ظرفیت خالی در صنعت خوزستان

دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه‌ای تحت عنوان پشتیبانی از رونق و توسعه تولید و سرمایه‌گذاری نهایی شده که از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت تقدیم رئیس‌جمهور شده است. همچنین ارائه پیش‌نویس لایحه حمایت از تولید یکی‌دیگر از اقداماتی بوده که تا چند روز آینده نهایی و اعلام می‌شود. ابویی‌مهریزی در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن در اهواز افزود: یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده، پیگیری و ارائه پیشنهاد برای تامین منابع مالی بخش صنعت است که نباید به بانک‌ها فقط به‌عنوان تامین‌کننده مالی نگاه کرد، بلکه باید از سایر راه‌ها نیز برای تامین مالی بهره‌مند

شویم.

صنعت با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند

رئیس خانه صنعت کشور نیز در این مراسم گفت: در شرایط فعلی بخش صنعت کشور با ۳۰ درصد ظرفیت و توان خود فعالیت می‌کند.

عبدالوهاب سهل آبادی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم مشکلات صنعتگران را حل کنیم؛ به همین دلیل در حال حاضر برای حل مشکلات و مسائل موجود، نظرات کارشناسان اقتصادی حوزه صنعت را جمع‌آوری می‌کنیم.

وی افزود: استان خوزستان بر گردن همه کشور حق دارد؛ ولی مشکل بزرگی که ما در کل کشور داریم این است که مشکلات را بر گردن دیگران می‌اندازیم به همین دلیل تا کشور ما تولید محور نشود و بر تولید تمرکز نکنیم، مشکلات حل شدنی نیست.

رئیس خانه صنعت کشور تصریح کرد: صنعت کشور هم‌اکنون تنها با ۳۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند. برای رسیدن به یک نقطه مطلوب قرار شد شورای گفت‌وگو تشکیل شود که متاسفانه این شورا هنوز در استان خوزستان جایگاه خودش را پیدا نکرده است.

سهل آبادی با بیان اینکه در شرایط سختی که برای صنعت پیش آمده از ما حمایت نمی‌کنند، گفت: صنعت در به وجود آمدن تحریم و تورم نقشی نداشته است. ما از طرح هدفمندی یارانه‌ها دفاع کردیم و همیشه با دولت همکاری داشته‌ایم. در طرح هدفمندی یارانه‌ها قرار بود به بسته حمایتی برسیم؛ اما تنها بسته حمایتی که از سوی دولت دریافت کردیم این بود که صنعت بدهکار حق استفاده از تسهیلات را ندارد.

صنعتگران پیشرفت خوبی داشتند

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان در ادامه گفت: صنعتگران خوزستانی به‌رغم تحریم پیشرفت خوبی در تولید داشتند.

اخلاق محمدیان اظهار کرد: مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی پیشگامان عرصه جهاد اقتصادی هستند. وی افزود: صنعتگران پرتلاش خوزستان به‌رغم شرایط تحریم ظالمانه و مشکلات به‌وجود آمده توانستند در بخش‌های مختلف تولید پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته باشند؛ به‌ویژه در بحث تامین قطعات مورد نیاز صنعت عظیم نفت و حفاری اقدامات تاثیرگذار و قابل‌توجهی را انجام دادند. در سایر بخش‌های تولید صنایع سلولزی، صنایع پایین دستی پتروشیمی، صنایع غذایی و سایر بخش‌ها کارهای خوبی صورت گرفته است.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان تصریح کرد: به‌رغم اقدامات انجام شده و سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در بخش صنعت استان به‌ویژه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، ظرفیت‌های خالی و اشباع نشده زیادی وجود دارد و تا رسیدن به نقطه مطلوب بسیار فاصله دارند.

وی گفت: دستور ویژه استاندار به‌منظور حمایت تولیدات داخلی که با پیگیری‌های معاون برنامه‌ریزی استانداری صورت گرفت، گام مهمی در جهت تشویق و حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان است.

محمدیان بیان کرد: تلاش برای جذب و هدایت سرمایه‌های موجود در بخش صنعت و ایجاد صنایع و تولیداتی با هدف صادرات با توجه به موقعیت منطقه‌ای استان می‌تواند گام موثری به‌منظور ظرفیت سازی در بخش تولید و استفاده از ظرفیت‌های موجود باشد. شهرک‌های صنعتی این استان آمادگی دارند تا با تمام توان خود در جهت فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم برای توسعه بیشتر تولید و صنعت استان تلاشی خستگی‌ناپذیر داشته باشند. وی عنوان کرد:‌ واقعا در شرایط کنونی تولیدکنندگان ما نیازمند اهتمام و مساعدت ویژه بانک‌ها در جهت رفع مشکلات سرمایه در گردش و نقدینگی هستند و این کار همان‌گونه که بارها اعلام شد می‌تواند نقش مهمی در رونق اقتصاد ملی داشته باشد. در همین راستا به نمایندگی از صنعتگران از همه بانک‌های استان و مدیران می‌خواهم که نگاه ویژه‌ای به بخش تولید استان داشته باشند.

به سرمایه‌گذاری بیشتر توجه شود

رئیس سازمان صنعت و معدن استان خوزستان نیز در این مراسم گفت: از ابلاغ بخشنامه استاندار برای حمایت از تولید داخلی که باعث دلگرمی صنعتگران شد و از تمامی صنعتگران برای اینکه در بحث آمایش صنعتی با ما همکاری کردند، تشکر می‌کنم. امیر حسین نظری افزود: آمایش صنعتی ظرف سه ماه انجام شد و در حال حاضر تمام اطلاعات مربوط به واحدهای صنعتی از جمله فعال، غیرفعال، تحصیلات عالیه مدیران شهرک‌ها و دیگر اطلاعات را داریم.