گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته گذشته شاهد کاهش ۲۷/۱ درصدی شاخص کل بود، کاهشی که میزان زیان سرمایه‌گذاران در بورس را به رقم ۵درصد رساند. در حالی که بازار سهام در اردیبهشت ماه روند متعادلی داشت اما به نظر می‌رسد خرداد ماه قصد ندارد شرایط اردیبهشت‌ماه را تکرار کند و شاخص به سختی در تلاش برای برجای گذاشتن کارنامه‌ای متعادل است. در طول هفته گذشته شاخص تلاش قابل ملاحظه‌ای برای حذف سطح ۷۵هزار واحد داشت. امری که در نهایت به ثبت شاخص در رقم ۷۵هزار و ۱۰۲واحد منجر شد. بیشتر کارشناسان در حال حاضر کمبود نقدینگی ،حاکم شدن اندیشه سرمایه‌گذاری کوتاه مدت، نبود اطلاعات قابل اتکا در برخی نمادهای عمده بازار و همچنین عدم مساعدت دولت در قبول افزایش نرخ کالاها ناشی از اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه را مهم‌ترین‌ دلیل وضعیت ضعیف بازار می‌دانند. از دیدگاه کارشناسان کاهش نرخ سود بانکی ملموس نبوده و تاثیری در مورد خروج نقدینگی از بانک‌ها نداشته است. در همین حال به‌رغم آنکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم صورت‌های مالی تمامی شرکت‌ها را متاثر کرده است اما دولت همچنان با هدف پایین نگاه داشتن نرخ تورم از صدور مجوز افزایش قیمت برای کالاها خود‌داری می‌کند. مساله‌ای که موجب شده هزینه «مهار تورم» در شرایط کنونی از جیب بخش خصوصی پرداخته شود. در همین حال در تحولات موثر بر بازار سرمایه با نزدیکی زمان پایان مهلت ۶ ماهه نخست توافق هسته‌ای نشانه‌ها از تمدید این مهلت برای ۶ ماه دیگر حاکی است. در آخرین تحولات در این بخش مذاکرات کارشناسی دو روزه ایران و ۱+۵ در وین، در پایان هفته گذشته انجام شد و قرار است نتیجه جلسات به مقامات عالی سیاسی گزارش شود. در همین حال در نشانه‌ای دیگر برای تمدید مهلت ۶ ماهه اول‌، باراک اوباما بند قانونی لزوم کاهش ۲۰درصدی خرید نفت ایران توسط خریداران خارجی را که براساس توافق وین برای ۶ماه معلق شده بود برای ۶ماه دیگر در حالت تعلیق قرار داد. در همین رابطه سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی از کوتاه بودن وقت باقی‌مانده برای مذاکره، مدعی وجود شکاف‌های مهم بین مواضع ایران و ۱+۵ شد.

دولت و تلاش برای مهار رکود

در تحولات اقتصادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین بسته حمایتی دولت برای خروج صنایع از رکود خبر داد و گفت: در این بسته حمایتی، مجموعه راهکارهای مالی، حمایتی و قوانینی به صورتی در نظر گرفته شده است که تحریک تقاضا و عرضه صورت گیرد، اما تمرکز وزارت صنعت در تحریک تقاضا، بر بازارهای صادراتی و رونق صادرات کالا است. در بازارهای جهانی کاهش بهای فلزات در روزهای اخیر به رفتار عجیب بازار منجر شده است؛ در حالی که بهای مس به ۶هزار و ۷۷۱دلار در هر تن رسیده، بهای روی پس از مدت‌ها به بیش از نرخ سرب افزایش یافته، بهای هر تن روی به ۲هزار و ۹۴دلار و سرب به ۲هزار و ۸۰دلار بالغ شده و بهای آلومینیوم نیز هر تن یک هزار و ۸۲۸دلار رقم خورده است.

در بازار چه خبر بود

بازار روز سه‌شنبه شرایط مثبتی داشت؛ ادامه رشد نمادهای مخابرات و همراه اول توام با رشد نمادهایی نظیر مپنا و پالایشگاه بندرعباس موجب شد تا شاخص بتواند ۳۶۷واحد از افت ابتدای هفته خود را جبران کرده و مرز ۷۵هزار واحد را با دیگر باز پس گیرد.

در همین حال به‌رغم رشد شاخص، کم بودن حجم معاملات، پایداری روند دو روزه رشد شاخص را با تردید مواجه می‌کند بیشتر معامله‌گران با سابقه، بر لزوم بالا بودن حجم معاملات در روندهای مثبت به عنوان یکی از نشانه‌های پایداری بازار دارند. در روز سه‌شنبه ارزش معاملات در بورس و فرابورس نزدیک به ۱۷۰میلیارد تومان بود.

در گروه ارتباطات افزایش تعرفه مکالمات همراه اول این نماد را روز سه‌شنبه به صف سنگین کشاند. در همین رابطه روز سه‌شنبه اعلام شد که مجوز ارائه خدمات نسل سوم موبایل صادر شده است که براساس این مصوبه شرکت مخابرات ایران و شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل ملزم به اجرایی کردن رومینگ ملی و طرح ترابردپذیری موبایل به عنوان پیش نیاز ارائه سرویس‌های باندپهن موبایل G ۳ - و G ۴ - شدند.

در بازار روز سه‌شنبه در گروه خودرویی تعادل نسبی در سایه نبود اطلاعات قابل اتکا برقرار بود، در حالی که نزدیک به دو ماه و نیم از پایان سال مالی خودرو سازان می‌گذرد هنوز گزارش اولیه در مورد عملکرد سال ۹۲خودرو‌سازان بزرگ منتشر نشده است.

در همین حال گروه خودرو همچنان در انتظار تعیین تکلیف موضوع افزایش قیمت احتمالی محصولات تولیدی هستند. در گروه تجهیزات مپنا در شرایطی روز سه‌شنبه با رشد قیمت مواجه شد که مدیر‌عامل شرکت مدیریت شبکه برق با اشاره به ثبت صادرات ۲۳۰۰ مگاوات برق توسط ایران از شکسته شدن رکورد صادرات برق از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: امسال ایران بیش از ۲/۲میلیارد کیلو وات ساعت برق صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، میرفتاح قره باغ درباره آخرین وضعیت صادرات برق ایران، با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون حجم صادرات برق ایران با رشدی ۹/۱۶ درصدی همراه بوده است، گفت: در این مدت صادرات برق از نظر میزان توان ۲۱ درصد رشد داشته است.

در گروه پتروشیمی، مارون با برگزاری مجمع سالانه به تقسیم سود هشت هزار ریالی رای داد. این تقسیم تاثیر مثبتی را بر هلدینگ نفت و گاز پارسیان و همچنین هلدینگ نفت و گاز تامین اجتماعی دارد.

در گروه فلزی خرید بلوک ۵/۲۸درصدی سنگ‌آهن مرکزی توسط فولاد خوزستان با حواشی همراه شده است. در حالی که این خصوصی‌سازی به صورت قانونی و توسط دولت صورت گرفته است. در گروه فلزی کالسیمین با تعدیل ۱۰درصدی صورت مالی سال ۹۲ خود را نهایی کرده است.

در گروه بانکی روز سه‌شنبه بانک اقتصاد نوین تعدیل ۲۱درصدی را به بازار اعلام کرد.

این تعدیل می‌تواند بر سهامداران این بانک از جمله توسعه صنایع بهشهر و سرمایه‌گذاری ساختمان تاثیری مثبت داشته باشد. در این گروه بانک کارآفرین نیز در گزارش ۱۲ماهه ۲۵ریال بر سود خود افزود تا سود این بانک به ۳۹۸ریال به ازای هر سهم برسد.

در این گروه سازمان خصوصی‌سازی برای بیستم خرداد ماه عرضه بلوک یک‌درصدی بانک صادرات را در نرخ یک هزار ریال به صورت ۵۰درصد نقد و اقساط برنامه‌ریزی کرده است. عرضه یک سهم در قیمت اسمی به صورت ۵۰درصد نقد تنها در برخی از پذیره‌نویسی‌ها و تشکیل شرکت‌های جدید دیده شده و فروش سهام یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کشور در این شرایط غیرمعمول به نظر می‌رسد. سهام بانک صادرات از سه کد روغن‌سازی ماهیدشت ،یک سهامدار خصوصی و کد دولت عرضه خواهد شد.

در مجموع بازار روز سه‌شنبه بازاری متعادل با شاخص مثبت بود که با ثبت رشد ۴۹/۰ درصدی شاخص کل مواجه شد. ارزش معاملات نیز در هفته گذشته به هزار و ۵۷۱میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به دو هفته قبل ۵۲درصد افت کرد. شمار خریداران نیز که هفته گذشته با عرضه اولیه نفت سپاهان افزایش یافته بود این هفته با کاهش ۴۵درصدی به ۷۵هزار و ۲۱نفر بالغ شد.