محمدحسین بابالو: بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته و به نسبت هفته‌های ماقبل شرایط آرام‌تری را سپری کرد. در این مدت حجم عرضه و معاملات در بسیاری از محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران افزایش یافت که افزایش حجم معاملات پلیمری‌ها بیشتر حس شد. به تبع افزایش حجم عرضه‌ها در بورس کالای ایران و تعطیلی روز سه‌شنبه‌، بازار غیررسمی این قبیل محصولات نیز آرامتر از قبل بود تا جایی که با ثبات بیشتر بازار و کاهش آرام قیمت‌ها روبه‌رو شدیم. به گفته یکی از فعالان بازار در این مدت بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش قیمت برای برخی از انواع پلیمرها ثبت شد. افزایش نسبی حجم محموله‌های عرضه شده در بازار داخلی و افزایش پیشنهاد قیمت‌ها از سوی فروشندگان در کنار ضعف نسبی تقاضا دلیل اصلی این روند نزولی بود. از طرفی افزایش محسوس حجم عرضه پلیمرها در بورس کالای ایران و توجه بیشتر فعالان این عرصه به بازار رسمی دلیل دیگر این روند کاهش آرام قیمت‌ها عنوان شد.

در هفته گذشته ۱۷۹۸۶۵ تن انواع محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در رینگ داخلی بورس کالای ایران مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت. این در حالی است که حجم تقاضای موجود برای خرید این محصولات ۸۹۶۱۸۸ تن بود که نسبت عرضه به تقاضای کل برای این قبیل محصولات را نزدیک به ۱ به ۵ نشان داده و از جذابیت بسیار بالای این معاملات خبر می‌دهد. به نسبت دو هفته قبل حجم تقاضای موجود با ۳۴/۱۶ درصد رشد روبه‌رو شد اما حجم معاملات کل محصولات نفتی و پتروشیمی تنها ۶/۹ درصد افزایش یافت.

در هفته گذشته حجم معاملات انواع پلیمرها برابر با ۵۶۴۱۹ تن بود که به نسبت هفته ماقبل با حجم ۴۵۱۸۸ تن شاهد ۸۵/۲۴ درصد افزایش حجم معاملات هستیم. مهمترین دلیل این افزایش را می‌توان افزایش حجم عرضه‌ها در هجوم تقاضا دانست. در این مدت تقاضای موجود برای مواد پلیمری در بورس برابر با ۴۰۱۷۰۱ تن بود که به نسبت هفته، ماقبل و تقاضای ۴۱۳۷۴۴ تن‌، شاهد کاهش ۳درصدی حجم تقاضا هستیم. مهم‌ترین‌ دلیل کاهش محدود حجم تقاضا را می‌توان تعطیلی روز سه‌شنبه و کاهش نسبی فعالیت تولیدکنندگان و کاهش آرام قیمت‌ها در بازار غیر‌رسمی دانست.

در خصوص مواد اولیه صنایع نساجی با توجه به اما و اگرهای بسیار این صنعت و اظهارنظرهای متفاوت و گاهی متضاد‌، شاهد افزایش عرضه پلی پروپیلن نساجی و کاهش نسبی حجم معاملات پلی‌اتیلن‌های ترفتالات نساجی بودیم. در هفته گذشته حجم معاملات پلی‌پروپیلن‌های نساجی ۴۳۶۷ تن بود که به نسبت دو هفته قبل با ۱۵درصد افزایش روبه‌رو شد. این در حالی است که حجم تقاضای این کالا ۶۲۹۷۱ تن بود که به نسبت هفته قبل ۷/۸ درصد افزایش تقاضا را شاهد بودیم. در خصوص پلی اتیلن‌های ترفتالات نساجی ۴۴۰۰ تن عرضه ثبت شد که به نسبت مدت مشابه ماه قبل‌، ۱۱۰۰ تن یا ۲۵ درصد کاهش عرضه را شاهد بودیم. این در حالی است که حجم تقاضا با نزدیک به ۱۰هزار تن رشد به ۴۰۰۵۰ تن افزایش یافت. این حجم عرضه تنها از سوی صنایع پتروشیمی خلیج فارس ارائه شد.