گروه نفت و پتروشیمی: پس از آنکه اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود از کاهش اندک تولید نفت ایران خبر داد، آژانس بین‌المللی انرژی نیز دیروز طی گزارشی اعلام کرد صادرات نفت ایران برای دومین ماه پیاپی کاهش یافته است. به گزارش «ایرنا» به نقل از رویترز، اطلاعات ماهانه گردآوری شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی- گروهی متشکل از ۲۹کشور واردکننده نفت- نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران با احتساب صادرات میعانات گازی در ماه آوریل یک میلیون و ۱۱۰ هزار بشکه در روز بوده است که از یک میلیون و ۲۹۰هزار بشکه در روز ماه مارس و یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در روز ماه فوریه کمتر است. با این حساب، صادرات نفت ایران در ماه آوریل نسبت به مارس، کاهش ۱۸۰ هزار بشکه‌ای را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که پیش‌تر سازمانی که آمار بارگیری کشتی‌ها را رصد می‌کند، از کاهش صادرات نفت ایران خبر داده بود. براساس آمار بارگیری کشتی‌ها، صادرات نفت ایران در ماه مارس کمی بیش از یک میلیون بشکه و در ماه آوریل ۹۵۳هزار بشکه در روز بوده است.

به گزارش رویترز، بر این اساس میانگین صادرات نفت ایران به سطح تعیین شده در توافق موقت در موضوع هسته‌ای که اعتبار آن درماه ژوئیه (تیر) به پایان خواهد رسید، نزدیک‌تر می‌شود. توافق موقت هسته ای میان ایران و ۱+۵ مشخص کرده است که صادرات ماهانه نفت ایران در طول شش ماه اجرای این توافق، به‌طور متوسط روزانه یک میلیون بشکه در روز خواهد بود. در ماه‌های نخست اجرای توافق یادشده، صادرات نفت ایران از سقف تعیین شده فراتر رفته‌ بود.

در این بین به گزارش خبرگزاری رویترز، واردات نفت خام هند از ایران در ماه آوریل ۴۲ درصد نسبت به ماه مارس (اسفندماه) کاهش یافت. هند که بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران بعد از چین به شمار می‌رود در ماه آوریل حدود ۲۲۵هزار بشکه نفت از جمهوری اسلامی ایران وارد کرد که کمترین مقدار در چهار ماه گذشته به شمار می‌رود. البته به‌رغم کاهش ۴۲ درصدی واردات هند از نفت ایران، این مقدار نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش دو برابری داشته‌است.