بازار سهام نگران است
گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه شرایط متعادلی را تجربه کرد که با افت 144واحدی شاخص همراه شد. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که تعطیلی میان هفته به مناسبت مبعث رسول اکرم‌(ص) موجب کاهش مشارکت و حضور سرمایه‌گذاران در بازار شده بود. در این شرایط عرضه مجدد سهام نفت سپاهان که از روز دوشنبه به دلیل مشکلات نرم‌افزاری سیستم معاملات نا‌تمام مانده بود همچنان با مشکلات عرضه این سهام برای معامله‌گران آنلاین دست به گریبان ماند تا در حالی که معاملات خرد سهام متوقف مانده بود سرانجام عرضه برای معامله‌گران آنلاین صورت گیرد.در حالی که چند عرضه گذشته تا پیش از نفت سپاهان رضایت سهامداران خرد و آنلاین را به همراه داشت نحوه معاملات نفت سپاهان یک عقب‌گرد در این بخش به شمار می‌رود که نیازمند بررسی جدی مسوولان و رفع موانع موجود در این بخش است.
در همین حال نفت سپاهان روز چهارشنبه با خبرآتش سوزی در واحد مظروف سازی این شرکت مواجه بود؛ نفت سپاهان که سال گذشته در آستانه ورود به بورس با ریزش بازار سهام مواجه شده بود این‌بار در نخستین روز حضور در بورس با اتفاقی مواجه شد که البته براساس گزارش رسمی شرکت تاثیری در عملیات تولیدی شرکت ندارد.در بازار روز چهارشنبه در تحولات مهم سخنان رئیس‌جمهوری در مورد تلاش برای ایجاد رونق اقتصادی از اهمیت برخوردار بود.


رونق تولید و خروج از رکود اولویت امسال دولت
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، هیات دولت روز چهارشنبه به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهوری تشکیل جلسه داد و اعضای دولت درباره مهم‌ترین مسائل کشور بحث و تبادل نظر کردند.
رئیس‌جمهور در ابتدای جلسه با توجه به اولویت رونق تولید و خروج از رکود در سال جاری، بر لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر در سواحل جنوب به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد، بهره‌گیری گسترده‌تر از معادن به ویژه معادن کشف نشده و توسعه صنایع دانش بنیان به عنوان یک راهبرد مهم در توسعه اشتغال پایدار و رونق تولید تاکید و کلیه دستگاه‌های اجرایی را به معرفی برنامه‌های پیش‌بینی شده جهت تحول در اشتغال کشور موظف کرد.
همچنین با تصویب هیات وزیران، سود و کارمزد پرداختی واحدهای تولیدی به موسسات مالی و اعتباری غیر بانکی که به موجب قانون خاص و یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود.
در همین حال در تحولات سیاسی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که برای نخستین بار فرصت واقعی برای توافق با ایران به‌دست آمده است.
به گزارش سرویس بین‌الملل «انتخاب»، اوباما گفت: اختلافات برای دستیابی به نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز در مذاکرات بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران همچنان پابرجا است.
وی افزود: ما تمام گزینه‌ها را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای برای خود محفوظ می‌دانیم.
رئیس‌جمهوری آمریکا اضافه کرد: برای نخستین بار در دهه گذشته، ما فرصت واقعی برای دستیابی به یک توافق را داریم، توافقی که پایدارتر و موثرتر از آنچه از طریق زور می‌توانستیم به‌دست آوریم، است.


دولت با افزایش قیمت‌ها مخالف است
در تحولات اقتصادی هفته گذشته در حالی آمار کندی رشد تورم منتشر شد که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران اقتصادی با نگرانی و ابهام شاهد تصمیم دولت برای عدم صدور مجوز افزایش قیمت کالاها هستند.
در حالی که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها موجب افزایش هزینه‌های واحدهای تولیدی شده است دولت با عدم صدور مجوز افزایش قیمت محصولات به شدت بر حاشیه سود واحدهای تولید فشار آورده و هزینه مهار تورم را از بخش خصوصی دریافت می‌کند.
این امر به ویژه در صنایعی که نرخ محصولات آنها از سوی دولت تعیین می‌شود و صادراتی ندارند بیشتر از گروه‌های دیگر موثر است. در همین حال همچنان سهامداران شرکت‌های خودرویی، سیمانی و صنایع غذایی به ویژه لبنیات کارها در انتظار صدور مجوز افزایش قیمت‌ها هستند.
از نگاه کارشناسان ادامه شرایط کنونی بر میزان کلی تولیدات در میان مدت تاثیر نامناسب داشته و به شکل‌گیری بازار سیاه منجر خواهد شد. در همین زمینه سخنگوی دولت برخی اخبار مبنی بر افزایش دوباره قیمت گاز طبیعی را بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تکذیب کرد.
به گزارش انتخاب، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه چهارشنبه هیات دولت در جمع خبرنگاران در جواب سوالی مبنی بر افزایش دوباره قیمت گاز طبیعی پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: این موضوع را به شدت تکذیب می‌کنم و دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت هیچ کالایی ندارد؛ چرا‌که ما در جهت مهار تورم تلاش می‌کنیم.
وی افزود: امیدواریم نرخ تورم سال 93 براساس پیش‌بینی‌ها به زیر 25 درصد تحقق یابد و حتی در سال 93 شاهد تورم زیر 20 درصد باشیم.
در تحولات اقتصادی بین الملل بهای فلز مس همچنان در مرز ۷هزار دلار در هر تن نوسان می‌کند. در آخرین معاملات بهای هر تن مس به ۶هزار و ۹۷۰دلار در هر تن رسیده است بهای سه فلز آلومینیوم، سرب و روی نیز به ترتیب به یک هزار و ۸۰۱دلار، ۲هزار و ۱۱۷دلار و ۲هزار و ۸۹دلار در هر تن رسیده است.
بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل با شاخص منفی بود که در آن برخی از نمادهای بزرگ بازار نظیر پالایشگاه بندرعباس و مخابرات و همچنین چادرملو با کاهش قیمت شاخص را منفی کردند، هر چند که دامنه نوسان 200واحدی شاخص محدوده‌ای خنثی و متعادل به‌شمار می‌رود. در بازار روز چهارشنبه معاملات با صدر نشینی دو گروه خودرویی و لیزینگ همراه بود. در آغاز معاملات در گروه خودرویی فروش یک بلوک نزدیک به 50میلیون سهمی که گفته می‌شود توسط تامین اجتماعی و از کد سرمایه‌گذاری رنا جهت تسویه بدهی این شرکت فروخته شد نماد خودرو را تا صف فروش پیش برد اما بازار به تعادل نسبی در این نماد بازگشت. در گروه خودرویی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: با توجه به طراحی و تولید خودروهای جدید، تولید خودرو پراید به تدریج کاهش می‌یابد و خودروهای داخلی دیگر جایگزین آن می‌شود.
سعید مدنی افزود: در یکی دو سال گذشته برخی تولیدکنندگان دچار فراز‌و‌نشیب‌هایی شدند اما در مدت اخیر روند رو به رشدی داشته‌اند و امیدواریم تمام شرکت‌ها در سال جدید دو برابر کار کنند، چرا که ظرفیت تولید در سال ۹۳، دو برابر سال گذشته پیش‌بینی شده است. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به برنامه‌های حمایتی از زیرمجموعه‌های سایپا گفت: گروه سایپا زیرمجموعه‌های خود را از نظر فنی و تکنیکی حمایت می‌کند و از بعد مالی نیز دولت، بودجه‌های ویژه‌ای برای توسعه صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آن پیش‌بینی کرده است.
وی با بیان اینکه ارزش افزوده خودروسازی ۱۵ تا ۲۰ درصد و ارزش افزوده قطعه‌سازان حدود ۸۵ درصد بوده، تصریح کرد: در حال حاضر واحدهای قطعه‌ساز در سایت‌های مختلف به اندازه کافی داریم و بهتر است دیگر بر روی نقاط ضعف خودروسازی و همچنین افزایش توان تحقیقاتی قطعه‌سازان برای تولید محصولات جدید و طرح‌های نو کار کنیم. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: در حال حاضر روند رو به رشدی بر فضای تولید خودروهای داخلی حاکم شده و هر روز هم بهتر می‌شود تا جایی که سال ۹۵ سال احیای کامل خودروسازی کشور اعلام شده تا خودروسازان دوباره به تولید حداکثری خود برسند.
در گروه معدنی نگرانی از عوارض صادراتی سنگ‌آهن این گروه را متاثر کرده است؛ در این گروه مجمع باما به تقسیم سود هزار و ۳۰۰ریالی رای داد. در گروه فلزی روز چهارشنبه نماد لوله و ماشین‌سازی برای اعلام تعدیل سود متوقف شد.
در گروه ساختمانی آ‌س‌پ بعد از افزایش سرمایه 300درصدی بازگشایی شدکه با 11درصد رشد مواجه شد.
در گروه پتروشیمی بازگشایی شاراک بعد از افزایش سرمایه با افت ۵/۲ درصدی مواجه شد. در گروه پتروشیمی یک منبع آگاه در مورد شایعات مطرح شده در مورد شکل‌گیری هلدینگ تابان گفت: تا‌کنون شستا هیچ برنامه‌ای برای مشارکت در چنین شرکتی نداشته و شایعات منتشره در مورد تاپیکو صحت ندارد. در گروه پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس با انتشار گزارشی تکمیلی در مورد پترول و سود پیش‌بینی شده برای این شرکت در گزارش اخیر فارس خاطرنشان کرد که سال مالی شرکت متناسب با سال مالی هلدینگ خلیج فارس به ۳۱ اردیبهشت تغییر کرده و سود پیش‌بینی شده برای این شرکت برمبنای این تغییر سال مالی است. فارس البته همچنان موضوع عرضه برزویه را که در پیش‌بینی سود سال جاری و آینده شرکت درج نشده مبهم گذاشته است.
در گروه صنایع غذایی بازگشایی وبشهر با جهش قیمت اولیه مواجه شد اما در نهایت رشد نزدیک به 5درصدی خاتمه یافت.
در گروه سیمانی، در مجمع عادی سالانه سیمان شمال ۵۰ تومان سود نقدی تقسیم شد. در گروه شرکت‌های هلدینگی گروه توسعه ملی و وبانک در هفدهم خرداد ماه با تشکیل مجمع افزایش سرمایه‌ای ۴۴درصدی را اعمال خواهد کرد. انتظار می‌رود امسال وبانک تقسیم سود بیشتری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشد. در گروه بانکی بانک اقتصاد نوین با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، متوقف شد. در گروه دارویی مجامع دو شرکت تولید مواد اولیه داروپخش با برگزاری مجمع سالانه خود به تقسیم سود ۳هزار ریالی رای داد. در این گروه شیمی دارویی داروپخش نیز با تقسیم سود ۹۴۰ریالی مجمع خوبی را شاهد بود. در گروه پلاستیک لاستیکی سهند با برگزاری مجمع شاهد تقسیم سود ۶۵۰ریالی بود. در این گروه لاستیک کرمان نیز به زودی شاهد برگزاری مجمع خواهد بود. در مجموع بازار روز چهارشنبه با افت ۱۴۴واحدی شاخص مواجه شده و شاخص به ۷۶هزار و ۶۸واحد رسید تا به مرز ۷۵هزار واحد نزدیک شود. ارزش معاملات نیز چهارشنبه به ۲۷۲میلیارد تومان رسید.با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات با رشد ۱۷۰درصدی ناشی از معامله بلوک پارسان در میانه هفته به ۳هزار و ۳۲۴میلیارد تومان رسید، شمار خریداران نیز با رشد ۹/۳۲ درصدی به ۱۳۵هزار و ۹۸۱نفر رسید که ۹/۳۲ درصد افزایش یافت. در کل هفته نیز شاخص با کاهش ۷۰۰واحدی معادل ۹۱/۰ درصد مواجه شد تا زیان بازار سرمایه در سال جاری به ۷/۳ درصد بالغ شود.