گام‌های مثبت اما محتاط معامله‌گران

گروه بورس، شروین شهریاری: بازار سهام با ادامه روند مثبت ملایم خود، هفته جاری را هم با افزایش ۵/۰درصدی سپری کرد تا میانگین افت شاخص از ابتدای سال که در اوج رکود اوایل تیرماه تا ۱۰ درصد هم پیش رفته بود، به ۶/۶ درصد برسد. تمرکز عمده سرمایه‌گذاران در این هفته طبیعتا بر مذاکرات هسته‌ای نمایندگان کشورمان با گروه ۱+۵ در وین متمرکز بود؛ جایی که اخبار محدود منتشر شده، احتمال تمدید زمان مذاکرات را بیشتر از سناریوی دسترسی به توافق جامع در مهلت مقرر (یکشنبه آینده) نشان می‌دهد. از سوی دیگر، در عرصه اقتصادی نیز بسته جامع مقابله با رکود از سوی دولت منتشر شد. بر این اساس، برخی راهکارها و خط مشی‌های کلی از قبیل تشویق صادرات، کاهش مالیات، افزایش مخارج عمرانی دولت و بهبود قدرت وام‌دهی بانک‌ها برای خروج از رکود مطرح شده‌اند که عموما نیازمند تلاش بلندمدت برای تحقق هستند؛ ضمن آنکه اجرای برخی راهکارها (نظیر افزایش مخارج بودجه عمرانی) با توجه به فضای تحریم و کاهش درآمدهای عمومی کشور سهل‌الوصول نیستند. به این ترتیب به نظر می‌رسد وضعیت بازار سهام همگام با تداوم انتظار برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای و نیز تاثیربخشی نسخه خروج از رکود، کماکان در فضایی از آرامش نسبی به‌کار خود ادامه دهد و هر گونه جهت‌گیری جدی بازار به اثرگذاری این متغیرهای عمده بر وضعیت اقتصادی موکول شود.

آغاز فصل گزارش

نیمه دوم تیرماه مقارن با زمانی است که اکثر قریب به اتفاق شرکت‌های بورسی، گزارش عملکرد فصل نخست سال به همراه تعدیلات احتمالی در پیش‌بینی سودآوری خود را به بازار منعکس می‌کنند. در هفته جاری این روند با ارسال گزارش برخی شرکت‌ها کلید خورد و انتظار می‌رود در هفته آینده حجم انتشار اطلاعات به اوج خود برسد. در گزارش‌های تا به حال انتشار‌یافته، گروه دارویی عملکرد نسبتا مناسبی داشتند و انتظارات را در فصل بهار (که به‌صورت تاریخی از دوره‌های رکودی فعالیت شرکت‌های دارویی است) برآورده ساختند. در گروه پتروشیمی، گزارش‌ها سمت و سوی متفاوتی دارد؛ درحالی‌که انتظار می‌رود متانول‌سازها عملکرد مطلوبی را گزارش کنند، برخی اوره سازان (نظیر پتروشیمی پردیس) با کاهش معنادار سودآوری مواجه شده‌اند. خودروسازها هم پس از تجربه یک فصل طلایی که با جهش دو برابری تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده، عملکرد مناسبی را به بازار گزارش کردند و در شاخص‌ترین اتفاق در این صنعت، شرکت ایران خودرو با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی پیش‌بینی سود (تا سطح ۱۶۰ ریال به ازای هر سهم)، نیمی از بودجه جدید را نیز پوشش داد. سیمانی‌ها هم که در این روزها با مشکلاتی در زمینه افت تقاضای اصلی‌ترین بازار صادراتی خود یعنی عراق دست و پنجه نرم می‌کنند، در فصل بهار گزارش‌هایی عادی و متناسب با پیش‌بینی‌های قبلی را ارائه‌ کردند؛ هرچند برخی شرکت‌ها در این گروه (نظیر سیمان دورود) با تعدیل منفی، سهامداران خود را شوکه ساختند. گروه قندی هم در اثر افت قیمت‌های جهانی و نیز اوج‌گیری واردات شکر از روزهای اوج خود فاصله گرفته و عمدتا عملکردی ضعیف را به لحاظ پیش‌بینی درآمد به اطلاع سهامداران رساندند. در گروه سنگ‌آهن نیز بزرگ‌ترین تولیدکننده کشور (شرکت چادرملو) با پوشش ۲۷ درصدی بودجه امکان تعدیل مثبت سود در محدوده ۱۰ درصد را در گزارش‌های آتی برای خود محفوظ داشت. با توجه به حجم گزارشات منتشره به نظر می‌رسد بخش مهمی از شرکت‌های بورسی انتشار عملکرد فصلی و پیش‌بینی‌های جدید را به دقیقه ۹۰ یعنی هفته آینده موکول کرده‌اند و از این جهت، احتمالا روزهای پایانی تیرماه شاهد نوسانات قیمت سهام متناسب با محتوای اطلاعات مالی جدید خواهد بود.

از مجامع چه خبر؟

ترافیک مجامع سالانه شرکت‌های بورسی در روزهای آخر تابستان به اوج خود رسیده است. در یکی از مهم‌ترین گردهمایی‌های سالانه سهامداران در این هفته، در مجمع ملی مس، بر وصول بخش عمده طلب‌های شرکت مربوط به دوره تصدی مدیریت قبلی (که ارزش آن بالغ بر ۷/۱ میلیارد درهم بود) تاکید شد. همچنین درخصوص دلایل افت تولید شرکت، به اقتصادی نبودن خرید قراضه و تبدیل به شمش و افت عیار خاک برداشتی از معدن اشاره شد که البته مورد اخیر با هدف صیانت از تولید در سال‌های آینده، انجام شده است. علاوه‌بر این، درباره صادرات (که حداقل ۴۰ درصد حجم فروش را تشکیل می‌دهد) به‌دلیل تحریم‌ها در حال حاضر مشکلاتی در فروش و وصول پول وجود دارد که کندی عملیات در این بخش را موجب شده است. در‌خصوص برنامه توسعه شرکت نیز عنوان شد که در صورت سرمایه‌گذاری ۹ هزار میلیارد تومانی (مجموع ارزی و ریالی) تولید شمش شرکت به تدریج تا سال ۹۷ به ۴۰۰ هزار تن می‌رسد که تا کنون یک سوم این سرمایه‌گذاری انجام شده و برای تکمیل آن نیازمند منابع جدید خواهد بود. در همین راستا، به‌رغم توزیع ۱۰۰ درصدی سود سالانه بین سهامداران، مقرر شد مقدمات یک افزایش سرمایه ۲۴ درصدی در آینده نزدیک از محل مطالبات و آورده نقدی فراهم شود. دیگر مجمع مهم هفته مربوط به بانک کارآفرین بود که طی آن ۳۰۰ ریال سود نقدی بین سهامداران توزیع شد. همچنین براساس صورت‌های مالی و اظهارات مدیران در مجمع، این بانک از یکی از پایین‌ترین نسبت‌های تسهیلات معوق در بین رقبا برخوردار است که نقطه قوت مهمی محسوب می‌شود.

در این مجمع همچنین برنامه مدیریت برای افزایش شعب به‌منظور رشد سهم بازار بانک و برنامه افزایش سرمایه از ۸۵۰ به ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم به اطلاع سهامداران رسید. در مجمع پتروشیمی فن‌آوران هم که به سبک سایر شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی با تقسیم سود فوق‌العاده (۷۵۰۰ ریال به ازای هر سهم معادل ۱/۱ برابر سود سالانه) همراه بود، بر نرخ‌گذاری گاز بر مبنای ۳۴۴۵ ریال برای هر متر‌مکعب خوراک و ۱۳۲۰ ریال به ازای هر متر‌مکعب سوخت تاکید شد و ابلاغیه مربوطه از سوی دولت هم ارائه‌ شد. به این ترتیب، برای واحدی مانند پتروشیمی فن‌آوران که ۷۵ درصد خوراک و ۲۵ درصد سوخت مصرف می‌کند، نرخ میانگین گاز مصرفی به حدود ۲۹۱۰ ریال می‌رسد که ۱۰ درصد از قیمت ابلاغ شده قبلی (۲۶۵۰ ریال) بیشتر است. در این مجمع، همچنین بر فروش متانول در بورس کالا با نرخ ارز آزاد پس از ابلاغیه اخیر وزارت صنعت تاکید شد که البته با توجه به اتکای شرکت بر صادرات تاثیر مثبت محدودی بر سودآوری سالانه «شفن» دارد. به‌این ترتیب پرونده بخش دیگری از مجامع در هفته جاری بسته شد تا سهامداران منتظر برگزاری شماری از مهم‌ترین مجامع شرکت‌های بزرگ بورسی (به‌ویژه در صنایع خودروساز و بانکی) در سه روز کاری نخست هفته آینده بمانند.