معاون ناشران و امور اعضای بورس تهران دلایل ارتقا و حذف برخی نمادها از بورس تهران را تشریح کرد و گفت: شرکت‌هایی که از بورس اوراق بهادار تهران اخراج می‌شوند، ۱۰ روز فرصت اعتراض دارند.

امیرحمزه مالمیر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه هیات پذیرش بورس اوراق بهادار طی هفته‌های اخیر با ارتقا، حذف یا تنزل برخی نمادهای بورسی موافقت کرده است، گفت: این شرکت‌ها ظرف ۱۰ روز پس از اعلام نتیجه در صورت اعتراض فرصت دارند، تا نامه رسمی خود را به هیات مدیره سازمان بورس اوراق بهادار ارسال کنند. معاون ناشران و امور اعضای بورس تهران با بیان اینکه هیات پذیرش با فرصت‌دهی به شرکت‌ها درصدد شفافیت بیشتر آنان است،‌ گفت: اگر شرکت‌ها در فرصت داده شده اقدام به اصلاح روش‌های غلط در ارائه اطلاعات کنند، به آنان فرصت دوباره داده خواهد شد و در غیر این صورت این شرکت‌ها مشمول بند «ب» ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه کشور شده و به بازار پایه منتقل خواهند شد. مالمیر با اشاره به اینکه هیات پذیرش با حذف ۶ شرکت موافقت کرده است، گفت: این شرکت‌ها ۱۰ روز فرصت دارند، اعتراض خود را به سازمان بورس اعلام کنند و سازمان بورس بار دیگر در هیات پذیرش ابقا، تنزل یا اخراج شرکت‌ها را بررسی خواهد کرد.

وی گفت:‌ شرکت‌ها می‌توانند پس از اخراج از بورس اوراق بهادار اقدام به پذیرش در بازارهای فرابورس کنند که این هم منوط به احراز شرایط آنان در هیات پذیرش فرابورس ایران است. معاون ناشران و امور اعضای بورس تهران در پاسخ به این سوال که معمولا به چه دلیل شرکـت‌ها از بورس اوراق بهادار اخراج می‌شوند،‌ گفت: گردش معاملاتی پایین، وضعیت اطلاع‌رسانی نامناسب، زیاندهی، زیان انباشته، عدم رعایت حقوق صاحبان سهام به مجموع دارایی‌ها و تعداد سهامداران از جمله مواردی است که منجر به تنزل جایگاه یا اخراج شرکت‌ها می‌شود. معاون ناشران و امور اعضای بورس تهران با بیان اینکه برخی شرکت‌ها به دلیل مسائل اقتصادی ناچار به تعدیل مثبت یا منفی می‌شوند، گفت: این موارد خارج از کنترل اعضای هیات مدیره است، اما در برخی موارد هیات مدیره با علم به موضوع در صورت‌های مالی شفاف‌سازی نمی‌کنند. وی درباره نقش حسابرس در شرکت‌ها گفت:‌ حسابرس در مقاطع خاصی وارد شرکت می‌شود، اما در این موارد هم در صورت مراجعه سهامداران متوجه خواهد شد که حسابرس موارد بیان شده در صورت‌ها را تایید نکرده است. به گفته مالمیر؛ سهامداران بند‌های با اهمیت صورت‌های مالی را به‌طور دقیق بررسی کنند و از مدیران شرکت بخواهند تا اطلاعات شفاف را به‌طور منظم منتشر کنند. معاون ناشران و امور اعضای بورس تهران با بیان اینکه شرکت‌‌های اخراج شده می‌توانند با مکاتبات به همراه دلایل و مستندات خود نسبت به رای صادر شده اعتراض کنند، تاکید کرد: در صورتی که شرکت‌ها موارد تذکر داده شده را با راهکار و برنامه‌ریزی اصلاح کنند، هیات پذیرش به آنان فرصت دوباره خواهد داد. وی افزود:‌ هیات پذیرش سازمان بورس پس از دریافت تعهدات و دلایل منطقی شرکت‌ها با ابقای آنان در بازار یا فرصت چندماهه موافقت خواهد کرد و در غیر این صورت رأی به اخراج آنان خواهد داد.