گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: طبق مصوبه دولت تعرفه صادرات نبشی و ناودانی آزاد شده است. حمیدرضا طاهری‌زاده با بیان اینکه صادرات ۳۰ هزار تن فولاد در سه ماه نخست امسال از سوی بخش خصوصی محقق شده‌است، افزود: برای ۶ ماهه تابستان و پاییزامسال به میزان ۱۵۰ هزار تن مجوز صادرات برای بخش خصوصی اخذ و به تولید‌کنندگان متقاضی نیز ابلاغ شده است. وی با اشاره به اینکه تاکنون مجوز صادرات ۳۰۰ هزار تن شمش برای ذوب آهن اصفهان صادر شده است، تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه نیز علاوه بر سهمیه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن صادرات ، از ۴۰۰ هزار تن مجوز صادرات تا پایان سال جاری نیز برخوردار است.

نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان فولاد خاطرنشان کرد: علاوه بر مجوزهای صادراتی که تاکنون صادر شده است، همچنین افزایش مجوز صادرات برای بخش خصوصی ارائه و مقرر شده است تا هر تولید‌کننده بلافاصله پس از صادرات سهمیه ۱۵۰ هزار تنی واحد خود، درصورت تقاضا از افزایش مجوز برخوردار شود.

وی از آزاد شدن تعرفه صادرات نبشی و ناودانی نیز خبر داد و افزود: از سه ماه اخیر این امر قابل اجرا است.

طاهری‌زاده تصریح کرد: طبق اعلام دولت، متقاضیان صادرات فولاد پس از هر مرحله صادرات می‌توانند برای دریافت مجوز صادرات، مجددا اقدام کنند و به این ترتیب، صادرات فولاد به نوعی آزاد شده است.

نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان فولاد خاطرنشان کرد: در ۳ ماه اول امسال مجوز صادرات ۳۰ هزار تن فولاد و در تابستان و پاییز نیز مجوز صادرات ۱۵۰ هزار تن فولاد صادر شد و در حال حاضر نیز مذاکره برای صدور مجوز صادرات ۱۸۰ هزار تن فولاد در حال انجام است.

وی با تاکید بر لزوم آزادسازی کامل صادرات فولاد، گفت: نقدینگی صنعت فولاد بسیار پایین است و آزادسازی صادرات می‌تواند کمک زیادی به تامین نقدینگی کارخانه‌های فولادی داشته باشد.

طاهری زاده در مورد گشایش ال‌سی ۳۰ درصدی توسط بانک‌ها نیز گفت: در حال حاضر این مصوبه در بانک‌ها اجرا نمی‌شود، بانک‌ها اعلام می‌کنند که با کمبود ارز روبه‌رو‌ هستند و در صورت تامین ارز از سوی بانک مرکزی نسبت به گشایش ال‌سی اقدام خواهند کرد.

وی با بیان اینکه بازار فولاد با کاهش تقاضا روبه‌رو‌ است، گفت: تولید فولاد در کشور در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشته و بیشترین کاهش مربوط به تولید میلگرد بوده است.

نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان فولاد درخصوص تداوم رکود حاکم بر بازار فولاد افزود: با توجه به روند کاهشی نرخ سه دلار در بازار آزاد، پیش‌‌بینی‌ها حاکی از تثبیت قیمت فولاد از هفته آینده در کشور است.