تکنولوژی در خدمت خیاط‌های خانگی و صنعتی
چرخ خیاطی از آن دسته کالاهایی است که این روزها با وجود عرضه مدل ها و طرح‌های گوناگون در بازار، مخاطبانی خاص دارد.
شاید بتوان گفت تغییر الگوهای زندگی و همچنین تغییر شیوه زندگی ما آدم‌های امروزی، موجب شده است تا دیگر چرخ‌خیاطی مانند زمان‌های قبل از کالاهای ضروری در خانه‌های ما نبوده و تنها افرادی‌که تبحر یا علاقه‌ای به هنر خیاطی دارند، برای خرید این وسیله اقدام کنند.
اما با این وجود این کالا تنوعی بسیار زیاد در بازار داشته و هنوز هم برخی از خانواده‌ها به حضور این کالا در خانه یا در لیست جهیزیه عروس خانواده‌شان اصرار دارند. به همین دلیل در این بخش ما ضمن بررسی بازار چرخ خیاطی مجموعه نکاتی را که هنگام خرید این کالا باید مد نظر قرار گیرد، به شما گوشزد می کنیم. اگر قصد خرید دارید یا به این موضوع علاقه‌مندید، این مطلب را بخوانید:

در باره چرخ خیاطی و تاریخچه آن:
چرخ خیاطی که به ماشین دوزندگی نیز معروف است، وسیله‌ای است که برای دوختن اعم از پارچه، چرم،... به‌کار می‌رود.
چرخ خیاطی در دوره انقلاب صنعتی برای کم کردن کار دستی و سرعت بخشیدن به امر تولید اختراع شد.این کالا طی سال‌هایی که از عمرش می‌گذرد تغییرات زیادی از لحاظ قابلیت‌های کاربردی و طراحی ظاهری کرده است. در مورد تاریخچه این کالا باید بگوییم که اولین چرخ خیاطی ساخته شخصی به «نامتامیس سنت» انگلیسی است. وی ماشینی در سال ۱۷۹۰ به ثبت رسانید که کارش بسیار شبیه به دوخت زنجیره‌ای زمان ما بود. البته هدف از ساخت این ماشین بیشتر دوختن چیزهای چرمی بود. اما هرگز این وسیله مورد استفاده قرار نگرفت و مخترع این اثر از اختراع خود سودی نبرد.
تا اینکه در سال ۱۸۳۰ یک خیاط فرانسوی فقیر که «بارتلمی تیمونیه» نام داشت، موفق شد با ذوق و ابتکار خلاقانه خود چرخ خیاطی را بسازد که بسیار شبیه چرخ‌های خیاطی امروزی بود. بعدها این وسیله در فرانسه مورد استقبال مردم قرار گرفت، ولی گروهی از کارگران که وجود این اختراع را باعث کسادی کار خود می‌دیدند، شبانه به کارگاه «بارتلمی » حمله کرده و همه چرخ‌های خیاطی او را نابود کردند و وی از غصه و فقر جان خود را از دست داد. همزمان با این اتفاق مرد دیگری در نیویورک بنام «والترهنت» چرخ خیاطی دیگری را ساخت. این چرخ دارای سوزنی بود که همانند سوزن‌های امروزی چرخ خیاطی، سوراخی کوچک در نوک خود داشت. کار این سوزن، زدن کوک‌های رُز (کوک‌هایی که از چندبار پیچیدن نخ دور سوزن ایجاد می‌شود و به شکل گلبرگ‌های رُز روی پارچه قرار می‌گیرد) بود. با همه اینها وی هرگز موفق نشد که این اختراع خود را به ثبت برساند. تا روزگاری که افتخار ثبت نخستین چرخ خیاطی نصیب «الیاس هاو» شد. همچنین «آیزک سینگر» نیز یک چرخ خیاطی را در کشور آمریکا به ثبت رسانید. در آن زمان دعوای مفصلی بین این دو بر سر این موضوع که حق تقدم با چه کسی است، درگرفت. سرانجام «هاو» توانست در این نزاع پیروز از میدان بیرون رفته و از هر چرخ خیاطی که به بازار می‌آمد حق امتیاز به سود خود دریافت کند.
ورود چرخ خیاطی به ایران:
اولین چرخ خیاطی را مظفرالدین شاه همراه با یک خیاط قفقازی به عنوان سوغات از فرنگستان به تهران آورد، تا لباس درباریان توسط چرخ دوخته شود. در آن دوره، بازار امیر، معروف ترین خیاط‌های دارالخلافه را در خود جای داده بود که بدون استفاده از چرخ خیاطی، با نخ و سوزن لباس و پوشاک مردم را می‌دوختند. تهرانی‌ها در ابتدا نسبت به این ابزار فرنگی روی خوش نشان ندادند؛ چرا که بر این باور بودند این وسیله ساخت فرنگستان است و دوختن لباس با آن جایز نیست و اینکه دندانه‌های چرخ خیاطی باعث جویده و بی‌دوام شدن پارچه می‌شود.با این وجود چرخ خیاطی‌های «گلدفینگر» که عوام به آن «گل فینگل» می‌گفتند
در یک مغازه عتیقه فروشی شخصی ارمنی تبار در انتهای خیابان لاله زار به معرض فروش گذاشته شد که در کمتر از ۶ ماه، توسط خیاطان خریداری شد. «گلدفینگر» برای جلب مشتری، نیز فروشگاهی در بازارمرغی و بخشی از بازار بزازها با معلمانی که به تدریس خیاطی با چرخ می‌پرداختند، دایر کرد. مشتریان این فروشگاه که در ابتدا باید آموزش می‌دیدند، دو دسته بودند: نخست مشتریانی که باهوش بوده و به راحتی کار با چرخ را یاد می‌گرفتند و مشتاقانه چرخ خیاطی را می‌خریدند و عده‌ای نیز افراد بی‌استعداد و بی‌حوصله‌ای بودند که نیمه‌کاره آموزش را رها می‌کردند و سراغ همان نخ و سوزن می‌رفتند. بعد از گذشت چند سال، به تدریج چرخ خیاطی توانست در میان وسایل منزل جای خود را پیدا کند و زن ها از
عمده ترین خریداران این وسیله بودند که کنار اتاق مهمانخانه چرخ را روی میزی قرار می‌دادند و رویش را با روچرخی می‌پوشاندند. بعد از مدتی نیز از وسایل پراسم و آوازه جهاز دختران شد، تا آنجا که برای فرستادن جهیزیه به خانه شوهر، چرخ خیاطی در طبقه دوم و پشت سر آینه و چراغ قرار می‌گرفت.
انواع چرخ خیاطی:
چرخ خیاطی در انواع گوناگون دستی، برقی و صنعتی و راسته دوزی و... در بازار موجود است که در اینجا ما در مورد بر خی از نمونه‌های معروف و کارآمد آن توضیح مختصری از آنها می‌دهیم.
چرخ خیاطی دستی:
رایج‌ترین و البته قدیمی ترین نوع چرخ خیاطی خانگی است و برای دوخت و دوز‌های ساده کاربرد دارد. این چرخ خیاطی با انرژی مکانیکی و از طریق به گردش درآوردن دسته چرخ خیاطی کار کرده و برنامه‌های دوخت و دوز چندانی ندارد. چرخ‌های خیاطی دستی معمولا قیمت چندانی ندارند.
چرخ خیاطی صنعتی:
مدل پیشرفته چرخ خیاطی‌های قدیمی است و امکانت زیادی برای راحتی کار برروی آنها نصب شده است. کار با چرخ خیاطی‌های برقی که از نیروی برق برای کار استفاده می‌کند، بسیار راحت تر از کار با چرخ خیاطی‌های دستی است. این چرخ خیاطی‌ها قیمتی گران تر از نمونه‌های دستی دارند.
به این شکل همانطور که از نامش مشخص است در فعالیت‌های تولیدی و صنعتی کاربرد دارد. این چرخ خیاطی‌ها برنامه‌های خیاطی برای تمیزکاری بیشتر داشته و برای دوخت پارچه‌های ضخیم و برخی از جنس‌ها که چرخ‌های خانگی قابلیت دوخت آنها را ندارند،
مناسب است.
بازار این روزهای چرخ خیاطی:
در حال حاضر در بازار چرخ خیاطی انواع نمونه‌های چرخ‌های دستی، برقی و صنعتی با برندهای گوناگون موجود است. برندهای ژانومه، سینگر، مارشال و... از برندهای خارجی و کاچیران از ایرانی‌های مطرح در بازار داخلی است. در این مورد ذکر این نکته ضروری است سینگر قدیمی دیگر در حال بازنشسته شدن از بازار است و در مقابل ژانومه برندی مطرح در بازار است.
در مورد چرخ خیاطی باید بگوییم که تمام چرخ‌های خیاطی موجود در بازار تقریبا از یک نوع است و تنها تفاوت آنها با همتایان جدیدشان در سیستم اتوماتیک و قابلیت‌های دوخت متنوع آنهاست که همین مزیت موجب سهولت کار خیاطان شده است.
به گفته فعالان بازار، در حال حاضر به دلیل قیمت مناسب‌تر و ارائه محصولات کیفی، تامین قطعات و ارائه ضمانت‌نامه و... کاچیران به برندی مطرح در بازار چرخ خیاطی بدل شده است و بیش از ۸۰ درصد بازار مصرف داخلی را به خود اختصاص داده‌اند. اما نکته حائز اهمیت این است که با وجود این حجم تولیدات بازهم شاهد استقبال بی‌رویه از چرخ خیاطی‌های خارجی هستیم که همین امر موجب شده تا بیش از میزان تولیدات داخلی، واردات داشته باشیم.
با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که چرخ خیاطی‌های وارداتی قیمتی حدود ۵۰۰ تا یک میلیون تومان به بالا داشته و نمونه‌هایی از این هم قیمتی در حدود ۳۰۰ هزار تومان به بالا دارند. براساس بررسی‌های انجام شده، قیمت‌ها طی یک سال اخیر حدود سه برابر افزایش یافته که علت آن رشد نرخ دلار آزاد عنوان شده است.
نکاتی برای خرید چرخ خیاطی

بودجه و نوع چرخ خیاطی را مشخص کنید:
قبل از هر اقدامی میزان بودجه و نوع چرخ خیاطی را که میخواهید و همچنین برند آن را مشخص کنید. در این صورت انتخاب ساده‌تری در این بازار پرتنوع خواهید داشت.

چرخ خیاطی ماکو گرد بخرید:
دقت کنید که چرخ ماکو گرد باشد. هرگز چرخ‌های ماکو دراز نخرید؛ زیرا این نوع چرخ‌ها ارتعاش زیادی دارند، در صورتی‌که چرخ باید بدون صدا و ارتعاش کار کند.

چرخ به روز بخرید:
کالاهای به روز و مدرن دارای ویژگی‌های کاربردی به روزتری نیز هستند. پس سعی کنید از میان نمونه‌های به روز و جدیدتر خرید کنید.

چرخ خیاطی خریداری کنید که انواع پارچه را بدوزد:
چرخ باید دارای پایه فشاردهنده قوی باشد که به‌وسیله آن بتوان انواع پارچه‌های ضخیم و درزهای کلفت را دوخت.

چرخی خریداری کنید که از تمام برنامه‌های دوخت پشتیبانی کند:
بعضی چرخ‌ها علاوه بر دوخت مستقیم و منظم، دوخت‌های زیگزاگی با عرض و طول‌های متفاوت از هم انجام می‌دهند. تکنیک جدید در رشته خیاطی با ساختن چرخ‌های جدید زیگزاگ و دو سوزنی وسائل خودکاری که در آنها به کار رفته است، حقیقتا اعجاز می‌کند. این وسایل خودکار حتی کار خیاط مبتدی را به‌صورت کار یک هنرمند جلوه‌گر می‌سازد. این نوع چرخ‌ها به‌خصوص برای دوختن جا دکمه، تور دوزی، حاشیه‌دوزی، دوختن روبان و طرح‌های آپلیکه، پنبه‌دوزی، سجاف‌های گرد و کارهای تعمیری مختلف بسیار مناسبند.

چرخ خیاطی استوک نخرید:
چرخ‌های کارکرده و مستعمل و اصطلاحا استوک که سال‌ها در کشورهای مختلف جهان به مردم گوناگون با فرهنگ‌های مصرف مختلف خدمت کرده‌اند و هم‌اکنون در بازار کشورهای جهان سوم از جمله کشور خودمان به فروش می‌رسد و با وجود کارکرد زیاد و جابه‌جایی قطعات معیوب اصلی با نوع متفرقه از لحاظ کیفی مردود و در شان خریداران ایرانی نیست.

آموزش اولیه را فراموش نکنید:
شرکت‌های عرضه کننده ایرانی و برخی از برندهای وارداتی برخی از آموزش‌های رایگان ابتدایی را به خریدار ارائه داده یا آموزش‌هایی از طریق دفترچه راهنما به خریدار ارائه می‌دهند. بهتر است به این نکات آموزشی توجه کنید یا دفترچه را به خوبی مطالعه کنید؛ زیرا این موضوع منجر به افزایش طول عمر دستگاه می‌شود.

از خرید چرخ خیاطی بدون ضمانت خودداری کنید:
سعی کنید حتما چرخ خیاطی با گارانتی خریداری کنید و در ضمن چرخ خیاطی بخرید که در کلیه نمایندگی‌های مجاز وسایل تعمیر و سرویس آن موجود باشد.