گروه بورس: شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا در چهل و پنجمین نظرسنجی خود از ۸۸ شرکت کارگزاری سرمایه‌گذاری به بررسی بازار طی هفته پیش رو پرداخته است.

در این نظرسنجی در مرحله نخست به انتشار شایعاتی مبنی بر افزایش ذخایر مطالبات مشکوک‌الوصول بانک‌ها اشاره شد که پیرو آن یکی از بانک‌های بورسی در مجمع عادی سالانه خود به تقسیم سود اندک مبادرت کرد. بنابراین هنگامی که درخصوص احتمال تسری تقسیم سود اندک در میان دیگر بانک‌های حاضر در بازار سرمایه مشارکت‌کنندگان مورد سوال قرار گرفتند؛ ۵۲ درصد آنها اعلام کردند که سایر بانک‌ها نیز ممکن است سود تقسیمی مناسبی در مجمع اعلام نکنند. آنها دلایل اصلی این رخداد را افزایش سرمایه احتمالی بانک‌ها، سیاست انقباضی بانک مرکزی، کنترل نقدینگی، حفظ توانگری مالی و نیز افزایش ذخایر نقدی بانک‌ها اعلام کرده‌اند.

اما در مورد وضعیت کلی بازار (شاخص)؛ ۴۵ درصد از مشارکت‌کنندگان انتظار رشد شاخص بیش از ۲ درصد را دارند؛ ۴۲ درصد دیگر نیز معتقدند که شاخص می‌تواند از منفی ۲ درصد تا مثبت ۲ درصد تغییر کند.

صنایع پیشنهادی برای ورود در یک بازه یک ماهه نیز به ترتیب خودرو، پتروشیمی، بانک‌ها و لیزینگ، فلزات اساسی و تجهیزات عنوان شده است‌.

این گزارش می‌افزاید: اخبار موجود در مورد تیراژ و نیز احتمال افزایش نرخ در گروه خودرویی سبب شده است تا خودرو همچنان در صدر توجه فعالان بازار سرمایه قرار گیرد. گروه پتروشیمی به دلیل احتمال برگزاری مجامع خوب و تقسیم سود بالا، بانک‌ها به دلیل ریسک کمتر، لیزینگ به واسطه رشد فروش گروه خودرو، فلزات اساسی به واسطه شرایط مناسب در دو سهم ملی مس و فولاد مبارکه و تجهیزات به واسطه اعتقاد مشارکت‌کنندگان به گروه مپنا منتخب این هفته فعالان بازار بوده است.

در هفته جاری بازار متعادل خواهد بود

در هفته جاری بازار متعادل خواهد بود