گروه نفت و پتروشیمی - نسیم علایی: وزیر نفت دیروز در جمع خبرنگاران با مفید ارزیابی کردن نشست ۱۶۴ اوپک به برخی از تصمیمات گرفته شده از جمله درباره بودجه دبیرخانه، زمان برگزاری نشست آینده و میزان تولید نفت اعضا اشاره کرد و گفت: دبیرخانه هم گزارش‌هایی درباره شرایط تقاضای نفت و وضعیت شیل اویل‌ها ارائه کرد و تولید نفت از منابع جدید را برای اوپک نگران‌کننده ندانست. به گفته زنگنه، اعضای اوپک نیز تصمیم گرفتند سقف تولید این سازمان را برای نیمه نخست سال جاری میلادی در سطح روزانه ٣٠ میلیون بشکه تثبیت کنند. وی با اشاره به تمدید مدت دبیرکلی سالم البدری برای یک دوره یک ساله خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شد که بر سر دبیرکلی اوپک به توافق نرسند و لذا این موضوع حتی به بحث هم گذاشته نشد. همچنین مهندس زنگنه با اشاره به سهم ۴ میلیون بشکه نفتی ایران از تولید اوپک پس از برداشتن تحریم‌ها به استقبال اعضای اوپک از برگشت ایران اشاره کرد.

مهندس زنگنه، وزیر نفت کشورمان موضع ایران را پس از برداشته شدن تحریم‌ها در بازار نفت مشخص دانست و افزود: در صورت لغو نشدن تحریم‌ها، ایران در هر سطحی که بتواند نفت تولید خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: من در بیانیه‌ای تاکید کردم که ما در اولین فرصت به بازار بازمی‌گردیم و طبیعی است که از جانب کشورهای اوپک انتظار همکاری داشته باشیم، همچنین در عالی‌ترین سطوح در اوپک از برگشت ما استقبال شد، من نیز چنین انتظاری داشتم.

وی در ادامه چالش‌های پیش روی ایران در بازگشت به بازار نفت را قابل‌حل دانست و تصریح کرد در کنار این چالش‌ها فرصت‌هایی نیز پیش روی ما قرار دارد. زنگنه با بیان اینکه همه چیز در حال تغییر است، اظهار امیدواری کرد که با توجه به بهبود روابط با امارات که در حال انجام است، در شرایط کرسنت نیز تغییراتی ایجاد شود. زنگنه صادرات روزانه نفت در بودجه سال آینده را بیش از یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرد و در ادامه افزود: گمان می‌کنم بودجه ۹۳ بر مبنای نفت ١٠٠دلاری تنظیم شود، زیرا هم‌اکنون این رقم با توجه به تخمین رقم بالای ۱۰۰ دلار برای بهای سبد نفت اوپک در سال ۲۰۱۴ معقول به نظر می‌آید و ٢٩ درصد درآمد حاصل از نفت نیز به صندوق توسعه ملی می‌رود.

وی درباره نگرانی اوپک از افزایش تولید شیل اویل گفت: گزارش گروه کارشناسی اوپک درباره این منابع نفتی حاکی از این بود که در این زمینه تولید نفت افزایش می‌یابد، البته نه به شکلی که بعضی‌ها در مورد آن اغراق می‌کنند، تولید شیل اویل در یک بازه زمانی به سرعت بالا می‌رود اما بعد از آن با افت رو‌به‌رو می‌شود؛ یعنی دوره پایداری آن زیاد نخواهد بود و بنابراین تغییر تهدید‌کننده‌ای پیش روی اوپک در بازار وجود نخواهد داشت. وی در ادامه در مورد سطح تولید نفت اوپک گفت: سال آینده تولید اوپک همانند امسال خواهد بود، ما سقف تولید را همان سطح روزانه ٣٠ میلیون بشکه ثابت نگه داشته‌ایم.