دنیای‌اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: مدیرکل امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: خوزستان از سه قومیت تشکیل شده؛ ولی بافت شهرهای آن یک شکل بوده و ضروری است شهرداری‌ها در اجرای معماری بومی تاثیرگذار باشند و آن را مورد توجه قرار دهند.
غلامرضا هوایی اظهارکرد: در چند سال اخیر پس از دفاع مقدس، خوزستان در حوزه مهندسی پیشرفت زیادی داشته است و این استان به یک کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده و در بخش ساختمان و زیربنایی در کشور پیشرو است.
وی افزود: اخیرا قرار شده در حوزه ساخت‌وساز شهرداری‌ها علاوه‌بر ناظر مهندس، ناظر مقیم نیز به‌کار گرفته شود.
مدیرکل امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح‌کرد: به‌دلیل خرابی‌های پس از جنگ در خوزستان، حوزه‌های ساخت‌وساز شهری در این استان با سرعت انجام شده و این سرعت موجب شد شناسنامه مناسبی در حوزه شهرسازی در این استان مشاهده نشود. در بسیاری از خیابان‌ها شکل زندگی شهروندی شاکله یک شهر توسعه یافته متوازن را نگرفته و از این رو شهرداری‌ها موظفند این اشکالات را برطرف کنند.
هوایی ادامه ‌داد: دانشگاه‌های استان باید در پیشرفت استان نقش اساسی ایفا کنند و شهرداری‌ها نیز اصول صحیح ساخت‌وساز را تبلیغ کنند. همچنین رعایت الگوی مصرف انرژی در ساخت و سازها ضروری است.
وی خاطرنشان‌کرد: یکی از اشکالات حوزه شهری این است که بخش زیادی از درآمد شهرداری‌ها از محل تراکم فروش و ساخت‌وساز سازمان تامین می‌شود.
مدیرکل امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان‌کرد: شهرداری‌ها نباید در توسعه شهری از روش توسعه عرضی استفاده کنند و ساختمان‌ها باید عمودی‌ساز شوند؛ در چنین حالتی بحث گودبرداری مطرح می‌شود که در ابتدا سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها مسوول کنترل این گودبرداری‌ها هستند و راه و شهرسازی وظیفه نظارت عالی را دارد.
هوایی گفت: شهرداری‌ها باید به مهندس ناظر وضعیت زمینی را که قرار است گودبرداری شود، شرح دهند. از این رو پیشنهاد می‌شود مهندسی بومی و صادرات مصالح در خوزستان مورد توجه قرار گیرد.