آمریکا با ترساندن شرکت‌های خارجی لغو تحریم‌ها را بی‌اثر کرده است

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران گفت: هشدارهای آمریکا علیه همکاری تجاری با ایران، شرکت‌های خارجی را در مورد مجاز بودن همکاری با این کشور حتی در زمینه‌هایی که تحریم‌ها لغو شده سردرگم کرده است. عباس شعری مقدم که در مصاحبه با فایننشال تایمز سخن می‌گفت افزود: بانک‌ها و شرکت‌های بیمه خارجی در مورد اینکه چه تراکنش‌هایی مجاز هستند اطمینان ندارند.

آمریکا هفته گذشته، در شدیدترین مورد از اعمال تحریم‌های موجود پس از انعقاد توافق ژنو، چندین شرکت و شخص از ۸ کشور جهان را به نقض تحریم‌ها علیه ایران متهم کرد و صریحا به شرکت‌هایی که در فکر بازگشت به ایران هستند هشدار داد.

وی در ادامه گفت: برداشت ما این است که هیچ مانعی برای انتقال پول و تکنولوژی (در بخش پتروشیمی) وجود ندارد، اما مقامات آمریکایی همچنان می‌گویند تحریم‌ها پابرجا هستند. شعری مقدم افزود: دروازه ورود به اقتصاد ایران تا حدی باز شده است، اما هیچ‌کس نمی‌داند که چگونه از این مسیر جدید عبور کند زیرا هر طرف تفسیر متفاوتی (از توافق) دارد.

این تحریم‌ها به ماه مه ‌۲۰۱۳ باز می‌گردد، یعنی زمانی که اوباما بر اساس یک دستور اجرایی اعلام کرد شرکت‌هایی را که در خرید محصولات پتروشیمی از ایران دست داشته باشند، مجازات خواهد کرد.

شعری مقدم تاکید کرد که تولید پتروشیمی ایران در دوران تحریم تغییر زیادی نداشته و علت کاهش صادرات را افزایش مصرف داخلی عنوان کرد. بر اساس آمارهای رسمی، ایران در سال ۱۲-۲۰۱۱، ۷/۴۲ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید و ۲/۱۸ میلیون تن آن به ارزش ۷/۱۴ میلیارد دلار را صادر کرد که درآمدهای صادراتی ایران در این بخش در سال بعد از آن به ۱/۱۲ میلیارد دلار کاهش یافت.

به گفته شعری مقدم، صادرات محصولات پتروشیمی ایران به اروپا ۳ تا ۴ درصد میزان کل صادرات در زمان قبل از اعمال تحریم‌ها بوده است. وی افزود: فروش این محصولات به دیگر کشورها ادامه داشته، اما به‌دلیل تحریم‌ها حدود ۵۰ درصد از درآمدهای ارزی حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی ما در بانک‌های کشورهایی مانند هند، چین، کره‌جنوبی و ژاپن مسدود شده است.

شعری مقدم با تاکید بر اینکه صنایع داخلی می‌توانند نیازهای کشور را تامین کنند اذعان کرد که تحریم‌ها بر سرمایه‌گذاری تاثیر منفی گذاشته و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای در بخش پتروشیمی را با تاخیر مواجه کرده است. این به آن معنا است که ایران نمی‌تواند به هدف تعیین شده خود یعنی تولید ۱۲۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی تا سال ۲۰۲۵ دست یابد.

معاون وزیر نفت ایران گفت: شرکت‌های پتروشیمی نیمه دولتی برای افزایش ظرفیت تولید سالانه خود از ۶۰ میلیون تن به ۱۳۵‌میلیون تن طی ۸ سال، به ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی احتیاج داشته‌اند.

بخش پتروشیمی ایران با ۳۶ درصد کمتر از میزان ظرفیت خود فعالیت کرده که عمدتا ناشی از نبود قطعات یدکی بوده است. این در حالی است که صنعت پتروشیمی ایران همچنین از کمبود موقتی گاز مورد نیاز رنج می‌برد.

صنعتی پتروشیمی ایران از برخی جهات از تحریم‌های بین‌المللی سود برده است. ارزش پول ملی ایران در طی ۲ سال گذشته حدودا نصف شده و این موضوع موجب ارزان شدن قیمت گاز و به صرفه بودن صادرات به کشورهای دیگر شده است.

شعری مقدم در ادامه گفت: هیچ کجای جهان گاز تا این حد ارزان نیست. مثل نوشیدن آب از چشمه می‌ماند. این مزیت قابل توجه، موجب شده که ایران امیدوار باشد گروه‌های بین‌المللی که قبلا در ایران فعالیت می‌کردند، از جمله‌ای اف پی فرانسه، تکنیپ، لینده، بی‌ای اس اف، بازل، شل و توپسوی دانمارک مجددا به صنعت پتروشیمی کشور بازگردند.

شعری مقدم همچنین گفت: شرکت‌های اروپایی از کشورهای فرانسه، آلمان، دانمارک و سوئیس و شرکت‌هایی از کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی که قبلا با ایران کار می‌کردند مجددا شروع به رفت و آمد به ایران کرده‌اند. اما هنوز قراردادی منعقد نشده است.

وی افزود: هیچ شرکت آمریکایی تاکنون با مسوولان ایرانی دیدار نداشته است. ما امیدواریم یک شرکت آمریکایی مانند یو او پی که قبلا به ایران کاتالیزور می‌فروخت و در همکاری با ما تجربه دارد، بتواند همکاری‌اش را از سر بگیرد.

شرکت ملی پتروشیمی ایران امیدوار است با برگزاری نشستی تخصصی در ماه مه، بتواند حضور شرکت‌های خارجی در ایران را تشویق کند. این مقام ایرانی در پایان گفت: ما از حضور شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در این نشست استقبال می‌کنیم، ما امیدواریم اروپایی‌ها به ایران برگردند زیرا ایران مصمم به آشتی با دنیا است.