گروه نفت و پتروشیمی: منابع آگاه از افزایش صادرات نفت خام ایران در ماه مه خبر دادند. به گزارش رویترز، منابع آگاه که حرکت نفتکش‌ها را پیگیری می‌کنند، گفتند: صادرات نفت ایران در ماه مه پس از کاهش در ماه مارس و آوریل، دو باره افزایش یافته و بالاتر از سطح مجاز تعیین شده طبق توافق‌نامه هسته‌ای موقت ژنو قرار گرفته‌است. یک منبع در این باره اظهار کرد: ایران در ماه مه به‌طور متوسط روزانه یک میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه نفت صادر کرده که این رقم نسبت به صادرات روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه‌ای ماه آوریل، افزایش ۲۸۰ هزار بشکه‌ای داشته‌است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، صادرات نفت ایران در ماه فوریه به بیشترین میزان خود طی یکسال اخیر رسید. صادرات نفت ایران در این ماه ۶۵/۱ میلیون بشکه بود. پس از این خیز بلند، طی دو ماه صادرات نفت با کاهش مواجه شد؛ به طوری که در ماه مارس به ۲۹/۱ و در آوریل به ۱/۱ میلیون بشکه در روز رسید.

رویترز در ادامه گزارش خود به نقل از یک منبع آگاه نوشت: مجموع صادرات نفت ایران در ماه مه افزایش یافته و شاهد افزایش حرکت نفتکش‌ها به سمت ترکیه بوده‌ایم و واردات چین از ایران در این ماه رشد داشته است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» بر اساس اطلاعات گمرک چین، صادرات نفت ایران به این کشور در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده و به کمی بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسید. افزایش چشمگیر صادرات ایران به چین در پی افزایش واردات نفت این کشور رخ داده‌است. تحلیلگران معتقدند چین به شکل چراغ خاموش در حال آماده شدن برای افزایش قابل توجه احتمالی قیمت نفت یا بروز اختلال در عرضه نفت خام است.

از طرفی در همین ماه، ایران با صادرات ۱۱۰ هزار بشکه به ترکیه در روز به بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت این کشور بدل شده‌ است.

به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، یک منبع دیگر که صادرات نفت ایران را رصد می‌کند در این باره گفت: آمار بارگیری‌ها حاکی از این است که صادرات نفت ایران در ماه مه افزایش یافته که شامل افزایش صادرات به چین می‌شود.

به ظاهر، این میزان افزایش صادرات نفت ایران نگرانی غرب را در پی خواهد داشت. رویترز درباره افزایش صادرات نفت ایران نوشت: صادرات بالا رفته‌است و به نظر می‌رسد چین به تحریم‌ها توجهی ندارد. براساس توافق موقت ماه نوامبر بین ایران و ۱+۵ متوسط صادرات نفت ایران در دوره شش ماهه منتهی به ۲۰ ژوئیه باید روزانه بیش از یک میلیون بشکه نباشد. افزایش صادرات نفت ایران از اواخر سال ۲۰۱۳ باعث تقویت اقتصاد ایران شده است اما مقامات دولت آمریکا انتظار دارند فروش نفت ایران در ماه‌های آتی کاهش پیدا کند و متوسط آن در دوره شش ماهه توافق موقت به یک میلیون بشکه در روز برسد. مارک دوبوویتز از اندیشکده مستقل «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» نیز در این باره گفته است: به نظر می‌رسد برخلاف توافق موقت و به‌رغم تعهد دولت آمریکا به کنگره مبنی بر نظارت روی صادرات نفت ایران به‌عنوان شریان اصلی اقتصاد ایران، صادرات مزبور افزایش یافته است. وی گفت: ادامه این روند نقض آشکار تعهدات ایران تحت توافق ژنو است که براساس آن تهران تعهداتی را در زمینه برنامه هسته‌ای و تحریم‌ها داده است.

در‌خصوص صادرات نفت بسیاری از تولیدکنندگان از جمله ایران معمولا رقم پذیرفته شده‌ای وجود ندارد و زمان می‌برد تا اطلاعات از بازارهای نفتی و کشتیرانی خارج شود. از طرفی کشورهای مصرف‌کننده نیز اغلب جزئیات واردات خود را با تاخیر منتشر می‌کنند یا اصلا منتشر نمی‌کنند.

این در حالی است که به گزارش «دنیای اقتصاد»، وزیر نفت، بیژن زنگنه پیش‌تر در حاشیه نمایشگاه بین المللی نفت در خصوص متوسط صادرات نفت خام ایران براساس توافق ایران و ۱+۵ گفته بود: ایران هیچ عدد و رقمی در زمینه میزان صادرات نفت خام که از جایی دیگر دیکته شود را نمی‌پذیرد، بنابراین میزان صادرات نفت را خود ما تعیین می‌کنیم و با حداکثر توان هم صادر خواهیم کرد.

تولید نفت ایران ۹۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت

در عین حال بلومبرگ اعلام کرد تولید نفت ایران در ماه مه‌۲۰۱۴ کاهش ۹۰ هزار بشکه‌ای داشته و به ۷۵/۲ میلیون بشکه در روز رسیده‌است. این در حالی است که پیش از این سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که روز ۲۳ اردیبهشت منتشر شد، از کاهش ۱۶ هزار و ۴۰۰ بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران در ماه آوریل خبر داد.