یاسین نمکچیان شعر یکی از هنرهایی است که همیشه مورد توجه ایرانی‌ها قرار داشته است. در سال‌هایی نه‌چندان دور اتفاقاتی در عرصه شعر معاصر به وجود آمد که باعث شد، مخاطبان چندان اعتمادی به کتاب‌های منتشر شده آن دوران نداشته باشند و ناشران هم همین رویه را طی کنند. در چنان شرایطی شاعران و مخاطبان در سرگردانی به سر می‌بردند. حالا اما شرایط فرق کرده است.تعدادی از ناشران که هر روز تعدادشان هم اضافه می‌شود تصمیم گرفته‌اند به شعر شاعران جوان اعتماد کنند و کتاب‌هایشان را در دسترس علاقه‌مندان قرار دهند. در این میان ناشران معتبری همچون چشمه، مروارید و نگاه هم حضور دارند.اما آنچه اهمیت دارد اقدام ناشران تازه کاری است که این ریسک را پذیرفته‌اند تا امکاناتشان را در اختیار جوان‌ترها قرار بدهند. نشر بوتیمار یکی از همان‌ها است. ناشری که در مدت کوتاه فعالیتش بسیار موفق عمل کرده و کتاب‌های زیادی را در حوزه شعر منتشر کرده است. امروز تصمیم گرفته‌ایم ده عنوان از کتاب‌های شعر تازه منتشر شده این ناشر را معرفی کنیم، تا مخاطبان با آنها آشنا شوند. بی‌تردید در شماره‌های بعدی نشریه سراغ ناشران دیگری هم خواهیم رفت.



پیراهنی جز صدای تو بر تن نمی‌کنمpic۱
مریم اسحاقی، مجموعه شعر خود را با نام «پیراهنی جز صدای تو بر تن نمی‌کنم» در دوره دوم شعر معاصر بوتیمار منتشر کرده است. این کتاب شامل ۷۲ شعر است که همه آنها کوتاه نوشته شده اند وکارهای سال‌های ‌ ۸۹ تا آغاز ۹۲ شاعر را در بر می‌گیرند. «پیراهنی جز صدای تو بر تن نمی‌کنم»، با ۷۲ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۵۰۰ تومان منتشر شده است.

ضمایر متناوبpic۲
«ضمایر متناوب» نام مجموعه‌ شعر‌های آنا شکر‌الهی است که پیش‌تر هم کتاب فراوان کلمه است، از این شاعر منتشر شده بود. در این مجموعه باز هم شعر‌ها غالبا کوتاه هستند . شاعر معتقد است هیچ فرم و محتوایی را از خود دریغ نکرده‌ و سعی کرده هیچ مولفه خاصی بر ذهنیتش غالب نشود. «ضمایر متناوب» با ۸۰ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۷۰۰ تومان منتشر شده است.

دوچرخهpic۳
پنجمین جلد از مجموعه دوره دوم شعر معاصر بوتیمار به انتشار شعرهای باران حجتی در مجموعه‌ای تحت عنوان «دوچرخه» اختصاص یافته، تا بیانگر عواطف و تفکرات شاعر باشد. دوچرخه شامل ۵۴ قطعه شعر در ۶۰ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۲۰۰ تومان منتشر شده است.

این روز‌ها از شب‌های تو تاریک‌ترندpic۴
سعید رضایی هم شاعر جوانی است که اولین کتابش را با عنوان «این روز‌ها از شب‌های تو تاریک‌ترند» روانه بازار کرده است.شعرهای رضایی نیز، شعرهای کوتاه و‌گاه حتی سه سطری هستند. «این روزها از شب‌های تو تاریک‌ترند» با ۵۲ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۸۰۰ تومان منتشر شده است.

صرف نسکافه در مجلس ترحیم اسبpic۵
«صرف نسکافه در مجلس ترحیم اسب» سروده‌های طیبه شنبه‌زاده است. او در این مجموعه ۲۰ شعر دارد که نام‌های جالب‌توجهی نیز برایشان انتخاب شده است: نفتالین، زمانی برای مستی اسب‌ها، آفریق، پل استر، اسب تازی، خون یحیای سهروردی و... نام برخی از این سروده‌ها است. این کتاب با ۵۷ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۸۰۰ تومان منتشر شده است.


زنی که از آن سوی آینه می‌خنددpic۶
«زنی که از آن سوی آینه می‌خندد» نام مجموعه شعر سارا پرتو است. این شاعر ۵۴ قطعه شعر را در ۷۰ صفحه در اختیار ناشر قرار داده که شماره هشت از دوره دوم شعر معاصر را در این انتشارات از آن خود کرده است. این مجموعه با ۷۲ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۵۰۰ تومان منتشر شده است.

رسم هندسی مالیخولیاpic۷
سهراب رحیمی هم شاعری است که کتابش را برای انتشار به بوتیمار سپرده است. این مجموعه پیش‌تر برنده جایزه نیکلای گوگول شده و از این حیث می‌توان انتخاب مناسبی برای مخاطبان شعر امروز باشد. رحیمی در این مجموعه با نام «رسم هندسی مالیخولیا» پنج دفتر دارد که اسامی آنها عبارت است از: سوگنامه سرباز گمنام، زمستان با حرف اضافه، شکل بی‌انتهای شعر، پاییز از نور‌ها می‌شکند، منظومه از مرگ بیدار می‌شود. این مجموعه با ۶۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۲۰۰ تومان منتشر شده است.

چرا این پتو گرمم نمی‌کندpic۸
محمود کیفی شاعری است که کتابش را با عنوان چرا این پتوگرمم نمی‌کند در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. شاعر در سرایش این شعرها از واژگان یا عناصر طبیعت بهره زیادی گرفته است و سعی داشته تا ضمن بیان مسائل عاطفی یا گاهی اجتماعی شخصی دغدغه‌هایش را درباره زندگی صنعتی و مدرنی که طبیعت را تهدید می‌کند، ارائه دهد. این دفتر شعر دربرگیرنده ۴۷ قطعه شعر سپید کوتاه و بلند است که همگی بدون عنوان مشخص یا ذکر تاریخ سرایش در این کتاب گردآمده‌اند. این کتاب هم ۶۸ صفحه استو با قیمت ۳۲۰۰ تومان روانه بازار شده است.

بار منفی فرشتهpic۹
نخستین دفتر شعر لیلا مهرپویا با عنوان «بار منفی فرشته» یکی دیگر از کتاب‌های تازه این ناشر است. «بارمنفی فرشته» در ۸۰ صفحه دربرگیرنده ۳۶ قطعه شعر سپید نسبتا بلند است، البته چند قطعه از اشعار این دفتر کوتاه هستند. مجموعه شعر «بارمنفی فرشته» در ۸۰ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت سه هزار و ۲۰۰ تومان منتشر شد.

نهنگ‌ها بی‌گذرنامه عبور می‌کنندpic۱۰
«نهنگ‌ها بی‌گذرنامه عبور می‌کنند» عنوان مجموعه شعر بهرنگ قاسمی است که کتابش شامل ۷۹ قطعه شعر از سروده‌های این شاعر در قالب سپید است. «پدرم هشت فرزند داشت»، «تیک، تاکی باید تنهایی»، «موهایت را باز کرده‌ای» و «شما دهانتان پُر» عنوان‌ بعضی از شعرهای این مجموعه است. این کتاب در ۱۱۹ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۵۰۰ تومان منتشر شده است.