تازه‏ ترین نرم‏ افزارهای اپل

شهرام شریف: اپل در مهم‌ترین رویداد نرم‏افزاری خود یعنی «کنفرانس برنامه‏نویسان اپل» مجموعه‏ای از تازه‏ترین پیشرفت‏های خود در عرصه نرم‏افزارهای مختلفش را به نمایش گذاشت. مهم‌ترین آنها سیستم‌عامل iOS ۸ این شرکت است که طبق پیش‏بینی‏ها با امکانات متعدد عرضه شد. اپل در عین حال سیستم‌عامل جدید مک خود یعنی Yosemite را هم به جهانیان نشان داد که از جهت چهره بسیار به iOS شبیه شده بود و این گمان را تقویت کرد که اپل به‌زودی فقط روی یک سیستم‌عامل واحد روی همه دستگاه‏هایش کار خواهد کرد. غول کامپیوتری جهان همچنین سرویس رایانش ابری iCloud Drive را که یک سرویس اشتراک فایل است نیز معرفی کرد. سرویسی که به نظر می‏رسد با توجه به رقیب جدی برای سرویس‏های رایانش ابری شرکت‌هایی چون Dropbox، ‏Box و گوگل باشد.

iOS ۸ تازه و پرقابلیت

مهم‌ترین معرفی کنفرانس برنامه‏نویسان امسال اپل سیستم‌عامل جدید iOS برای آی‌فون، آی‏پد و آی‏پاد بود. سیستم‌عامل جدیدی که قرار است تا یک سال آینده رقیب اندروید باشد.

به نظر می‏رسید اپل که سال‏ها نوآوری‏هایش مورد کپی و سرقت رقبایش قرار می‏گرفت حالا در iOS ۸ نشان داده که همان قابلیت‏ها را هدف قرار داده است. ویجت‏ها که یکی از جذاب‏ترین امکانات اندروید بوده حالا بالاخره به دستگاه‏های اپل هم راه پیدا می‏کند. هر چند اپل اجازه نصب این ویجت‏ها را روی صفحه Home نمی‏دهد اما در مرکز هشدار یا Notification Center حالا می‏توان این ویجت‏ها را نصب کرد.

اشتراک فامیلی یا Family Sharing به همراه کیت سلامتی دو امکان جدید دیگر اپل است. در واقع محبوبیت و رشد فروش اپلیکیشن‏ها و ابزارهای سلامتی طی یک سال اخیر اپل را به این نتیجه رساند که مجموعه‏ اپلیکیشن‏های تحت عنوان کیت سلامتی را در یک جا عرضه کند. حالا این ابزار می‏تواند به اپلیکیشن‏های دیگر متصل شود و مجموعه‏ای یکپارچه از اطلاعات سلامت هر فرد را ارائه کند چیزی که حالا موبایل را بیش از پیش به کارکردهای یک دستگاه مراقبت پزشکی نزدیک می‏کند.

این اطلاعات قابلیت استفاده توسط مراکز درمانی و پزشکان را خواهد داشت.

اما اشتراک فامیلی قابلیت جذاب دیگر

iOS ۸ است. جایی که اپل برای نخستین بار اجازه اشتراک گذاشتن خریدهای ای تیونز را می‌دهد. به این ترتیب یک عضو خانواده می‏تواند تقاضای دسترسی به یک اپلیکیشن خاص یک عضو دیگر خانواده را بدهد یا اعضای خانواده تقویم، گپ گروهی و... داشته باشند.

تیم کوک مدیرعامل اپل هنگام معرفی

iOS ۸ گفت که این سیستم‌عامل شامل دو داستان مجزاست. یکی شامل انبوهی از امکانات برای کاربران انتهایی و دیگری قابلیت‏های قابل توجه برای برنامه‏نویسان نرم‏افزار iOS.

در iOS ۸ همچنین شاهد انبوهی از بهبودها هم هستیم ازجمله تایپ سریع آن که بسیار شبیه کیبورد Swiftkey است که پیش از این در اندروید شاهد آن بوده‏ایم.

در iOS ۸ همچنین شاهد یک تغییر کلی در نرم‏افزار Photos هم بودیم. همچنین TouchID یا سیستم اثر انگشت اپل حالا با اپلیکیشن‏های دیگر هم کار خواهد کرد و به این ترتیب می‏توان مثلا برای هر اپلیکیشن یک پسورد گذاشت یا خریدهای اینترنتی را هم صرفا با اثر انگشت انجام داد.

اپل همچنین باز هم به کندی مشغول توسعه دستیار صوتی خود Siri هست و در این کنفرانس نشان داد که ترکیب Siri و اپلیکیشن محبوب Shazam (تشخیص‌دهنده صوتی مشخصات آهنگ) چه ابزار قدرتمندی برای یک کاربر ایجاد کرده است.

اپل به جز این برای برنامه‏نویسان نیز خبرهای تازه‏ای داشت که مهم‌ترین آنها معرفی زبان برنامه‏نویسی جدیدی برای توسعه برنامه‏های تحت iOS و OS X است. این زبان برنامه‏نویسی Swift نام دارد که به گفته اپل ساده‏تر و راحت‏تر است. اپل نسخه بتای سیستم‌عامل iOS ۸ را برای دانلود برنامه‏نویسان عرضه کرده اما نسخه اصلی آن پاییز امسال و همزمان با عرضه آی‌فون جدید این شرکت ارائه خواهد شد. سیستم‏عاملی که روی اغلب دستگاه‏های جدید و قدیمی اپل قابل نصب خواهد بود.

یوزمیت، سیستم‌عامل جدید کامپیوتر

اپل در این کنفرانس امکانات تازه‏ترین سیستم‌عامل کامپیوترهای دسک‏تاپ و لپ‏تاپ خود را هم که Yosemite نام دارد، معرفی کرد. این سیستم‌عامل در واقع جا پای سیستم‌عامل قبلی اپل یعنی Mavericks می‏گذارد اما به مراتب دیزاین تمیزتر و کارآیی بهتری دارد و مهم‌ترین نکته اینکه حالا به چهره iOS بسیار نزدیک‏تر شده است.

اما شاید یکی از جذاب‏ترین بخش‏هایی که در کنفرانس اپل معرفی شد سرویس رایانش ابری iCloud Drive باشد که حالا دسترسی به فایل‏های روی آنها به راحتی از طریق Finder امکان‌پذیر است. در واقع فایل‏های موجود در iCloud Drive به راحتی سایر فایل‏ها و فولدرهای مک قابل تنظیم است.

همچنین مرورگر سافاری روی مک نیز تغییرات قابل توجهی کرده و به گفته اپل بسیار سریع‏تر و بهتر از سایر مرورگرهای بازار است.

اما شاید مهم‌ترین تغییر سیستم‌عامل مک امکان ارتباط مستقیم بین دو دستگاه از طریق Airdrop (امکانی برای جابه جایی فایل بین دو دستگاه) باشد. اپل پیش از این امکان جابه جایی فایل بین دو دستگاه iOS یا مک را از طریق Airdrop داده بود اما یک سال طول کشید تا اپل این امکان را برای کاربران مک و iOS فراهم کند که هر کاربر اپل با هر نوع دستگاه بتواند یک فایل را به هر دستگاه دیگر اپل از این طریق ارسال کند.

همچنین حالا از مک حتی می‏توان شماره‏گیری برای تماس تلفنی از طریق آی‌فون را انجام داد و از اسپیکرهای آن برای پخش کردن یک مکالمه استفاده کرد.

اپل اعلام کرده که سیستم‌عامل جدید این شرکت رایگان بوده و نسخه بتای آن تابستان امسال برای عموم در دسترس خواهد بود.

سخنرانی‏های کنفرانس

هرچند بعد از استیو جابز دیگر سخنرانی‏های برنامه‏های اپل جذابیت چندانی ندارد اما اپل به هر حال سنت گذشته خود را در این زمینه

حفظ کرده است. تیم کوک مرد اول اپل در سخنرانی خود در این کنفرانس و در مقابل چند هزارنفر از برنامه‏نویسان اپل محکم‌تر از گذشته از موفقیت حرف زد و گفت که در عرصه کامپیوترهای مک به‌رغم کاهش ۵ درصدی صنعت، فروش کامپیوتر این شرکت با رشد ۱۲ درصدی به ۸۰ میلیون دستگاه رسیده که رکوردی برای این شرکت محسوب می‏شود. سایر سخنرانان هم تلاش کردند با چهره‏ای شاد و گاه ارائه جملاتی طنزآمیز فضای خشک بر مراسم را بشکنند اما به نظر می‏رسید که اپل همچنان از مشکل اصلی نداشتن یک محصول انقلابی رنج می‏برد.

تازه‏ ترین نرم‏ افزارهای اپل