خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت توزیع برق تهران با توصیه بر اینکه مشترکان در زمان اوج از ساعت ۱۱ تا ۱۵ و ۲۱ تا ۲۳ از لوازم پرمصرف استفاده نکنند، گفت: بهای برق مصرفی در ساعت‌های اوج بار، با نرخ ۳۷۲ ریال و در ساعت‌های کم باری با تخفیف (یا تشویق) ۱۸۶ ریال محاسبه می‌شود. سید محمد هاشمی با اشاره به اینکه شهر تهران با دارا بودن ۳۵ درصد از تاسیسات شبکه برق رسانی کشور در بخش توزیع، ۲۰ درصد مصرف انرژی برق را به خود اختصاص داده است، گفت: متاسفانه میزان مصرف برق در کشور ما نسبت به متوسط جهانی بسیار بالا است و مردم ایران چهار برابر متوسط دنیا برق مصرف می‌کنند.

هاشمی با اشاره به اینکه نوع برق مصرفی با تعرفه‌ها متفاوت است، گفت: به عنوان مثال در زمان پرباری، کم‌باری و میان‌باری تعرفه برق متفاوت محاسبه می‌شود و نباید در زمان پرباری که همان اوج بار شبکه است (از ساعت ۱۱ تا ۱۵ و ۲۱ تا ۲۳) از لوازم پرمصرف استفاده کنیم.

هاشمی به تشریح کنتورهای سه زمانه اشاره کرد و گفت: کنتورهای دیجیتالی کنتورهایی هستند که قادر به ثبت مقدار مصرف برق بر اساس بازه‌های زمانی برنامه ریزی شده هستند و طبیعی است دقت این کنتورها به مراتب بیشتر از کنتورهای معمولی بوده و برق مصرفی را در سه زمان کم‌باری، میان باری و اوج بار محاسبه می‌کنند.

مدیر عامل شرکت توزیع برق تهران تاکید کرد: براساس تعرفه، بهای برق مصرفی در ساعت‌های میان باری مطابق جدول پلکانی تعرفه‌ها محاسبه شده، اما بهای برق مصرفی در ساعت‌های اوج بار با نرخ ۳۷۲ ریال و در ساعت‌های کم باری با تخفیف (یا تشویق ) ۱۸۶ ریال محاسبه می‌شود.

هاشمی با مهم دانستن چگونگی محاسبه برق مصرفی شهروندان تهرانی گفت: ساعات اوج مصرف در تابستان از ۱۱ تا ۱۵ ظهر است، بنابراین عدم استفاده از تجهیزات پرمصرف برقی در این ساعات نقش مهمی در تامین برق مطمئن دارد.

وی افزود:با توجه به موقعیت آب و هوایی تهران کولرهای آبی می‌تواند گزینه مناسبی برای ایجاد هوای مطبوع باشد و استفاده از کولرهای گازی هزینه برق مصرفی را به شدت افزایش می‌دهد.

هاشمی به معیار مصرف برق اشاره کرد و گفت: بر اساس اطلاعات، قریب ۶۶ درصد از مشترکان تهران مصرف ماهانه آنها کمتر از ۲۰۰ کیلووات ساعت و ۲۵ درصد از مشترکان مصرف بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات مصرف دارند، بر این اساس معیار مناسب مصرف در تابستان نزدیک ۲۵۰ کیلووات ساعت در ماه است.

وی افزود: تعرفه‌های برق برای مشترکان خانگی پلکانی بوده و با افزایش مصرف، بهای برق به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

هاشمی اضافه کرد: هزینه برق دو ماه یک مشترک با مصرف ماهانه ۶۰۰ کیلووات ساعت ۱۰ برابر هزینه برق یک مشترک با مصرف برق ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه است، یعنی با افزایش ۳ برابر در مصرف، بهای برق ۱۰ برابر افزایش می‌‌یابد.

هاشمی در پاسخ به این سوال که چند درصد مشترکان تهرانی دارای کنتورهای سه زمانه هستند، گفت: حدود ۴۰ درصد از کنتورهای نصب شده در شهر تهران کنتورهای سه زمانه هستند.وی در پاسخ به این سوال که ساعات تنظیم کنتور در مشترکان دارای کنتور سه زمانه در نیمه اول سال و در نیمه دوم سال به چه صورت است، گفت: در نیمه دوم سال میان باری ۱۸-۶، اوج بار ۲۲-۱۸، کم باری ۶-۲۲ و در نیمه اول سال میان باری ۱۹-۷، اوج بار ۲۳-۱۹ و کم‌باری ۷-۲۳ است.