تولید می‌کنیم نه مونتاژ
ال‌جی یکی از برندهای مطرح و شناخته شده در زمینه عرضه محصولات صوتی و تصویری و لوازم خانگی و... در بازارهای جهانی و همچنین بازار ایران است. برند کره‌ای که بیش از 55 سال از حضورش در دنیای تکنولوژی می‌گذرد.
امروز محصولات این شرکت در نقاط مختلف جهان عرضه و سهم فروش قابل توجهی دارد. به تبع آن در ایران نیز ال جی سهم فروش و محبوبیت بالایی دارد. احداث کارخانه تولیدی این شرکت و ارائه خدمات پس از فروش مطلوب به مشتریان نیز از عوامل موفقیت و محبوبیت این برند در بازار ایران بوده است. علاوه‌بر این، عرضه سریع تکنولوژی‌های مدرن و به روز به بازار ایران از دلایل محبوبیت این برند در بازار ایران است.بنا به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی وتصویری و مسوولان صنفی، محبوبیت برندهای تولیدی ایران نظیر ال جی، سامسونگ در حدی بود که بیش از ۹۵ درصد نیاز بازار از طریق این برندها تامین می‌شود.همه اینها بهانه‌ای شد تا ما به سراغ شوین فلاحدوست، مدیر بازاریابی محصولات صوتی و تصویری ال‌جی رفته و گفت‌وگویی با وی داشته باشیم که شرح آن را می‌خوانید:

بحث را با صنعت تلویزیون در ایران آغاز می‌کنیم و اینکه ال‌جی از چه زمان فعالیت خود را در ایران آغاز کرد؟
صنعت تلویزیون در ایران سابقه‌ای دیرینه دارد.اما شرکت گلدیران با عرضه محصولات ال‌جی، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۶ در ایران آغاز کرده است. این شرکت با هدف «افزایش رضایت مشتریان» تنها اقدام به واردات کالاهای طراز اول شرکت ال جی کرده و این کالاها را با قیمتی مناسب و غیرقابل رقابت در نمایشگاه‌های متعدد خود به مشتریان ارائه می کند.
فعالیت شرکت گلدیران تنها محدود به عرضه محصولات تولیدی شرکت ال‌جی به مصرف‌کنندگان ایرانی است؟
خیر.در بخش ارائه خدمات پس از فروش گلدیران از پیشگامان بازار داخلی است. به طوری که وجود بیش از ۴۰۰ مرکز سرویس در سراسر کشور، به‌همراه ضمانت معتبر و خدمات پس ازفروش گسترده، این شرکت را به‌عنوان یک پیشگام در ارائه خدمات و سرویس‌های ویژه به مشتریان خود، به همگان معرفی کرده است.
همچنین شرکت گلدیران با ارائه کالاهای نوین و خدمات برتر و با پیروی از سیاست جهانی شرکت ال‌جی، مشتریان را نه تنها به عنوان مصرف‌کننده، بلکه به عنوان عضوی از خانواده بزرگ ال جی به شمار آورده و همواره سعی کرده است تا شعار «نو‌آوری در خدمت ارزش‌های انسانی» را تحقق بخشد.
فعالیت گلدیران و ال‌جی در ایران شامل تولید نیز می‌شود؟
بله
فعالیت ال‌جی در ایران هم مانند نخستین کارخانه‌های تولید تلویزیون شامل مونتاژ بود یا از ابتدا تولید مدنظر شما بود؟
ابتدا تمرکز روی مونتاژ محصولات بود. اما پس از مدتی با رویکرد تولیدو کارآفرینی به تولید روی آوردیم.
این طور که در بازار می‌گویند ال جی بیشترین تنوع را در بازار صوتی و تصویری داراست. آیا همه این محصولات تحت نمایندگی شرکت گلدیران به ایران عرضه می‌شوند؟
گلدیران نماینده رسمی محصولات خانگی (یخچال، مایکروفر، جاروبرقی، لباسشویی، ظرفشویی و کولر گازی) صوتی تصویری (تلویزیون، سینمای خانگی، مولتی ویدئو، ضبط صوت، DVD Player، DVD Recorder وMP۳ Player) و دستگاه‌های NDP (پروژکتور، تلویزیون‌های پروجکشن، پلاسما و LCD) و رادیو پخش ماشین، شرکت ال جی در ایران است.
جایگاه تولیدات ایران از لحاظ کیفی و همچنین حجم تولید در حد سایر کشورها هست؟
بعد از کشور آمریکا کشور ایران در رده دوم از لحاظ حجم تولید و فروش قرار دارد.
برخی از برندهای تولیدکننده تلویزیون در ایران از توجه ویژه به بحث کنترل کیفی سخن گفته‌اند. آیا این مبحث در کارخانه تولیدی ال‌جی در ایران (گلدیران) هم اهمیت ویژه‌ای دارد؟
بخش QC شرکت گلدیران زیر نظر متخصصان کره‌ای با بالاترین استانداردهای ساخت و تولید جهانی به‌کار مشغول هستند.به همین دلیل این محصولات از لحاظ کیفیت در بالاترین سطح هستند.
بسیاری معتقدند تلویزیون‌های ایرانی در حقیقت نمونه‌های مونتاژی هستند که در کارخانه‌های ایران اسمبل می‌شوند. در این مورد چه توضیحی دارید؟
این موضوع صحت ندارد. البته ما برخی از مدل‌های لوکس را از طریق واردات به بازار عرضه می‌کنیم. اما سایر نمونه‌های تلویزیون در کارخانه‌های تولیدی ایران تولید می‌شوند.
تولید واقعی یا مونتاژ؟
عملیاتی که ما در کارخانه‌های تولیدی انجام می‌دهیم شامل تولید است. نه مونتاژ.
یعنی قطعاتی که برای این تولیدات مورد استفاده قرار می‌دهید هم تولید ایران است؟
خیر.
همه وارداتی هستند؟
خیر. بخشی از قطعات وارداتی و بخشی تولید ایران هستند.
چه بخشی از قطعات تولیدی از طریق واردات تامین می‌شوند؟
آماری در این زمینه در اختیار نداریم.
می‌توانیم بگوییم که بخش مهمی از نیاز کارخانه‌های تولیدی به قطعات تولیدی از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود؟
خیر.
برعکس این قضیه صادق است؟
قطعات زیادی برای تولید تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرد که بخشی از قطعات در ایران تولید می‌شود.
پنل که مهم‌ترین قسمت تلویزیون است در ایران تولید می‌شود؟
خیر.
برای واردات قطعات تولیدی از ارز مبادله‌ای استفاده می‌کنید یا ارز آزاد؟
از ارز مبادله‌ای استفاده می‌کنیم.
برخی از تولیدکنندگان از یکسری مشکلات برای دریافت ارز مبادله‌ای سخن گفته‌اند و معتقدند این مشکلات و پروسه طولانی ارائه ارز مبادله‌ای آنها را مجبور به استفاده از ارز آزاد کرده است. شما هم با این مشکلات مواجه بوده‌اید؟
بله در پاره‌ای موارد به‌دلیل وجود برخی از مشکلات ناچار به استفاده از ارز آزاد شده‌ایم.
قیمت‌گذاری روی تلویزیون‌ها بر مبنای ارز آزاد است یا مبادله ای؟
ارز مبادله ای.
طی ماه گذشته که شاهد کاهش نرخ دلار آزاد بوده‌ایم آیا قیمت‌ها در بازار تلویزیون نیز تغییری کرده است؟
خیر.از آنجا که ما ارز مبادله‌ای استفاده‌ می‌کنیم و طی مدت اخیر تغییری در نرخ ارز مبادله‌ای ایجاد نشده است ما هم قیمت‌ها را تغییر نداده‌ایم.
در رابطه با سهم فروش محصولات وطنی در بازار تلویزیون آماری دارید؟ تولیدات ال جی در زمینه تلویزیون در سال چقدر است؟ در رابطه با نیاز سالانه بازار و حجم تولید کارخانه‌ای ایرانی آماری دارید؟
خیر در این زمینه آماری نداریم.
سهم تلویزیون‌های قاچاق در بازار چقدر است؟
آمار دقیقی از آن در دست نیست.
در بازار مشاهده می‌شود که نمونه‌های قاچاق با قیمت ارزان‌تر به فروش می‌رسند. این تلویزیون‌ها چطور آنقدر راحت وارد کشور می‌شوند و سود فروش آنها چقدر است که فروشندگان با قیمت کمتر از نمایندگی‌های فروش به خریدار عرضه می‌کنند؟
این تلویزیون‌ها از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شوند و همین دلیلی بر قیمت ارزان‌تر آنها است.
چه نقیصه‌هایی در تلویزیون‌های قاچاق وجود دارد که خریدار را از خرید منصرف می‌کند؟
نداشتن گارانتی و خدمات پس از فروش
در حال حاضر کدام نوع تلویزیون‌ها و چه سایزی در بازار ایران فروش بیشتری دارد؟
در مورد ال جی باید بگویم که سری‌های LA , LM در تلویزیون‌های ال جی سایزهای ۴۷ و ۴۲ فروش بیشتری در بازار تلویزیون دارند.
درباره شرکت ال جی
شرکت ال جی در تاریخ اول اکتبر سال ۱۹۵۸ با نام گلداستار تأسیس شد. در تاریخ ۱۵ نوامبر سال ۱۹۵۹ با تولید اولین رادیو کره‌ای به عنوان پیام آور آغاز صنعت الکترونیک درکره شناخته شد. این شرکت در ماه نوامبر ۱۹۶۲ اولین تلفن کره‌ای، در ژانویه ۱۹۶۵ اولین یخچال کره‌ای، در آگوست ۱۹۶۶ اولین تلویزیون سیاه و سفید کره‌ای و در سپتامبر ۱۹۶۸ اولین تهویه مطبوع کره‌ای را ساخت. ال‌جی در مارس ۱۹۶۸، اولین شعبه خود را در خارج از کشور در نیویورک و در آگوست ۱۹۷۸ اولین نمایندگی فروش خود را در ایالات متحده آمریکا تأسیس کرد. این شرکت در ژانویه ۱۹۹۲ با گلدستار و گلدات ارتباطات ادغام شده و نام شرکت در مارس ۱۹۹۵ از گلدستار به ال جی الکترونیک تغییر یافت. در سال ۱۹۷۸ با صادراتی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار مقام نخست را در صنعت الکترونیک کسب کرد. در دسامبر ۱۹۹۱ با صادرات ۲ میلیارد دلار لوازم خانگی مقام نخست را در کره کسب کرد. در ۲۷ مارس ۱۹۹۵ با ارائه طرح چالش ۲۰۰۵، دومین تولد شرکت ال‌جی الکترونیکس شکل گرفت. شرکت گلدیران هم نماینده رسمی محصولات خانگی، صوتی تصویری (تلویزیون، سینمای خانگی، مولتی ویدئو، ضبط صوت، DVD Player، DVD Recorder وMP۳ Player) و دستگاه‌های NDP (پروژکتور، تلویزیون‌های پروجکشن، پلاسما و LCD) و رادیو پخش ماشین شرکت ال جی در ایران است که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۶ آغاز کرده است.