در جهان امروز رشد و توسعه اقتصادی هر کشور جایگاه بین‌المللی آن را تعیین می‌کند. در این میان صنعت بیمه به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی، از سویی به عنوان یکی از نهادهای اقتصادی مطرح است و از سوی دیگر فعالیت نهادهای دیگر را پشتیبانی می‌کند، به گونه‌ای که نقش بیمه در دنیای کنونی از حالت مدیریت ریسک فراتر رفته و به یک تجارت بین‌المللی تبدیل شده است. گزارش حاضر با استفاده از اطلاعات و داده‌های خروجی سهام کاو در تاریخ ۱۷ اسفند ۹۲، به بررسی برخی از مهم‌ترین معیارهای این گروه صنعت با اهمیت پرداخته است. در حال حاضر پنج نماد در گروه صنعت بیمه در بورس اوراق بهادار و ۴ نماد در این گروه صنعت در فرابورس ایران حضور دارند. معیارهای ارزش‌گذاری

نسبت P/E و P/B در گروه صنعت بیمه: نسبت قیمت به سود هر سهم بیانگر آن است که قیمت سهام شرکت، چند برابر میزان سودی است که شرکت به هر سهم خود تخصیص می‌دهد.

به عبارت دیگر نسبت P/E نشان می‌دهد آیا قیمت سهام یک شرکت به نسبت سودی که بین سهامدارانش توزیع می‌کند، ارزش دارد یا خیر؟ میانگین نسبت قیمت به سود هر سهم پیش بینی شده، در گروه صنعت بیمه در بورس اوراق بهادار ۵۴/۹ است. در گروه صنعت مذکور بیمه پارسیان با P/E معادل ۲/۶ دارای کمترین میزان این نسبت و بیمه دانا با رقم ۵/۱۹ دارای بیشترین میزان این نسبت در بورس اوراق بهادار هستند. همچنین میانگین P/E این گروه صنعت در فرابورس ایران ۳۳/۷ است که بیمه سامان با رقم ۷ کمترین میزان این نسبت و بیمه دی با P/E معادل ۷/۴۰ بیشترین میزان این نسبت را در این گروه صنعت در فرابورس دارا هستند. در نمودار یک نسبتP/E و P/B برای کلیه شرکت‌های فعال در گروه صنعت بیمه در بورس اوراق بهادار و فرابورس نشان داده شده است.

نسبت قیمت به ارزش دفتری هر سهم P/B)) نشان‌دهنده قیمت سهام نسبت به ارزش ذاتی آن است. بیمه البرز و بیمه میهن دارای کمترین میزان این معیار در بورس و فرابورس هستند و بیمه ملت در بورس اوراق بهادار و بیمه دی در فرابورس دارای بیشترین رقم هستند.

معیارهای معاملاتی

آخرین ارزش بازار گروه صنعت بیمه: مجموع آخرین ارزش بازار شرکت‌های موجود در گروه صنعت مذکور در بورس اوراق بهادار ۱۹ میلیون و۳۱۷ هزار و ۸۷۴ ریال است که ۵۰/۰ درصد از کل ارزش بورس اوراق بهادار را به خود اختصاص داده و تمامی ۵ نماد فعال این گروه صنعت در بورس اوراق بهادار دارای ارزش بازار بیش از هزار میلیارد ریال هستند. بیمه البرز و بیمه پارسیان دارای بیشترین ارزش بازار و بیمه دانا دارای کمترین ارزش بازار در این گروه صنعت است.

ارزش گروه صنعت مورد بررسی در بازار فرابورس ایران ۶ میلیون و ۶۸۰ هزار و ۹۱۸ ریال است که ۰۵/۱ درصد از کل ارزش بازار فرابورس را در بر می‌گیرد. بیمه پاسارگاد دارای بیشترین ارزش بازار و بیمه میهن دارای کمترین ارزش بازار در این گروه صنعت در فرابورس هستند.

آخرین درصد سهام شناور آزاد شرکت‌های گروه صنعت بیمه

درصد سهام شناور آزاد، آن درصد از کل سهام شرکت است که می‌تواند در فرآیند معاملات روزانه مورد معامله قرار بگیرد. جدول یک نشان‌دهنده درصد سهام شناور آزاد شرکت‌های گروه صنعت بیمه در بورس اوراق بهادار و فرابورس است.

بازده سال جاری گروه صنعت بیمه

شاخص گروه صنعت بیمه در بورس اوراق بهادار با ۴۴/۱۲۷ درصد بازدهی از ابتدای سال جاری تا کنون همراه بوده که بیمه پاسارگاد، بیمه سامان و بیمه البرز در این گروه صنعت به ترتیب دارای بیشترین درصد بازدهی در سال جاری بوده‌اند. (جدول۲) تمامی نمادهای فعال در این گروه صنعت در سال جاری بازدهی مثبت داشته‌اند. بیمه پاسارگاد و بیمه سامان در سال جاری دارای بازدهی بیش از ۱۰۰درصد بوده‌اند.

در نمودار دو درصد بازده سال جاری و درصد بازده در طول ۱۲ هفته گذشته برای کلیه سهام‌ فعال در گروه صنعت بیمه در بورس اوراق بهادار و فرابورس نشان داده شده است:

نسبت‌های سودآوری

آخرین نسبت سود نقدی به سود سهام: این نسبت بیان کننده آن است که چند درصد از سود هر سهم به صورت نقدی به سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود و معمولا این معیار همراه با «نسبت قیمت به سود هر سهم» برای ارزش‌گذاری شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمودار سه، شرکت‌های فعال در گروه صنعت بیمه را از نظر نسبت سود نقدی به سود سهام و نسبت P/E مورد بررسی قرار داده است. بیمه ملت و بیمه پارسیان در مقایسه با سایر نمادها دارای بشترین درصد نسبت سود نقدی به سود سهام و کمترین میزان P/E هستند.

بازده دارایی‌ها و حقوق صاحبان سهام در صنعت بیمه

بازده دارایی‌ها (ROA) نشان‌دهنده مقدار سودآوری دارایی‌ها است. بیمه ملت با ۶درصد بازدهی دارایی‌ها در بورس اوراق بهادار و بیمه پاسارگاد با ۷درصد بازدهی دارایی‌ها در بازار فرابورس صدر‌نشین این معیار در گروه صنعت بیمه هستند.

بازده حقوق صاحبان سهام (ROE)، نشان‌دهنده مقدار سودآوری حقوق صاحبان سهام است و وضعیت بازدهی سهامداران را مشخص می‌کند. بیمه پارسیان با ROE معادل ۲۶ درصد در بورس اوراق بهادار و بیمه پاسارگاد با ROE حدود ۲۷ درصد در بازار فرابورس صدرنشین این معیار در گروه صنعت بیمه هستند.

نسبت‌های عملیاتی

آخرین حاشیه سود خالص: حاشیه سود خالص نشان می‌دهد که چند درصد از درآمد شرکت تبدیل به سود خالص شده است. هر چه این معیار بزرگ‌تر باشد نشان‌دهنده آن است که شرکت در مخارج خود حساب‌شده‌تر عمل کرده است. میانگین حاشیه سود خالص گروه صنعت بیمه در بورس اوراق بهادار و فرابورس ۶ درصد است.

نسبت‌های اهرمی

نسبت کل بدهی‌ها به حقوق صاحبان سهام و به کل دارایی‌ها: نمودار چهار نشان می‌دهد دارایی‌های شرکت‌های فعال در گروه صنعت بیمه در بورس و فرابورس با چه نسبتی از بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام تامین مالی شده‌اند.

بیمه دانا دارای بیشترین مقدار نسبت کل بدهی‌ها به حقوق صاحبان سهام و نسبت کل بدهی‌ها به کل دارایی‌ها در بورس اوراق بهادار است. در فرابورس نیز بیمه دی دارای بیشترین درصد از هر دو نسبت است.

*منبع: شرکت رریکو

www.sahamkaav.ir

امیدهای صنعت بیمه در بورس