دنیای اقتصاد، بوشهر، اصغر اقبال مجرد: براساس قانون هیچ شهر پرجمعیتی منطقه آزاد تجاری نمی‌شود، برهمین اساس جانمایی پیشنهادی برای منطقه آزاد استان بوشهر نیز در شهر بوشهر نیست. مصفطی سالاری، استاندار بوشهر در نشست تشریح دستاوردهای سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به استان بوشهر با بیان این مطلب افزود: محدوده منطقه آزاد تجاری باید محصور باشد تا ورود و خروج کالا براساس تشریفات گمرکی انجام شود، برهمین اساس اجرای این مهم در شهرهای پرجمعیت امکان‌پذیر نیست. وی یادآور شد: راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری مستلزم تصویب در دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد، هیات دولت، مجلس و تایید شورای نگهبان است که این امر پروسه‌ای زمانبر است.

استاندار بوشهر اضافه کرد: با فرض اینکه همه کارهای ما برای تصویب منطقه آزاد تجاری بوشهر به درستی پیش رود، تحقق آن کوتاه‌مدت نیست و در فاصله زمانی چند ماهه انجام نمی‌شود.

سالاری گفت: هرچند مطالعات و تقاضای استان بوشهر برای برخورداری از منطقه آزاد تجاری انجام شده است، اما هنوز ابتدای کار تشریفات قانونی است.

وی افزود: پس از سفر معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهوری در ماه گذشته به استان بوشهر و رسانه‌ای شدن موضوع منطقه آزاد بوشهر عده‌ای با هدف سوءاستفاده از تلاش‌های مسوولان با دامن زدن به شایعات در قالب ارسال پیامک برای فروش زمین و مسکن اقدام می‌کنند.

استاندار بوشهر گفت: انتخاب محل منطقه آزاد در طرح مطالعاتی طوری است که امکان زمین خواری وجود ندارد و نقطه انتخاب شده بروضعیت حمل‌ونقل، نیاز سکونتگاهی و تجاری فشاری بر شهر بوشهر وارد نمی‌کند و مسائل آن مجزا دیده خواهد شد. وی با بیان اینکه به جد پیگیر منطقه آزاد بوشهر هستیم، افزود: اینکه افراد سود جو شانتاژ کنند شهر بوشهر منطقه آزاد شده درست نیست، ولی طوری عمل می‌کنیم که این مطالبه مردمی با کمترین تبعات منفی پیگیری مستمر و دقیق شود و آرزویم این است تا زمانی که به‌عنوان نماینده عالی دولت در استان هستم این مصوبه را از مجلس بگیریم. سالاری در خصوص راه‌آهن بوشهر - شیراز نیز گفت: در سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به بوشهر وزیر راه و شهرسازی نیز حضور داشت که مهندس آخوندی معتقد بود، مسیر طراحی این طرح دارای اشکال است از جمله اینکه ایستگاه بوشهر در ۱۰ کیلومتری شهر واقع شده است که در همه جای دنیا باید در دل شهر باشد.

استاندار بوشهر افزود: مردم دشتستان نیز در خصوص مسیر طراحی راه‌آهن بوشهر - شیراز اعتراض دارند که باید اشکالات فنی این طرح به وزارت راه و شهرسازی منعکس شود، اما نباید به مسائل غیر فنی دامن زده شود.

وی یادآورشد: طراحی مسیر اهرم - تا فراشبند غیرقابل تغییر است، ولی تعارضی نیست که بقیه شهرستان‌هایی که در این زمینه دغدغه دارند از جمله دشتستان نیز از مزایای این پروژه بهره‌مند نشوند. سالاری اضافه کرد: این طرح با هزینه بالا اجرا می‌شود و برنامه اتصال آن به استان خوزستان و هرمزگان نیز در دستور کار است که تلاش می‌شود غالب شهرها در این قالب پوشش داده شود. وی گفت: راه‌آهن اولویت نخست استان بوشهر است که با اتصال به خط ریلی سراسری بنادر، فعالیت‌های بازرگانی، اشتغال و خدمات عمومی رونق می‌گیرد و باعث شکوفایی اقتصاد منطقه خواهد شد.

استاندار بوشهر افزود: فاینانس راه‌آهن بوشهر - شیراز در شورای اقتصاد تصویب شده است و در سفر معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر راه نیز قول داده شد که عملیات اجرایی این پروژه به‌زودی شروع شود. سالاری ادامه داد: باتوجه به اینکه اجرای آزاد راه بوشهر - شیراز در گرو مشارکت ۵۰درصدی بخش خصوصی است، در این سفر مقرر شد که محور فعلی بوشهر - شیراز چهار خطه شود و آزاد راه نیز به موازات آن پیش رود.

وی گفت: به‌کارگیری نیروی انسانی استان بوشهر در بخش تخصصی نفت با تاکید معاون اول رئیس‌جمهوری در دستور کار وزارت نفت قرار خواهد گرفت.

استانداربوشهر افزود: مهندس زنگنه وزیر نفت در این سفر بر رفع مسائل زیست‌محیطی پارس‌جنوبی برای مناطق پیرامونی قول مساعد داد.

وی یادآورشد: تامین آب مورد نیاز مردم جم و احداث جاده جم به پالایشگاه فجر جم به شهر ریز از دیگر تعهدات و توافق‌های انجام شده با مسوولان وزارت نفت در این سفر بود. سالاری اضافه کرد: دانشکده معماری و شهرسازی بوشهر در بافت قدیم نیز با حمایت وزارت راه و شهرسازی امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: برای زیرساخت‌های بافت قدیم بوشهر نیز وزیر راه و شهرسازی قول حمایت و تامین منابع مالی داد.

استاندار بوشهر اضافه کرد: برای توسعه بندر بوشهر نیز وزیر راه و شهرسازی قول داد که توسعه بندر در کرانه جزیره نگین با اعتبار بیش از ۳ هزار میلیارد ریالی مشارکت بخش خصوصی عملیاتی شود که حدود ۴۰۰ هکتار زمین برای بارانداز که مهم‌ترین ایراد بندر فعلی بوشهر است، استحصال می‌شود.