برسد، مصرف سنگ‌آهن در چین به حدود ۱۱۸ کیلوگرم به ازای هر هزار دلار تولید ناخالص داخلی خواهد رسید که رقم قابل ملاحظه‌ای است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که بازار سنگ‌آهن در سال جاری میلادی به تعادل خواهد رسید؛ در همین راستا در مورد نزولی یا صعودی بودن روند قیمت این ماده نمی‌توان به راحتی اظهار نظر کرد، اما نکته واضح این است که بازار سنگ‌آهن در سال جاری دچار مازاد عرضه خواهد شد و این موضوع از افزایش قیمت آن ممانعت به عمل خواهد آورد. همچنین برخی تحلیلگران اعتقاد دارند قیمت سنگ‌آهن در سال جدید بر خلاف مسیر دهه گذشته میلادی حرکت خواهد کرد و نباید چشم انتظار رشد قیمت این محصول بود، بلکه در بهترین حالت می‌توان شرایط ثبات را برای آن محتمل دید.

در روند کوتاه‌مدت و میان‌مدت نیز بازار بزرگ و مهم سنگ‌آهن چین و شرایط اقتصادی و آمارهای آن، بیشترین تاثیر را بر بازارهای جهانی این ماده خواهد گذاشت؛ اما در دوره‌ای بلندمدت به این راحتی نمی‌توان اظهار نظر کرد.

رقابت بزرگان سنگ‌آهن برای تصاحب بازار چین

چند سال پیش، سه تولیدکننده بزرگ سنگ‌آهن در جهان، چین را با هدف افزایش قیمت این محصول با کاهش عرضه مواجه کردند. اما در حال حاضر با بروز رقابت بین معادن سنگ‌آهن، درست همین سه شرکت در تلاش برای پیدا کردن راهی برای دستیابی به بازار چین و کاهش هزینه‌های خود هستند. به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از ‌ای‌بی‌سی‌نیوز، غول بزرگ سنگ‌آهن یعنی معدن واله برزیل همچون همتایان استرالیایی خود، ریو تینتو و فورتسکیو، به تازگی یکسری از کمپین‌های تبلیغاتی برای جلب مشتریان چینی به راه انداخته و از سوی دیگر نیز شروع به ارائه‌ تخفیف محموله‌های ارسالی به چین کرده ‌است. علاوه‌بر کاهش قیمت‌ها و افزایش فعالیت‌های بازاریابی، سه تولیدکننده بزرگ سنگ‌آهن در جهان مجبور به کاهش هزینه‌های خود در راستای دستیابی به مزیت‌های رقابتی شده‌اند. بر اساس این گزارش، با توجه به کاهش شدید در قیمت سنگ‌آهن، بی‌اچ‌پی بیلیتون، بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان در استرالیا اعلام کرده که ممکن است مجبور به اخراج ۳ هزار کارمند خود شود.