دنیای اقتصاد: نرخ دلار آزاد در ۵ روز انتهایی هفته گذشته روی ۳ هزار و ۲۴۵ تومان ماند و بازار ارز، در هفته گذشته تمایلی به افزایش و کاهش از خود نشان نداد. «تقویت‌ورودی بازار ارز»، «وصول اقساط چهارم و پنجم دارایی‌های مسدود شده» و «رفتار عقلایی در تقاضا» مهم‌ترین دلایل کاهش نوسانات در هفته اخیر عنوان شده است. از سوی دیگر، بازار ارز در روزهای اخیر، چشم به مذاکرات هسته‌ای وین دوخته است. شاخص بازار ارز برای پنجمین روزبدون تغییر ماند

نقطه انجماد در نرخ دلار

گروه بازار پول: دلار در پنج روز از ۶ روز کاری هفته روی قیمت ۳۲۴۵ تومان ایستاد، این موضوع باعث شد که هفته گذشته کم‌نوسان‌ترین هفته کاری در قیمت دلار آزاد گزارش شود. نرخ دلار که در هفته‌های ما قبل از این، روزهای پرنوسانی را پشت سر می‌گذاشت، هفته گذشته تقریبا روی یک مسیر مستقیم حرکت کرد. در این هفته قیمت سکه نیز در ابتدا و انتهای هفته ۹۸۲ هزار تومان گزارش شد تا نوسانات هفتگی آن نیز به حداقل ممکن برسد. قیمت سکه به دلیل تثبیت قیمت دلار در بازار آزاد، بیشتر متاثر از روند تغییرات طلا در بازارهای جهانی بود.

دلار درکم‌نوسان‌ترین هفته سال

قیمت دلار روز پنج‌شنبه هم روی ۳۲۴۵ تومان ماند، تا این هفته، نوسان هفتگی دلار به کمترین میزان خود برسد. با نگاهی به تغییرات دلار در هفته گذشته می‌توان دریافت که بدون در نظر گرفتن روز ابتدایی هفته، سایر روز‌ها تغییرات قیمتی در بازار دلار، عددی معادل صفر گزارش شده است. بر اساس این آمارها، آخرین بار، در ۲ هفته ابتدایی سال جدید، نوسانات هفتگی دلار روندی مشابه این هفته داشته است. البته با توجه به این موضوع که در ۲ هفته ابتدایی سال، بازار تقریبا تعطیل بوده و داد و ستد خاصی صورت نمی‌گرفته، هفته گذشته را می‌توان کم‌نوسان‌ترین هفته کاری، در سال ۹۳ عنوان کرد.

در ابتدای هفته، دلار کار خود را با ۳۲۷۵تومان آغاز کرد، روندکاهشی قیمت ارز که از روزها قبل کلید خورده بود، باعث شد که در این هفته نیز سایه حضور دلالان از بازار ارز کمرنگ شود. یکی دیگر از دلایل رسیدن به تعادل در ابتدای هفته را می‌توان «کاهش فاصله خرید و فروش» عنوان کرد. این فاصله که به دلیل عدم شفافیت قیمت در روزهای گذشته تا ۳۵ تومان نیز افزایش یافته بود، با تغییر شرایط بازار به ۱۰ تومان کاهش یافت.

بازار ارز روز یکشنبه نیز با کاهش بهای ارز مواجه بود، قیمت دلار در این روز به ۳۲۴۵ تومان رسید و کاهش ۳۰ تومانی را طی آن روز پشت سر گذاشت.

اما دلار با رسیدن به این قیمت آرام گرفت و در طول هفته بدون نوسان باقی ماند. آرایش جدید قیمت ارز در هفته گذشته متاثر از چند دلیل مهم بود. «تقویت ورودی ارز» را می‌توان از موثرترین عوامل این ثبات در این بازار عنوان کرد. رفع مشکلات ورودی ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به بازار آزاد که رقمی معادل با ۲/۱ میلیارد دلار گزارش شده بود، باعث شد که عرضه دلار به بازار تقویت شود. علاوه بر این، اعلام خبر «وصول اقساط چهارم و پنجم دارایی مسدود شده ایران در توافق ژنو»، اثر مثبت روانی بر بازار ارز گذاشت. از سوی دیگر با توجه به این بانک‌مرکزی اعلام کرده بود، برخی کالاهای اساسی را با این درآمدهای ارزی به کشور وارد می‌کند و مشکل بازکردن اعتبارات اسنادی با اعلام همکاری چند بانک خارجی حل شده است، تاثیر مستقیم این خبر نیز بر بازار ارز مشاهده شد. عامل سوم موثر در بازار را نیز می‌توان «رفتار عاقلانه در تقاضا» عنوان کرد. به گفته صرافان هفته گذشته، تقاضای بازار تا حدودی کاهش یافته و با وجود چشم‌انداز باثبات در قیمت دلار، هیاهو برای خرید در این بازار کاهش یافته است.

اما در انتهای هفته گذشته، روند بازار بیشتر تحت‌تاثیر اخبار مذکرات هسته‌ای ۱+۵ بوده است. برخی از فعالان بازار معتقدند که در این روزها بازار چشم به مذاکرات وین دوخته است. برخی از متقاضیان بازار ارز، در حال حاضر منتظر اخبار خروجی مذاکرات ۶ کشور با ایران در خصوص مسائل هسته‌ای هستند، تا باتوجه به اخبار مثبت و منفی این مذاکرات، رفتار خود را تنظیم کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که بازار آزاد، تا قبل از رسیدن اخبار مهم از وین، رفتار باثبات خود را تمدید خواهد کرد.

هماهنگی قیمت سکه با اونس

قیمت سکه در ابتدا و انتهای هفته گذشته، ۹۸۲ هزار تومان گزارش شد، اگرچه در طول هفته نوسانات افزایشی و کاهشی را پشت‌سر گذاشت، اما درنهایت اختلاف روز شنبه و پنج‌شنبه عددی نزدیک صفر بود.

قیمت سکه در داخل کشور، تحت‌تاثیر دو عامل «نرخ ارز» و «نرخ جهانی طلا» است. بنابراین با توجه به اینکه هفته گذشته، دلار روی قیمت مشخصی (۳۲۴۵ تومان) ثابت مانده بود و تغییر قابل‌ملاحظه‌ای نداشت، قیمت سکه را در این هفته می‌توان متاثر از حرکت طلای جهانی دانست.

در روز یکشنبه قیمت سکه به ۹۷۰هزار تومان رسید و نسبت به روز قبل، ۱۲ هزار تومان کاهش یافت تا کمترین قیمت برای سکه در طول هفته، در این روز ثبت شود. قیمت سکه، روز دوشنبه و روزی که اونس جهانی نیز پنج دلار افزایش یافته بود، به ۹۸۱ هزار تومان رسید. حرکت هماهنگ اونس جهانی و قیمت سکه داخلی را در روز چهارشنبه نیز می‌توان مشاهده کرد، به نحوی که با افزایش قیمت اونس جهانی، بهای سکه بهار آزادی نیز افزایش یافت و به ۹۹۰ هزار تومان رسید. ارزش سکه در این روز(چهارشنبه) به بیشترین میزان خود طی هفته رسید و پس از کاهش ۸ هزار تومانی در آخرین روز هفته به قیمت ۹۸۲ هزار تومانی بازگشت.

همسو با بازار آزاد ارز، قیمت رسمی دلار نیز در هفته گذشته روند نسبتا باثباتی را پشت‌سر گذاشت، بر اساس آمار منتشرشده بانک‌مرکزی، نرخ رسمی دلار در دو روز ابتدایی هفته ۲۵هزار و۵۲۱ ریال بوده است که این نرخ در روز دوشنبه با ۳ ریال افزایش به ۲۵ هزار و ۵۲۴ ریال رسید. نرخ رسمی دلار، در روز چهارشنبه نیز یازده ریال افزایش یافت و ۲۵ هزار و ۵۳۵ ریال گزارش شد، اما روز پنج‌شنبه تنها روز کاهشی در قیمت دلار رسمی بود و بر اساس آمار منتشر‌شده در این روز قیمت رسمی دلار ۴ ریال کاهش یافت تا آخرین نرخ رسمی دلار در هفته گذشته ۲۵ هزار و ۵۳۱ ریال گزارش شود.

انجماد قیمتی در بازار دلار

انجماد قیمتی در بازار دلار