بازار در انتظار نمایشگاه هشتم

گروه بورس- علیرضا باغانی: کمتر از ۱۰ روز به برگزاری هشتمین نمایشگاه بازار سرمایه زمان باقی مانده است. رخدادی که از آن به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی فعالان بازار سهام یاد می‌شود و فرصتی است برای به نمایش گذاشتن آنچه که این روزها به عنوان «پختگی» بورس ایران از آن یاد می‌شود. نمایشگاه بورس سال گذشته در اردیبهشت‌ماه برگزار شد یعنی یک ماه قبل از رشد طوفانی بازار؛ اما ۱۳ ماه بعد یعنی در روزهای نسبتا گرم خرداد ۹۳ «بازار سرمایه‌ای»‌ها در این رخداد نمایشگاهی شرکت می‌کنند تا ضمن مرور روزهای لذت‌بخش و پرسود سال ۹۲ بتوانند راهکاری پیدا کنند برای تکرار آن روزهای رویایی... . در این میان البته «خارجی»‌ها هم هیات‌هایی را به این نمایشگاه صنعت مالی اعزام کرده‌اند،تا قبل از توافق بزرگی که می‌تواند در هفته‌های پیش رو انجام شود؛ مقدمات تعامل با بازار سرمایه ایران را فراهم کنند. در مجموع روزهای گرم نمایشگاه بورس در پیش است و فرصت دیدار دوباره «بازار سرمایه‌ای»‌ها با یکدیگر فراهم شده است. رویدادی که هشت سال پیش در یک تالار پذیرایی و با حضور تنها ۸ شرکت برگزار شد، اما پس از عبور از اصطلاحا دوران گذار خود امسال با حضور ۳۵۰ شرکت داخلی و خارجی برگزار می‌شود تا به این ترتیب مرحله بلوغ بازار سهام ایران را به نمایش بگذارد.

در گفت‌و‌گوی پیش رو سعی شده تا آخرین وضعیت برگزاری نمایشگاه هشتم بررسی شود. در این گفت‌و‌گو سعید مستشار مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تشریح آخرین وضعیت این رویداد نمایشگاهی؛ به سوالاتی همچون دلیل واقع نشدن روزهای برگزاری نمایشگاه در پنجشنبه و جمعه، دلایل تقارن برگزاری نمایشگاه با بازی‌های جام جهانی و دستاورد‌های احتمالی این دوره از نمایشگاه پاسخ می‌دهد. این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

برگزاری هشتمین نمایشگاه بورس دارای چه ویژگی‌ها و تفاوت‌هایی نسبت به گذشته است؟

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (FINEX۲۰۱۴) در تاریخ ۱۸ تا ۲۱ خرداد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. در این دوره از نمایشگاه، بیش از ۳۵۰ شرکت داخلی و خارجی فعال در صنعت مالی مشارکت کرده‌اند که این تعداد در مقایسه با دوره هفتم، حدود ۲۰ درصد رشد دارد. همچنین فضای مفید نمایشگاه، حدود ۲۰ هزار مترمربع و مجموع فضای اختصاص یافته به نمایشگاه، حدود ۳۹ هزار متر مربع است. از ویژگی‌های مهم نمایشگاه امسال، علاوه‌بر رشد کمی تعداد مشارکت‌کنندگان و وسعت برگزاری نمایشگاه، حضور پررنگ شرکت‌های خارجی فعال و مطرح در صنعت مالی از کشورهایی همچون انگلیس، آلمان، ایتالیا، سوئیس، کره جنوبی، یونان، قبرس و ترکیه است که برای نخستین بار، شاهد حضور چنین کشورهایی در نمایشگاه هستیم. همچنین امسال در سومین روز نمایشگاه، یعنی ۲۰ خرداد، برای نخستین بار اجلاس بین‌المللی IFN در تهران با موضوع بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اسلامی در چشم‌انداز اقتصادی روبه رشد، با حضور میهمانانی از کشورهای مختلف، با مشارکت سازمان بورس و اوراق بهادار و پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، توسط شرکت توسن برگزار خواهد شد که شرکت‌کنندگان در اجلاس، از نمایشگاه نیز بازدید خواهند داشت. برگزاری سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کاریکاتور بورس با ارائه بیش از ۱۰۰ اثر از کاریکاتوریست‌هایی از ۲۰ کشور جهان، از دیگر برنامه‌هایی است که همزمان با هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، در راستای توسعه فرهنگ سهامداری در کشور برگزار خواهد شد. همچنین برنامه‌های متنوع و متعدد دیگری، از جمله بهره‌برداری از طرح‌های جدید در حوزه بازار سرمایه، در این دوره از نمایشگاه در نظر گرفته شده است که به نظر من، نمایشگاه جاری را از دوره‌های گذشته آن متمایز خواهد ساخت.

با توجه به آنکه نمایشگاه هشتم نخستین نمایشگاهی است که بعد از روی کار آمدن دولت جدید و انجام توافق اولیه ژنو برگزار می‌شود،

حضور خارجی‌ها در این نمایشگاه چگونه است، اعم از مقامات و هیات‌های خارجی و سفرا؟

همانطور که عنوان شد، امسال برای نخستین بار، شاهد حضور شرکت‌هایی از کشورهای مختلف، به ویژه کشورهای اروپایی، ازجمله آلمان، سوئیس، انگلیس و ایتالیا در FINEX هستیم که این موضوع، حکایت از چشم‌انداز مثبت تعاملات برون مرزی صنعت مالی در کشور دارد. همچنین از مقامات و سفرای کشورهای مختلف نیز برای بازدید از نمایشگاه دعوت به عمل آمده است، ضمن اینکه هیات‌ها و اشخاص خارجی مختلفی نیز در تماس با ستاد برگزاری نمایشگاه، از برنامه خود برای بازدید از نمایشگاه خبر داده‌اند. در مجموع، به نظر من نمایشگاه امسال در بعد بین‌المللی، به طور قطع متمایز و برجسته‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود.

نمایشگاه بازار سرمایه امسال چه تفاوت‌هایی با سایر نمایشگاه‌های مشابه در سطح جهانی دارد؟ لطفا نگاه مقایسه‌ای داشته باشید؟

در حال حاضر، نمایشگاه‌های مختلفی در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری، در کشورهایی همچون آمریکا، آلمان، اتریش، امارات و... برگزار می‌شود. اگر نگاهی مقایسه‌‌ای میان هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (FINEX۲۰۱۴) با نمایشگاه‌های مشابه در سطح جهان داشته باشیم، به جرات می‌توان ادعا کرد که FINEX، بزرگ‌ترین و متنوع ترین رخداد نمایشگاهی در حوزه صنعت مالی و سرمایه‌گذاری در دنیا است که خوشبختانه، از سه سال گذشته تاکنون، در عرصه بین‌المللی نیز گسترش یافته است. براساس بازخوردهای دریافتی از شرکت‌کنندگان خارجی در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در سال‌های گذشته، اغلب این شرکت‌ها اعلام کرده بودند که انتظار مواجهه با چنین نمایشگاه بزرگ و متنوعی را در ایران نداشتند. اگر به آمار منتشر شده در پایگاه‌های رسمی نمایشگاه‌های مشابه در کشورهای مختلف که اغلب، کشورهای اروپایی هستند، نگاهی بیندازیم، به خوبی مشخص می‌شود که تعداد شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه‌ها، از ۳۰۰ شرکت تجاوز نمی‌کند و تمرکز شرکت‌ها نیز بر یک حوزه خاص از صنعت مالی، مثلا بازار سرمایه، بازار پول یا صنعت بیمه است، حال آنکه در FINEX۲۰۱۴ بیش از ۳۵۰ شرکت از سه حوزه بازار سرمایه، بازار پول و صنعت بیمه و نیز حوزه‌های مرتبط، مثل نرم‌افزار و... حضور دارند که همین گستردگی و تنوع، FINEX را از نمایشگاه‌های مشابه، متمایز می‌کند.

تماس و ارتباط مدیران بازار سرمایه با مردم و سهامداران در نمایشگاه با توجه به وضعیت کنونی بازار و اینکه جامعه سهامداری نیازمند ارتباط بیشتری با مدیران پاسخگو، نهاد ناظر و سایر ارکان بازار است، چگونه است؟

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امسال نیز همانند سال‌های گذشته، مسوولان ارکان بازار سرمایه و نیز سایر مسوولان و دست‌اندرکاران بازار سرمایه، در نمایشگاه حضوری فعال خواهند داشت و برخی از مسوولان نیز در محل نمایشگاه، نشست خبری برگزار خواهند کرد. بنابراین تلاش شده است تا بتوانیم در طول ایام برگزاری نمایشگاه، در حوزه‌های مختلف پاسخگوی سوالات بازدیدکنندگان از نمایشگاه باشیم. به‌طور مشخص، از سازمان بورس و اوراق بهادار نیز همکاران حوزه‌های مختلف، برای پاسخگویی به سوالات بازدیدکنندگان، در محل غرفه سازمان بورس حضور خواهند یافت.

چرا روزهای تعطیل بازار سرمایه یعنی پنجشنبه و جمعه به نمایشگاه بورس اختصاص پیدا نکرد، تا شاهد بازدیدکنندگان بیشتری در این دوره از نمایشگاه باشیم؟

با توجه به اینکه تقویم نمایشگاهی هر سال را شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران مشخص می‌کند، طبیعتا تعیین تاریخ نمایشگاه بورس، بانک و بیمه نیز توسط شرکت یادشده صورت گرفته است، به طور قطع این شرکت نیز ملاحظات و محدودیت‌هایی درخصوص تعیین تقویم نمایشگاه‌ها داشته است که باعث شده امسال، برای نخستین بار، تاریخ نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را در روزهای بین هفته قرار دهد. البته امسال خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته از طرف سازمان بورس و همکاری شرکت نمایشگاه‌ها، ساعت بازدید از نمایشگاه، برای نخستین بار دو ساعت تمدید شد و ساعت خاتمه بازدید، از ۴ بعدازظهر، به ۶ بعد ازظهر افزایش یافت که به نظر بنده، این افزایش ساعت بازدید، می‌تواند خلأ نبود روزهای تعطیل در ایام برگزاری نمایشگاه را تا حد زیادی پر کند، اگرچه بدون شک وجود روزهای تعطیل در یک نمایشگاه، شرایط مناسب تری را برای بازدیدکنندگان، به ویژه بازدیدکنندگان عمومی فراهم می‌کند. نکته دیگری که باید عرض کنم، این است که امسال، برنامه‌های اطلاع‌رسانی گسترده‌تری را در مقایسه با سال‌های گذشته، در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم بتوانیم با اطلاع‌رسانی مناسب، شاهد بازدید گسترده مخاطبان از نمایشگاه باشیم.

آیا شرکت سهامی نمایشگاه‌ها به نمایشگاه بورس به عنوان رخدادی دست دوم نگاه می‌کند؟

همانطور که عنوان شد، امسال برای نخستین بار، نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در روزهای بین هفته و بدون تعطیل، برگزار می‌شود که این موضوع، حاکی از آن است که شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، به طور قطع در زمان بندی نمایشگاه‌های مختلف در طول سال، با محدودیت‌هایی مواجه بوده و ناگزیر، چنین تاریخی را برای نمایشگاه تعیین کرده است. ضمن اینکه با همکاری شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، ساعت بازدید از نمایشگاه برای نخستین بار، تا ۶ بعدازظهر تمدید شد که این موضوع، خود حاکی از توجه ویژه شرکت یادشده به برگزاری پربارتر نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رخدادهای مالی و سرمایه‌گذاری در سطح دنیاست.

گفته می‌شود، یکی از دلایل واقع شدن نمایشگاه در وسط هفته؛ تمایل به بازدید فقط افراد متخصص بوده است، آیا این شائبه درست است و اساسا خواسته‌اید مردم عادی به نمایشگاه نیایند؟

قطعا این طور نیست. همه تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار این بود که زمان برگزاری نمایشگاه، به گونه‌ای تعیین شود که حداقل یک روز تعطیل در ایام برگزاری نمایشگاه وجود داشته باشد، در این خصوص مکاتبات متعددی نیز با شرکت سهامی نمایشگاه‌ها صورت گرفت که در نهایت، باوجود همه پیگیری‌ها، منجر به تغییر روزهای برگزاری نشد و در نهایت با موافقت شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، ساعت بازدید از نمایشگاه، به مدت دو ساعت، یعنی تا ۶ بعد از ظهر تمدید شد. بنابراین، دغدغه سازمان بورس همواره این بوده است که به گروه‌های مختلف مخاطبان نمایشگاه، اعم از مخاطبان عمومی و تخصصی، توجه ویژه داشته و شرایط لازم برای بهره‌برداری گروه‌های مختلف از نمایشگاه را فراهم آورد. حتی اقداماتی مانند برگزاری نمایشگاه کاریکاتور بورس، برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با بازار سرمایه، تهیه و توزیع بسته‌های آموزشی عمومی با هدف توسعه فرهنگ سهامداری و...، بیشتر در راستای پاسخ به نیاز مخاطبان عمومی تدارک دیده شده‌اند. بررسی سوابق نمایشگاه در سال‌های گذشته نیز به خوبی، نشان می‌دهد که سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس، به عنوان برگزارکننده نمایشگاه، به مخاطبان عام توجه ویژه داشته‌اند و حتی برای کودکان و نوجوانان نیز در طول برگزاری نمایشگاه، برنامه‌های متعددی به اجرا گذاشته شده است.

جایگاه رسانه‌ها در این رخداد سمبلیک چگونه است؟

امسال نیز همانند سال‌های گذشته و بلکه پررنگ‌تر از سال‌های گذشته، شاهد حضور رسانه‌های فعال در بازار سرمایه، در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه هستیم. همچنین تعداد زیادی از رسانه‌ها به صورت ثابت، در محل برگزاری نمایشگاه مستقر هستند و اخبار مرتبط با نمایشگاه را برای اطلاع مخاطبان خود، اطلاع رسانی خواهند کرد.

آیا نمایشگاه هشتم بلیت ورودی دارد یا مردم می‌توانند به رایگان در آن شرکت کنند؟

سیاست مربوط به دریافت بلیت ورودی از بازدیدکنندگان نمایشگاه‌ها، توسط شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تعیین می‌شود و در این خصوص، برگزارکنندگان نمایشگاه نقشی ندارند. فکر می‌کنم امسال نیز همانند سال‌های گذشته، مبلغ مختصری توسط شرکت یادشده، از بازدیدکنندگان دریافت می‌شود.