نفت از 97 دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، در معاملات دیروز بازارهای جهانی، بهای نفت آمریکا که روند افزایشی خود را آغاز کرده به ۹۷ دلار و ۲۷ سنت رسید، این در حالی است که ذخیره‌سازی نفت در این کشور، کاهشی غافلگیرکننده داشته‌است. قیمت نفت برنت اما با آنکه پس از نشست اوپک کاهش یافته بود اما روز گذشته با ۶۱ سنت افزایش روبه‌رو‌ شد و به ۱۱۱ دلار و ۵۹ سنت رسید. به گزارش «شانا» بر پایه اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به هفتم آذر (٢٩ نوامبر) پنج میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه کاهش یافت، در حالی که کارشناسان انتظار داشتند این ذخایر ٣٠٠ هزار بشکه افزایش یابد.

فیل فلین، کارشناس موسسه آمریکایی پرایس فیوچرز گروپ گفت: می‌دانیم که با نزدیک شدن به پایان سال جاری میلادی، برخی شرکت‌ها می‌خواهند ذخایر خود را کاهش دهند، اما کاهش کنونی بیش از چیزی است که همه انتظار داشتند.

پس از تصمیم کشورهای عضو اوپک برای تثبیت سقف تولید این سازمان در سطح ٣٠ میلیون بشکه در روز، بهای شاخص نفت خام برنت کاهش یافت.

بهای هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژانویه سال جاری میلادی ٧٤ سنت کاهش یافت و به ١١١ دلار و ٨٨ سنت رسید. بهای نفت آمریکا با یک دلار و ١٦ سنت افزایش، در سطح ٩٧ دلار و ٢٠ سنت تثبیت شد.

بیشتر نفت کاسته شده از ذخایر نفت آمریکا، در پالایشگاه‌های نفت این کشور مصرف شده‌است.

فلین گفت: پالایشگاه‌ها به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی در آستانه فصل مسافرت‌های تابستانی قرار داریم.

شرکت کانادایی ترسنکندا نیز اعلام کرد در آغاز سال آینده میلادی، خط لوله کیستون ایکس ال خود را در آمریکا افتتاح می‌کند. با بهره برداری از این خط لوله، فروش نفت خام تولیدی در ایالت‌های شمالی آمریکا آسان تر و ارزش این نوع نفت خام بیشتر می‌شود.

توافق اوپک برای تثبیت سقف تولید در حالی به دست آمده است که کشورهای عراق و ایران، دو تولیدکننده عمده عضو این سازمان، قصد دارند در سال آینده میلادی تولید خود را افزایش دهند.

لیبی، دیگر عضو اوپک، نیز امیدوار است در هفته آینده پایانه‌های نفتی تعطیل شده خود را بازگشایی کند و چند روز پس از آن، تولید نفت خود را به حداکثر ظرفیت افزایش دهد. اما بسیاری از کارشناسان به این مساله امیدوار نیستند.

اندی لبو، کارشناس مؤسسه آمریکایی جفریز باک گفت: گمان نمی‌کنم هیچ آدم عاقلی بر‌اساس وعده‌های مسوولان‌ لیبیایی، برای معامله نفت اقدام کند.

در این بین به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، مؤسسه انگلیسی اویل موومنتس اعلام کرد که در هفته‌های پایانی ماه دسامبر سال جاری میلادی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) فروش نفت خود را افزایش می‌دهد تا نیاز پالایشگاه‌ها را برای تولید سوخت حرارتی برآورده کند.

اوپک که ٤٠ درصد از نیاز نفت خام جهان را تامین می‌کند، در چهار هفته منتهی به ٣٠ آذر (٢١ دسامبر)، محموله‌های دریایی نفت خود را ٧١٠ هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد و حجم آن را به ٢٤ میلیون و ٢٢٠ هزار بشکه در روز می‌رساند. این آمار، صادرات کشورهای آنگولا و اکوادور را در‌بر‌نمی‌گیرد.

روی میسن، بنیانگذار اویل موومنتس دراین‌باره گفت: این حرکت، برای همراهی با اوج‌گیری تقاضای زمستانی نفت و افزایش تولید فرآورده‌ها در پالایشگاه‌ها است. اوپک در نشست این هفته خود در وین اتریش، تصمیم گرفت سقف تولید پیشین خود، یعنی ٣٠ میلیون بشکه در روز را تثبیت کند. علی النعیمی، وزیر نفت عربستان اعلام کرد که اوپک از تقاضای کنونی نفت در بازارهای جهانی خرسند است.

صادرات دریایی نفت از منطقه خاورمیانه در دوره یاد شده، ۳/۲ درصد افزایش می‌یابد و به ١٧ میلیون و ٦٥٠ هزار بشکه در روز می‌رسد. این رقم، شامل تولید نفت کشورهای یمن و عمان نیز می‌شود که عضو اوپک نیستند. آمار اویل موونتس همچنین نشان می‌دهد که بارگیری نفتکش‌ها در چهار هفته منتهی به ٣٠ آذر، ٣/٣ درصد افزایش می‌یابد و به ٤٨٨ میلیون و ٨٤ هزار بشکه می‌رسد.