موکت‌های نرم و گرم خوش‌نقش
در این روزهای سرد زمستان حتما شما هم مجبورید تمام مدتی که در منزل هستید جوراب بپوشید تا با بتوانید روی پارکت یا سرامیک سرد خانه به راحتی راه بروید، چندی پیش درباره انواع پارکت، سرامیک، کفپوش چوبی و سایر پوشش‌های امروزی صحبت کردیم، تمامی این کفپوش‌ها بسیار شیک هستند و هرکدام مزایای خودشان را دارند، اما هنوز هم عده‌ای هستند که با وجود انواع رنگارنگ کفپوش‌های جدید موجود در بازار به دنبال خرید موکتی مناسبند و ترجیح می‌دهند تا با موکت کردن کف اتاق‌ها کف خانه را گرم نگه دارند.
ممکن است تا به حال به این موضوع دقت نکرده باشید اما اگر شما کف آپارتمان‌تان را موکت کرده باشید نگران زمین خوردن‌های مکرر کودک دلبندتان که به تازگی راه افتاده، نخواهید بود یا اگر مدام وسایل و ظروف از دستتان می‌‌افتند دیگر نگران شکستن آنها یا آسیب دیدن و جا انداختن آن روی پارکت نخواهید بود.
در هر حال سلیقه‌ها متفاوت است و هرکس می‌تواند نوعی از کفپوش را انتخاب کند، اکنون اگر شما در فکر خرید موکت برای منزل خود هستید بد نیست مارا همراهی کنید تا نکاتی را در مورد انواع موکت‌ها و چگونگی انتخاب یک موکت مناسب دریابید.
بعضی از دکوراتورها عقیده دارند باید دکوراسیون را براساس کف چیدمان کرد بنابراین اگر دکوراسیون شما از قبل طراحی شده و اکنون تصمیم به خرید موکت دارید باید با دقت و ریزبینی، موکتی مناسب با چیدمان منزل‌تان انتخاب کنید، موکت برخلاف آنچه تاکنون در تصور شما ممکن است بوده باشد بسیار تجملی است و اگر به درون کاخ‌های قدیمی قدم گذاشته باشید حتما متوجه شده‌اید که تمام کف ساختمان سراسر پوشیده از موکت‌های بسیار زیبا و شکیل بوده است و حتی در گذشته روی پله‌های ساختمان را هم با موکت می‌پوشاندند.
موکت‌ها علاوه بر اینکه عایقی حرارتی محسوب می‌شوند و تا حد بسیار زیادی گرمای کف را حفظ می‌کنند به عنوان عایق صدا هم موثرند و در ساختمان‌های چند طبقه یا خانه‌های دوبلکس صدا را کمتر منتقل می‌کنند.
موکت‌ها به خاطر طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و حتی بافت‌های مختلف آن با هر دکوراسیونی قابل ترکیبند اما به طور کلی رنگ‌های خنثی بهترین گزینه برای رنگ موکتند چون با هر رنگ دکوراسیونی هماهنگ می‌شوند، در اتاق‌هایی که کم اثاثیه هستند می‌توانند اتاق را پرتر نشان دهند، انتخاب موکت طرح‌دار برای فضاهای بزرگ مناسب‌تر است و فضا را دوستانه‌تر نشان می‌دهد و اگر رنگ آن تیره باشد دنج بودن آن مکان ملموس‌تر خواهد شد، برای اتاق‌های نشیمن کوچک هم بهتر است از موکت‌های ساده و روشن و بدون طرح استفاده کنید و هرچه پرز موکت مورد نظر شما کوتاه‌تر باشد فضا را بزرگ‌تر جلوه خواهد داد.
بهتر است برای اتاق‌هایی که آفتاب‌گیر نیستند از موکت‌هایی با رنگ‌های طیف آفتابی و زرد استفاده کنید تا حس گرما را به این محیط‌ها القا کنند.
یکی دیگر از مزایای موکت کردن کف این است که اگر شما تصمیم بگیرید کف موزاییکی اتاقتان را بازسازی کنید یا تغییر بدهید آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش موکت کردن است.
اگر در خرید موکت نمی‌خواهید هزینه چندانی بکنید و می‌خواهید زود به زود آن را بشویید بهتر است از موکت‌های کم پشت و با پرزهای کوتاه که غالبا هم زبر هستند، استفاده کنید موکت‌های قدیمی کبریتی از این نوعند، هم ارزان‌ترند و هم شست‌وشوی آسانی دارند. بافت‌های فشرده هم با پرزهای بلند برای اماکن پرتردد مناسب‌تر است. قطعا موکت‌های پرز بلند برای نشستن و قدم برداشتن راحت‌تر هستند و حس گرمای بیشتری به شما می‌دهند، حتی تا حدی از پادرد شما کاسته می‌شود، اما تمیز نگه داشتن این موکت‌ها کار راحتی نیست. باید هر بار هنگام جارو کشیدن با دقت تمام آشغال‌های ریزی که لا‌به‌لای پرزها پنهان می‌شود را تمیز کنید.
اگر فرزند کوچک دارید بهتر است از موکت‌هایی نرم با پرز کمتر بخرید چرا که هم غبار کمتری روی آن می‌نشیند و هم نیازی نیست نگران این باشید که کودکتان هنگام بازی از خرده ریزهای پنهان شده در پرزهای موکت در دهانش بگذارد و آسیب ببیند. درضمن رنگ‌های شاد و طرح‌های شلوغ برای اتاق کوکان مناسب‌تر است چرا که لکه‌ها کمتر خودشان را نشان می‌دهند.
یادتان باشد هرچه گره‌های پشت موکت متراکم‌تر باشد استحکام آن هم بیشتر خواهد بود. موکت هم مانند فرش است بافت‌های آن باید هنگام نصب کردن در یک جهت باشد وگرنه برای جارو کشیدن دچار مشکل می‌شوید.
موکت‌های ایرانی بسیار با کیفیت و خوش‌نقش‌و‌نگاری در بازار وجود دارند اما علاوه بر این از کشورهای اروپایی، ترکیه، چین و... انواع موکت وارد کشور می‌شود.
نگهداری موکت‌ها از نگهداری پارکت و سرامیک سخت‌تر است و بنابراین برای زدودن گرد و غباری که بر آن می‌نشیند نیاز به تمیز کردن مداوم با جاروبرقی و شست‌وشوی چند وقت یکبار دارد و بهتر است برای استحکام بیشتر موکت‌ها را با چسب به کف بچسبانید.
در ضمن یکی از مکان‌هایی که به راحتی می‌توانید انواع و اقسام موکت‌های طرح‌دار و رنگی را پیدا کنید خیابان سهروردی شمالی است که بد نیست حتما طرح‌های زیبا و متنوع موکت‌های جدید را در این فروشگاه‌ها ببینید تا از انتخاب موکت به عنوان کفپوش آپارتمان‌تان مطمئن شوید. البته ناگفته نماند که قیمت برخی موکت‌های اروپایی لوکس هم ممکن است شما را شوکه کند و تصور کنید که اگر پارکت می‌کردید بهتر بود اما به نظر من یکبار اعتماد کنید، موکت داخلی خوب کم نیست، برندهایی همچون پالاز، ظریف مصور و... می‌توانید با قیمت خوب یک موکت خوش نقش ایرانی بخرید.