شلیک به انتخابات

گروه بین‌الملل: در شرایطی که کمتر از ۱۰ روز به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان مانده، با حمله انتحاری به سوی پیشتاز دور اول این انتخابات، امنیت برگزاری این انتخابات با چالش مواجه شده است. روز گذشته بیشتر خبرگزاری‌ها عنوان نخست خود را به حمله انتحاری علیه عبدالله عبدالله اختصاص دادند و بر این اساس اعلام شد که وی از این حمله جان سالم به در برده است. به گزارش «ایسنا» در نتیجه حمله انتحاری به کاروان تبلیغات انتخاباتی عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، خودرو حامل عبدالله منهدم شده اما به خود او آسیبی نرسیده است. این انفجار حوالی ظهر روز گذشته در حومه شمال غربی کابل اتفاق افتاد. حشمت‌ استانکزی، سخنگوی پلیس کابل به بی‌بی‌سی گفته است که انفجار ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی اتفاق افتاد و طبق گزارش‌های اولیه، ناشی از یک حمله انتحاری بوده است. استانکزی گفت هنوز در مورد تلفات احتمالی این رویداد جزئیاتی در دست ندارد. افراد گروه انتخاباتی عبدالله عبدالله گفته‌اند انفجار زمانی به وقوع پیوست که مراسم انتخاباتی گروه «اصلاحات و همگرایی» در سالن آریانا در جریان بود.

علی رضوانی از اعضای گروه انتخاباتی عبدالله عبدالله گفت که در این رویداد خودرو حامل عبدالله منهدم شد اما به خود او آسیبی نرسیده است. عبدالله عبدالله لحظاتی پس از این رویداد در تلویزیون‌های محلی ظاهر شد و گفت که خودرو حاملش به کلی از بین رفت، اما به خود او هیچ آسیبی نرسید. عبدالله افزود که چند تن از محافظانش زخمی شدند. عبدالله از سالن آریانا به طرف هتل «انترکانتیننتال» که مراسم دیگری جریان داشت در حرکت بود که انفجار اتفاق افتاد. رسانه‌های افغانستان جریان مبارزات انتخاباتی او را به‌طور زنده پخش می‌کردند.

تا کمتر از ۱۰ روز دیگر دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار می‌شود و دو نامزد این انتخابات مشغول مبارزات انتخاباتی هستند. این در شریطی است که اشرف غنی زی، رقیب انتخاباتی وی نیز پس از این حمله، ضمن محکوم کردن آن گفت کسانی هستند که قصد دارند روند دموکراتیکی را که در این کشور آغاز شده است متوقف کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان موضوع امنیت را چالش بزرگ فراراه این انتخابات خوانده است. گروه طالبان که از یک ماه و نیم به این سو عملیات بهاری خود را آغاز کرده‌اند هشدار داده بودند که این انتخابات را برهم خواهند زد. این در شرایطی است که گروهی موسوم به «لشکر طیبه» در جنوب افغانستان نیز در آستانه انتخابات ۱۲ نفر از فرماندهان طالبان را در جنوب این کشور اعدام کرده‌اند. این گروه که با ماسک‌های سیاه از پاکستان به افغانستان سرازیر شده‌اند به بهانه ناتوانی طالبان افغانستان در ایجاد اختلال در انتخابات این کشور، مقامات رده بالای طالبان را اعدام می‌کنند. مسوولان حکومتی در ولایت نورستان گفته‌اند که این گروه در ارتباط با «لشکر طیبه پاکستان» است و از مدتی پیش به این سو، وارد ولایت نورستان در جنوب شرق شده‌اند و دست کم ۱۲ فرمانده محلی طالبان را تا به حال به دار آویخته‌اند. ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان گروهی از خبرنگاران را به پارون مرکز ولایت نورستان برد تا از مقام‌های محلی در مورد فعالیت‌های مشکوک این گروه بپرسد. به گزارش بی‌بی‌سی دلیل کشتن فرماندهان طالبان توسط گروه مشکوک، ناکامی آنها در برهم زدن روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری انتخابات خوانده شده است.

حافظ عبدالقیوم، والی نورستان هم هشدار داده است که اگر جلو فعالیت این گروه صدنفری گرفته نشود، نورستان افغانستان به وزیرستان پاکستان مبدل خواهد شد.

عبدالقیوم به خبرنگاران گفته که این گروه به نام «نقاب پوشان و سیاه‌پوشان» شهرت یافته‌اند و اخیرا ۱۲ فرمانده محلی گروه طالبان را به‌دلیل اینکه موفق به برهم زدن روند انتخابات نشدند، در ولسوالی کامدیش نورستان به دار آویخته‌اند. والی نورستان همچنین گفته است که این افراد وابسته به گروه «بنیادگرای پاکستان؛ لشکر طیبه است» و ماموریت دارد که شماری از فرماندهان طالبان را در افغانستان از بین ببرد. تاکنون منابع طالبان پاکستانی و لشکر طیبه در مورد این ادعای مقام‌های افغان حرفی نزده‌اند و نام و نشان اصلی جنگجویان مشهور به «سیاه‌پوشان و نقاب‌پوشان» روشن نیست.