بشار اسد تا هفت سال دیگر رئیس‌جمهوری سوریه باقی ماند

گروه بین‌الملل: بر اساس نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه بشار اسد برای یک دوره هفت ساله دیگر رئیس‌جمهوری این کشور شد. به گزارش «ایسنا» بشار اسد که به مدت ۱۴ سال رئیس‌جمهوری سوریه بود، با کسب ۷/۸۸ درصد آرا معادل ۱۰ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۷۰۳ رای، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه شد. محمد جهاد اللحام، رئیس مجلس سوریه با اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد: بشار اسد با به دست آوردن اکثریت آرا به عنوان رئیس جمهور جدید سوریه برای هفت سال دیگر انتخاب شد.

وی افزود: حسنان النوری با ۵۰۰ هزار و ۲۷۹ رای (۸/۳ درصد) نفر دوم و ماهر عبدالحفیظ حجار با ۳۷۲ هزار و ۳۰۱ رای (۲/۳ درصد) نفر سوم در انتخابات ریاست جمهوری سوریه شده است.

کمیته عالی قضایی انتخابات ریاست جمهوری سوریه پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرد: از ۱۵ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۵۷۵ نفر که در انتخابات سوریه واجد شرایط رای دادن بودند ۱۱ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۴۱۲ نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. میزان مشارکت مردم سوریه در انتخابات ۴۲/۷۳ درصد بوده است همچنین میزان آرای باطله نیز ۸/۳ درصد بوده است. با اعلام این خبر صدای شلیک‌های هوایی در شهر افزایش یافت و کارناوال‌های شادی در خیابان‌های دمشق آغاز شد. این در شرایطی است که پس از اعلام پیروزی بشار اسد کشورهای دنیا دو واکنش متفاوت نشان دادند. در شرایطی که ایالات متحده در اظهاراتی مداخله جویانه نتیجه انتخابات را نپذیرفته است، کرملین اعلام کرد که رای مردم سوریه را فصل‌الخطاب می‌داند و آن‌‌را برای عبور از بحران سوریه مفید دانست. به نوشته شبکه خبری الیوم الروسیه، ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در گفت‌وگویی مطبوعاتی اعلام کرد: حتی اگر غرب نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوریه را به رسمیت نشناسد، ما باید از چنین مرحله مهم و حساسی برای حل و فصل بحران این کشور استفاده کنیم.

وی گفت: همگان نتایج انتخابات افغانستان را با وجود شرایط وخیم این کشور و وقوع درگیری‌های مسلحانه به رسمیت شناختند. ما نیز نتایج انتخابات افغانستان و سوریه را به رسمیت شناختیم، هرچند که برخی شرکای غربی ما دست به چنین اقدامی نزده‌اند. ویتالی چورکین گفت: شرکای غربی ما تنها چیزی را که موجب تحقق منافع سیاسی آنها شود، به رسمیت می‌شناسند. با این وجود وی در پاسخ به این پرسش که چرا روسیه نتیجه انتخابات سوریه را می‌پذیرد، اما نتیجه انتخابات اوکراین را نه گفت: ما نباید انتخابات ریاست جمهوری در سوریه و اوکراین را با هم مقایسه کنیم، اما اگر می‌خواهیم دست به چنین مقایسه‌ای بزنیم باید انتخابات سوریه را با انتخابات افغانستان مقایسه کنیم. چورکین در ادامه افزود: در حال حاضر هیچ گونه تغییری در مواضع شرکای غربی ما در قبال انتخابات ریاست جمهوری سوریه رخ نداده است و آنها همچنان انتخاب بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور را غیر قانونی می‌دانند و به نظر من حتی اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه نیز در قبال این کشور اقدامات نامناسبی اتخاذ کرد. با این وجود همچنان کشورهای غربی از پذیرفتن نتایج این انتخابات امتناع کرده‌اند و مدعی‌اند که برگزاری این انتخابات مانع تحقق گفت‌وگوهای دوطرفه در سوریه می‌شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، اتحادیه اروپا در این بیانیه انتخابات سوریه را غیرمشروع خواند و از دولت سوریه خواست تا گفت‌وگوهای واقعی را در پیش گیرد. در این بیانیه آمده است: «انتخابات تاریخ ۳ ژوئن را نمی‌توان یک رای‌گیری دموکراتیک واقعی تلقی کرد؛ یک قانون انتخاباتی ناقص یکسری شرایط هویتی را تحمیل کرده است که این الزامات بیشتر مردم سوریه را که در حال زندگی در مناطقی تحت کنترل مخالفان در این کشور هستند از توانایی رای دادن محروم می‌کند؛ این قانون همچنین نامزدهای مخالف تبعیدی را از مخالفت با رئیس جمهوری بشار اسد باز می‌دارد و دسترسی به منابع جایگزین اطلاعات انتخاباتی را مسدود می‌سازد». همچنین «اخضر ابراهیمی» نماینده ویژه سابق سازمان ملل و اتحادیه عرب (در امور سوریه) برگزاری چنین انتخاباتی را در کشوری که در میان یک جنگ داخلی به سر می‌برد، مورد انتقاد قرار داده است و به اسد تاکید کرده است که چنین کاری فرآیند سیاسی را که با ژنو یک آغاز شده است، به خطر می‌اندازد.