آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد همچنان بر مواضع خود درباره دو نامزد انتخابات ۸۸ پافشاری می‌کند. او در گفت‌وگو با آدینه تهران با بیان اینکه در دستگاه دولت عده‌ای گفته‌اند ما می‌خواهیم از مقام معظم رهبری برای موسوی و کروبی عفو بگیریم، گفت: «اگر ایشان عفو بفرمایند ما که بخیل نیستیم؛ ولی اگر دولت بخواهد با تکیه بر امکانات دولت این کار را انجام دهد، این امر دخالت در وظایف سایر قوا است.» امام جمعه مشهد در شرایطی مواضع خود را این‌گونه بیان می‌کند که بیش از ۴ ماه از روی کار آمدن دولتی می‌گذرد که با شعار تغییر سیاست‌های دولت ۸ ساله محمود احمدی نژاد روی کار آمد و شکستن سکوت سیاسی دولت درباره اتفاقات سال ۸۸ می‌تواند در قالب یکی از تغییرات مد نظر مردم تلقی شود. علم‌الهدی به صحبت‌های نوبخت سخنگوی دولت اشاره دارد که در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد، از در دستور کار قرار گرفتن رفع حصر چهره‌های اصلاح‌طلب و آزادی زندانیان سیاسی خبر داده بود. نوبخت همچنین گفته بود که ترجیح این است که این امور در بی خبری و در عمل دنبال شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امام‌جمعه مشهد به نامه مرحوم عسگر اولادی درباره چهره‌های در حصر اشاره کرد و گفت: «عسگراولادی سال گذشته در نامه‌ای به بنده نوشتند این آقایان مفتون شده‌اند و فتان نیستند. بنده در پاسخ به ایشان بیان داشتم که ممکن است در ابتدای امر این افراد مفتون شده باشند؛ اما در ادامه کار فتان شدند.»

علم الهدی حصر را عقوبت کار این افراد نمی داند. او با اشاره به اینکه حصر به دستور دادستان بوده است، گفت: «دادستان با توجه به ارتباطاتی که اینان با جریان‌های خارجی فتنه‌گر داشتند و به دلیل جلوگیری از این امر، دستور حصر را صادر کردند. در حال حاضر هم اگر رییس‌جمهور بخواهد از این دو رفع حصر کند، باید آنها را به دادگاه تحویل دهد تا مانند سایرین محاکمه شوند.»

او در ادامه ضمن بیان این مطلب که عفو و بخشیدن این افراد در حوزه صلاحیت مقام معظم رهبری است و ایشان نیز بیان داشته‌اند که این افراد بیایند توبه کنند و قضیه را تمام کنند، گفت: «ولی فقیه بر همه چیز ولایت دارد و طبیعتا مصالح اسلام و امت را در نظر می‌گیرد و حق‌الناس را نیز بهتر از هر شخص دیگری مد نظر دارند.»

فتنه‌گران پررو شده‌اند

نمازجمعه دیروز تهران هم از این موضوع خالی نبود. سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران که همچون علم الهدی از منتقدان اصلی دولت تدبیر و امید درباره آنچه به کار گرفتن منتسبان به حوادث ۸۸ در این دولت می‌خوانند، است، در نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه برخی فتنه‌گران می‌بینند دوستان و شرکای جرمشان پست گرفته‌اند پررو و طلبکار شده‌اند، گفت: «احساس می‌شود برخی فتنه‌گران امروز طلبکار هستند.» به گزارش خبرگزاری مهر، او که به سخنان رییس قوه‌قضائیه مبنی بر اینکه برخی فتنه‌گران در حال جان گرفتن هستند هم اشاره کرد و گفت که دادستان کل کشور نیز رسما در مصاحبه خود اعلام کرد که ما به برخی از فتنه‌گران ارفاق کردیم و امروز آنها ادعا دارند.

امام جمعه موقت تهران که معتقد است حادثه ۸۸ خیانت بود، گفت که «ما از برگشتن فتنه‌گران به دامن نظام و انقلاب استقبال می‌کنیم.»

کامران دانشجو، وزیر سابق علوم هم که به مناسبت ۱۶ آذر، سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران بود با بیان اینکه نباید اجازه دهیم اهالی فتنه درون دانشگاه نفوذ کنند، گفت: «نفوذ فتنه در دانشگاه خالقان ۹ دی را پای میز محاکمه می‌کشاند.»

دانشجو با بیان اینکه این دانشگاه است که سرنوشت کشور را معلوم می‌کند تاکید کرد: «اگر اهالی فتنه در دانشگاه مسوولیت داشته باشند و اساتید آن ضد دین باشند آیا ملت می‌تواند سرنوشت خود را به آن بسپارد؟ نباید اجازه دهیم اهالی فتنه درون دانشگاه نفوذ کنند که اگرچنین شود پشیمان خواهیم شد.»

او در صحبت‌هایش به دولت اصلاحات هم اشاره‌ای کرد و یادآور شد که «در طول ۸ سال دوره اصلاحات که برخی مسوولان نیز در آن حضور داشتند سعی شد تا دانشگاه و جنبش دانشجویی در تقابل با نظام نشان داده شود. نتیجه سیاست‌های ۸ سال دوره اصلاحات خارج شدن دانشگاه از ماموریت اصلی خود بود.»

احمد خاتمی: از حرف‌های ظریف لذت بردم

مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب، از دیگر محورهای مطرح در نمازجمعه دیروز تهران بود. امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ما در عرصه سیاست‌خارجی همراه رهبری هستیم و معتقدیم هر کسی در راستای این رهنمودها باشد مورد تایید ملت است، گفت: «ما به هیات مذاکره‌کننده خودمان اعتقاد داریم و معتقدیم فرزندان ملت و عاشورایی هستند.»

خاتمی به صحبت‌های محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در دیدار با جامعه مدرسین اشاره کرد و گفت: «آقای ظریف موضوعی را در این دیدار تعریف کردند که بنده لذت بردم. او گفت که تیم مذاکره‌کننده ایران پیش از سفر به ژنو در هواپیما همگی مشغول خواندن زیارت عاشورا بودند.»

کامران دانشجو سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه، اما دیدگاهی متفاوت داشت و به تیم مذاکره کننده هسته‌ای هشدار داد. او در صحبت‌هایش با اشاره به رشد علمی در فناوری هسته‌ای گفت: «دانشمندان ایران با تلاش فراوان اسبی را زین کردند و همه داشته‌های خود را در اختیار فرزندان انقلاب و تیم مذاکره‌کننده قرار دادند تا به ژنو و وین بروند و حق مسلم ایران را از حلقوم کثیف آمریکایی‌ها بیرون بکشند. اما یک سوال ذهن انسان را آزار می‌دهد و آن اینکه چه تفاهمی است که هر دو طرف آمریکایی و ایرانی تفسیر و برداشت خودشان را از آن دارند؟ پولی که می‌خواهند به ما بدهند، سانتریفیوژها و نفت از داشته‌های ملت خودمان است، چرا باید همه را روی میز مذاکره بگذاریم.»

دانشجو ضمن هشدار به تیم مذاکره‌کننده گفت: «تیم مذاکره‌کننده بداند که دروغ و فریبکاری در ذات آمریکایی‌ها است. دنیا امروز ما را به‌عنوان یک کشور هسته‌ای پذیرفته است، آمریکا از ترس پیشرفت هسته‌ای ایران پای میز مذاکره آمده است.»