یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. دومین هفته «سبز» بورس رقم خورد
طی آخرین روز معاملات هفتگی، شاخص کل با رشد ۲۹۶ واحدی (معادل ۴/۰ درصد) مواجه شد و به این ترتیب توانست بازدهی هفتگی ۴۶/۰ درصدی را به ثبت رساند. در این شرایط، امکان اعتباردهی بیشتر توسط کارگزاران به سهامداران حقوقی منجر شده است تا فعالیت سهامداران مزبور در معاملات افزایش یابد. در این میان، گزارش‌های سه ماهه و در برخی موارد سالانه شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد وضعیت نسبتا متعادلی در بازار سهام وجود دارد که این امر در کنار حمایت سهامداران حقوقی باعث رشد شاخص کل شده است. از سوی دیگر، ابهاماتی که در‌خصوص مذاکرات هسته‌ای وجود دارد اجازه ورود با‌اطمینان را به سهامداران، به‌ویژه حقیقی‌ها، نمی‌دهد که دلیل روند ملایم شاخص به شمار می‌آید. با این حال، افزایش قابل توجه حجم معاملات هفتگی نشان از بازگشت پویایی به بازار سهام دارد.




دلار درجا زد
روز گذشته، هر دلار آمریکا به قیمت ۳ هزار و ۱۳۵ تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به ۴ درصد رسید. دلار در شرایطی بالای کف حمایتی ۳۱۰۰ تومان نوسانات ملایمی را تجربه می‌کند که مذاکرات هسته‌ای در فضایی کاملا بسته انجام می‌شود. بنابراین، مذاکرات به عنوان مهم‌ترین عاملی که روند قیمتی دلار را تعیین می‌کند نتوانسته است باعث افت دلار به زیر ۳۱۰۰ تومان شود. در این رابطه، مراجع رسمی در حالی از پیشرفت‌های مناسب در مذاکرات سخن می‌گویند که به گفته خود آنها، هنوز مواضع دو طرف بر سر ظرفیت هسته‌ای و زمان رفع کامل تحریم‌ها، فاصله بسیاری دارد. بنابراین، احتمال رسیدن به توافق تا یکشنبه هفته آینده پایین بوده و در نتیجه پیش‌بینی می‌شود زمان مذاکرات تمدید شود که روند متعادلی برای بازار ارز به همراه دارد.


ثبات قیمت سکه در پی جدال دلار و اونس
دیروز، هر سکه طرح جدید بدون تغییر باقی ماند و به قیمت 951هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، سکه از ابتدای سال زیان 2/0 درصدی را به ثبت رساند. در این میان، دلار طی روز گذشته، حدود 10 تومان افزایش پیدا کرد؛ از سوی دیگر، طلای جهانی افت ملایمی را تجربه کرد. بنابراین، برآیند این دو عامل منجر به ثبات قیمت سکه در بازار داخل شد. در شرایط کنونی، وضعیت متعادلی برای قیمت دلار پیش‌بینی می‌شود که از این منظر نمی‌تواند روی سکه اثرگذار باشد. از سوی دیگر، طلای جهانی در وضعیت مبهمی قرار دارد و گرچه در مقابل افت بیشتر مقاومت می‌کند، اما در صورت تداوم روند نزولی، احتمال تشدید عرضه‌ها در این بازار وجود دارد. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود قیمت سکه بیشتر تحت تاثیر قیمت اونس جهانی باشد.




اونس کف حمایتی 1300 دلاری را شکست
طلای جهانی از ابتدای هفته، بر خلاف پیش‌بینی ها، روند نزولی در پیش گرفت. این عملکرد عجیب تا جایی ادامه یافت که طی روز گذشته کف حمایتی بسیار قدرتمند ۱۳۰۰ دلاری را نیز شکست و به قیمت ۱۲۹۷ دلار بر هر اونس معامله شد. در این میان، سخنان یلن همچنان ابهامات زیادی به همراه دارد. رئیس‌ فدرال رزرو می‌گوید: اگر نرخ بیکاری به همین صورت روند کاهشی خود را ادامه دهد، اقدام به افزایش نرخ بهره خواهیم کرد (اثر کاهشی روی قیمت طلا) اما اگر عملکرد اقتصادی مناسب نباشد نرخ‌ها به همین صورت فعلی باقی می‌ماند. از سوی دیگر، طلا در صورت افت بیشتر با فشار فروش از سوی تحلیلگران تکنیکالی که کف حمایتی کوتاه‌مدت ۱۲۹۲ دلاری را برای طلا متصورند مواجه می‌شود. بنابراین، ابهام همچنان بر این بازار حکمفرما است.




هفته ملایم «تسه»ها
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد ملایم 16/0 درصدی مواجه و به قیمت 91 هزار و 546 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور بازدهی هفتگی 35/0 درصدی را به ثبت رساندند. بنابراین، مطابق پیش‌بینی‌ها اوراق مزبور پس از عبور از سقف مقاومتی 90 هزار تومانی، برای رشد بیشتر با مشکل مواجهند که تغییرات قیمتی ملایم «تسه»ها گواهی بر این ادعا است. به عبارت دقیق‌تر، احتمال شناور شدن سقف تسهیلات مسکن منجر به رشد قیمت این اوراق شده است که با توجه به نامشخص بودن این موضوع، معامله گران از رفتار هیجانی پرهیز می‌کنند. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود تا قطعی نشدن موضوع یادشده، روند صعودی اوراق مزبور متوقف شود.




ترمز روند نزولی نفت کشیده شد
دیروز، نفت خام آمریکا پس از آنکه در ادامه روند نزولی به زیر 100دلار بر هر بشکه نیز رسیده بود، توانست مسیر خود را تغییر داده و با رشد نسبی مواجه شود. به این ترتیب، هر بشکه نفت خام آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 8/100 دلار معامله شد. در این شرایط، آمار اقتصادی چین فراتر از حد انتظار بود که با تقویت طرف تقاضا عاملی برای افزایش قیمت نفت به شمار می‌آید. همچنین، بررسی بلومبرگ پیش از ارائه‌ آمار توسط آژانس بین‌المللی انرژی (EIA) نشان می‌دهد که میزان ذخایر نفت آمریکا طی هفته گذشته کاهش یافته است که این امر نیز می‌تواند منجر به افزایش قیمت نفت شود. بنابراین، پس از کاهش نگرانی‌ها از عرضه نفت در پی عوامل ژئوپلیتیک، تقویت سمت تقاضا می‌تواند منجر به افزایش مجدد قیمت نفت شود.